Weigeren om ingeleid te worden

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Jolene, Oct 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jolene

Jolene Actief lid

Dec 10, 2010
    272
    0
    0
    Nederland
    Hallo verloskundigen,

Misschien een wat rare titel, maar ik zit met een angst waar ik 's nachts van wakker lig. In het eerste gesprek met de gynaecoloog (week 34) vertelde ze me dat ze een bevalling eventueel gaan inleiden (als de baarmoedermond verstreken is) met infuus. Omdat mijn bmm bij de eerste zwangerschap niet verstreek, is mijn dochter met 42 weken met een keizersnede gehaald.

Nu hoor ik veel verschillende verhalen over inleiden na een keizersnede; sommige gynaecologen doen het wel, sommigen niet. En daarbij hoor ik veel over weeënstormen enzovoorts. Hoewel ik me hier niets van probeer aan te trekken, blijft het idee aan inleiden me enorm beangstigen. Ik zie mezelf liggen op zo'n bevaltafel met infuus in mijn hand niet in staat om de weeën goed op te vangen. Mijn grootste angst daarbij is nog eens dat ik uren weeën heb waarna ik dan alsnog een keizersnede zou moeten krijgen. Ik zou dit zo enorm als een falen van mijn lichaam zien!

Hoe dan ook, ik wil echt niet worden ingeleid. Kan ik dit weigeren bij de gynaecoloog? Zij zegt niets te willen uitsluiten... Nou, ik dus wel. Ik heb liever een keizersnede dan ingeleid worden...

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik snap je angst en je reactie. Het lijkt me niet echt fijn om hier wakker van te liggen.
    Heb je dit besproken met je arts?
    Een inleiding is helemaal niet zo'n probleem, ook niet als je een keizersnede hebt gehad. Je wordt goed gemonitord en het infuus start op de laagste stand, een weeënstorm is echt een uitzondering. Een keizersnede brengt echt veel meer risico's met zich mee en is niet de eerste keus.
    Zet je vragen op een rij en plan een dubbele afspraak voor de volgende keer. Het is natuurlijk van groot belang dat jij vertrouwen hebt in je arts en dat je je bevalling ziet zitten! Succes en bij meer vragen laat het ons gerust weten.

Mirjam

Share This Page