Mijn dochtertje wordt volgende week 6 maanden. Ze is niet van de zwaarste, maar groeide bij de controles steeds op haar eigen lijn. Nu heb ik haar vandaag weer gewogen, en ze is sinds het vorige bezoek aan het cb minder aangekomen dan ik verwacht had. Ze weegt nu 5850gr, waarmee ze maar 300g is aangekomen in 6 weken. Ze is wel 1 week flink ziek geweest. Ze krijgt nog volledige borstvoeding, en met 4 maanden ben ik gestart met het proeven van hapjes, wat goed gaat. Ze krijgt ongeveer om de dag groenten of fruithapje. Ik werk 4 dagen, en ik heb het geluk dat ze naast mijn werk in de kinderopvang zit, dus als het qua timing uitkomt kan ik haar daar live gaan voeden. Anders kolf ik en krijgt ze een flesje. Ze drinkt nu ongeveer 130-140ml elke 3-4uur. Wat ze uit mijn borst haalt weet ik niet natuurlijk. Omdat ik op mijn werk maar 2 keer kan kolven (ik werk van 8u-17.45 ongeveer) probeer ik haar op de dagen dat ik thuis ben extra aan te leggen om mijn productie op peil te houden. Ondanks dat heb ik het idee dat mijn borsten tegen het einde van de dag nog maar weinig produceren. Ze heeft een tijdje doorgeslapen, maar sinds ik weer aan het werk ben komt ze meestal 2/soms 1 keer per nacht. Er zit eigenlijk geen regelmaat in. Ze krijgt nu meestal 6-7 voedingen op een dag. Als ik thuis kom van het werk leg ik haar aan, ongeacht om hoelaat ze gegeten heeft, en dan nogmaals rond 20u voor ze naar bed gaat. Ik vraag mij dus af of ze wel genoeg krijgt omdat ze maar matig aankomt en omdat ze in de nacht meestal 2x komt, wat ze eerder niet deed. Als ik haar aanleg wil ze eigenlijk altijd wel drinken. Als ik flesjes gekolfde melk meer vul (150ml) drinkt ze het de ene keer wel leeg , de andere keer laat ze nog wat staan. In de avond heb ik dus het idee dat ze minder melk krijgt omdat mijn borsten dan leger zijn en ze snel klaar is ket drinken. Denken jullie dat ik iets moet/kan veranderen? Zou het zin kunnen hebben om haar in de avond pap te geven zodat ze toch wat meer "vulling en calorieen" krijgt? En dan van borstvoeding of van kunstvoeding, want ik las dat het met borstvoeding erg dun waardoor het vullende effect ook weer minder wordt. Ik wil nog niet gaan afbouwen met borstvoeding, dus sta wat argwanend tegenover kunstvoeding. Graag jullie tips!
Volgens mij doe je het al hartstikke goed. Dat ze in de nacht weer vaker wakker wordt, kan ook te maken hebben met de ontwikkeling. Hadden wij hier ook volgens mij. Sprongetje of groeispurt, waardoor ze honger hebben. Ging weer over. Als jij voedt op verzoek, en soms ook op jouw verzoek, dan doe je het goed. Ik denk dat het meer te maken heeft met de week ziek zijn. Dit vergt zoveel energie zo'n kleintje. Eerst al in de week zelf, daarna hebben ze vaak nog wel een week nodig om bij eten. Ga maar na bij jezelf als je ziek bent (ik was laatst 2 kilo kwijt in een paar dagen tijd, buikgriep). Qua bijvoeding als je straks meer gaat geven, weet dat er in melk eerst meer calorieen zitten dan bijvoeding. Dus voedt haar eerst, en daarna de bijvoeding. Tot een jaar mag de verhouding 75% melk zijn en 25% bijvoeding. Je zou haar een tijdje nog een droomvoeding kunnen geven, zodat ze wat extra calorieen binnen krijgt. Je zou evt over een maand weer kunnen gaan wegen voor je eigen gemoedsrust.
O, en pap, tja ik ben er niet zo van, ook omdat ik extra moet kolven dan. Ik wilde ook geen kunstvoeding geven. Pap kan zwaarder op de maag van je kindje liggen, waardoor ze er ook weer last van kunnen hebben. Neem voor jezelf in ieder geval voldoende rust. En volg je kindje, zij weet heel goed hoe zij aan voldoende eten moet komen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb het idee dat ik weer wat meer melk heb (ik ben na haar ook 2 weken goed verkouden geweest), helaas blijft ze vaker komen in de nacht ook als ik haar voor ik naar bed ga nog een droomvoeding geef. Toch maar even uitzitten dan, aan alles komt een eind
Volgens mij doe je het hartstikke prima. Hier ging ze ook veel slechter slapen toen ik weer aan het werk ging, kan natuurlijk ook mama-honger zijn. Zolang je blijft voeden op verzoek krijgt ze genoeg binnen.