Eigenlijk heb ik niet zoveel zin in een zwangerschapscursus...... heb wel het boek 'Duik in je weeën', maar vraag me ook af of er niet ergens een online pufcursus is. Kon het op het net niet ergens vinden. Iemand een ideetje?
nee heb bij de eerste zwangerschapsgym gehad (erg gezellig) maar je bent het echt niet beslist nodig hoor je lichaam geeft het wel aan
Geleerd is een groot woord. Ik heb me geestelijk wel veel kunnen voorbereiden door enorm veel ervaringen van andere mama's te lezen, door veel aan mijn moeder te vragen en uiteraard door de verloskundige met vragen te bestoken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een volledige zwangerschapscursus heb gevolgd, waarin o.a. het welbekende puffen werd behandeld. Mijn bevalling komt nog, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het niet zou redden zonder die cursus. Achteraf gezien denk ik dat ik genoeg zal hebben aan de tips en tricks van mede-moeders en de verloskundige. Maar een echte volbloed online pufcursus? Geen idee meid.
Denk op zich het ook prima zonder te kunnen, maar het leek me wel handig om even op youtube oid te kunnen spieken
ik heb nog nooit een pufcursus of een andere zwangerschapscursus gevolgd. Ik vind dat iedere zwangerschap anders is en je kun tje eigenlijk nooit ergens op voorbereiden je eigen lichaam weet vanzelf wat het moet doen. Als je rustig blijf en niet in paniek raakt van de pijn kan je alles aan
Ik hou mezelf voor dat de moeders in afrika, vroeger, en in de oertijden het ook gewoon allemaal alleen gedaan hebben....dat ging ook gewoon.. Dieren doen het ook zonder cursus..hihi nou wil ik ons daar niet mee vergelijken, maar we zijn ook zoogdieren. Ik ben niet zo van het puffen met zijn allen in een kringetje. Ben ook wle benieuwd of je het ergens op het net kan vinden.
Als er nog iemand online tips voor papa heeft, ook graag! Lief leert ook t liefst van video's en wij gaan de pufclub ook skippen, maar wil wel graag dat hij een beetje weet wat m te wachten staat en wat hij kan doen buiten wat ik m opdraag...
Bij mij hielp het beste heel diep inademen en dan zo langzaam uitblazen. Bij de eerste helemaal niet liggen puffen maar gewoon keihard in het kussen knijpen. tja tip voor de man??? volgens mij zijn die er niet ik denk dat de man zich al klote voelt om zn vrouwtje zo te zien. En wat je nu afspreekt voor te doen tijdens de bevalling kan als de dag er is mss helemaal niet fijn voelen. Ik had altijd zo iets van je mag washandjes nat maken maar toen de bevalling begon had ik liever dat iedereen zover mogenlijk van me bed vandaan bleef
tja een online pufcursus bestaat volgens mij niet echt, dan kan je beter een goed boek of informatie online lezen. Ik heb bij mn vorige zwangerschap een cursus mensendieck gevolgd. Ik ben ook niet zo van het gezamenlijk puffen en met samen bevallen hoef ik bij mn man ook niet mee aan te komen, maar deze cursus vond ik naast nuttig ook gezellig. Nuttig niet zozeer voor het puffen ( dat was maar 1 les) maar vooral omdat je bepaalde spieren meer en andere juist minder gebruikt tijdens je zwangerschap. We kregen allerlei oefeningen waardoor je spieren goed ging gebruiken en hiermee voorkom je weer klachten aan bv rug en bekken. Daarbij vond ik het erg leuk om een uurtje per week echt met mn zwangerschap bezig te zijn omdat alles eromheen gewoon doorgaat. We hadden ook een hele leuke groep waar ik nu nog 3 vriendinnen aan over gehouden heb. Heb niet zelden dubbel gelegen van het lachen op die cursus Kortom, als je niet zo van het puffen in een kringetje bent dan kan je het beste een mensendieck cursus oid volgen en beter geen yoga of samen bevallen. Samen bevallen is natuurlijk samen met je man en yoga moet je echt van houden. Nu raak ik helemaal niet snel in paniek maar merkte toch tijdens mn vorige bevalling dat ik een paniek gevoel kreeg toen de weeën elkaar heel snel opvolgden en ik geen kant op kon. Dus ik ga nu wel yoga doen, mn zusje heeft daar qua rust vinden weer veel aan gehad. Maar het is zeker niet verplicht natuurlijk, je moet doen waar je je goed bij voelt. De vergelijking met Afrika of dieren gaat mijns inziens niet op omdat in Afrika de babysterfte vele malen hoger is en dieren staan veel dichter bij de natuur. Als ik zag hoe makkelijk mijn kat beviel haha, waar kan ik tekenen?
De vergelijking met Afrika of dieren gaat mijns inziens niet op omdat in Afrika de babysterfte vele malen hoger is en dieren staan veel dichter bij de natuur. Als ik zag hoe makkelijk mijn kat beviel haha, waar kan ik tekenen? Omdat de medische begeleiding daar niet goed is, slechte voeding en ondervoeding, en de medische begeleiding voor en tijdens de zwangerschap niet goed is, geen controles, geen extra vitamines enz enz....dat zorgt voor hoge babysterfte...en alle aangeboren afwijkingen, achterstanden enz enz... De bevalling an sich loopt gewoon goed, kan net als hier misgaan, maar hier hebben we dan apparatuur en gyns die ingrijpen. Das wat anders dan pufklasjes mijns inziens..daarbij kunnen we nu al heel vroeg in de zwangerschap zien dat er iets mis is met een kindje en grijpen dan in op welke manier dan ook..je kan dus die babysterfte niet steken op de bevalling,maar op de medische begeleiding die ze missen, niet de puflessen. Hihi idd onze kat bevalt ook super snel, maar ook al een keer gehad dat we na elk katje weeenopwekkers moesten prikken bij het arme beestje omdat ze geen weeen had. Mijn paard heeft ook best een pittige bevalling gehad van haar veulen, alleen maken zij weinig geluid en doen alles veelal afgezonderd en in stilte. (Daarbij in Ned is de babysterfte het hoogste van de westerse landen.....hoe zit dat dan?)