Hallo, Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vraag. Ik ben nu 6 weken en 2 dagen zwanger. Ik heb zwangerschapssymptomen, hele donkere zwangerschapstesten en geen last van bruin/bloedverlies of krampen. Dus kortom zou je denken geen reden om je druk te maken. Nou wel dus ik maak me echt zorgen en durf niet te genieten. In 2007 mk gehad en uiteindelijk wel een gezonde zoon gekregen via IUI. Nu zijn we spontaan zwanger geworden en ben zo ontzettend bang dat het niet goed zal gaan. Heb je meer kans op een mk als je er al 1tje gehad hebt? A.s. maandag heb ik mijn 1e echo met 7 wkn. Nu is mijn vraag: Kan/moet ik gewoon net zoals als alle andere dames gaan genieten van mijn zwangerschap zolang ik geen klachten heb die duiden op een mk? Het gaat toch veel vaker goed dan fout? Sorry voor mijn onzekerheid maar misschien ook wel herkenbaar........ gr vruchtje ps moest het ergens kwijt
Hoi vruchtje24, geeft niets hoor, het is heel menselijk om onzeker te zijn als je zwanger bent, zeker als je al eens hebt meegemaakt dat het ook niet goed kan gaan. Ik vind zelf het woord 'genieten' altijd een beetje moeilijk. Waarm oet je in het begin van genieten, zeker als je nog geen echo hebt gehad. tuurlijk is het heel bijzonder en speciaal als je zwanger mag worden, maar vaak heb je nu alleen nog vervelende kwaaltjes. (of juist niets, wat ook onzeker kan maken) Vaak is het pas zo dat mensen na hun eerste goede echo en/of na het eerste trimester de angst een beetje los kunnen gaan laten en wat meer vertrouwen krijgen in de zwangerschap. Is dus helemaal niet erg, alleen voelt het voor jezelf zo vervelend. Je kunt er gewoon allemaal neits aan doen; dit is iets wat moeder natuur noor zijn rekening neemt... De kans op een miskraam na 1 miskraam is trouwens niet tot nauwelijks verhoogd. Groetjes Brigitte