Hoi hoi, Ik ben nu 19 weken zwanger. Dit is mijn tweede zwangerschap. Ik voelde rond 13 a 14 weken al wel plopjes in mijn baarmoeder en voelde het kindje een beetje bewegen. Nu ben ik 19 weken maar ik voel de baby eigenlijk helemaal niet meer. Bij mijn vorige zwangerschap voelde ik mijn dochtertje met 20 weken echt goed schoppen, ook mijn vriend voelde de baby met 21 weken vanaf de buitenkant. Nu ga ik regelmatig rustig liggen met mijn handen op mijn buik, maar ik voel helemaal niks. Misschien maak ik me wel zorgen om helemaal niks, want bij de vk heb ik al wel tot 2x toe het hartje goed kunnen horen kloppen. Maar er spoken steeds allerlei nare gedachten door mijn hoofd waarom ik de baby niet voel. Moet ik toch meer geduld hebben? Of zal ik voor de zekerheid toch de vk bellen? B.v.d. Groetjes J
Hoi jelisa, Het is normaal dat je je bij de tweede ( en verdere) meer zorgen maakt. Dit komt omdat je er nu niet zo onbevangen in gaat als bij een eerste. Dat je nog geen bewegingen voelt is eigenlijk heel normaal. Dat je het al bij 13 wkn voelde is heel bijzonder maar door dat het kindje nog op vele manieren kan gaan liggen is het niet altijd voelbaar. ook kan het zijn dat dit keer de placenta op de buikkant ligt waardoor je kndje eerst door een dikke boterham moet trappelen voordat je het voelt. Als je je erge zorgen maakt mag je altijd vragen om even extra naar het hartje te komen luisteren. De 20 wkn echo zal je meer kunnen vertellen over waarom je het nog niet zoveel voelt als bij je eerste. Imke