Vegetarisch worden

Discussie in 'De lounge' gestart door Momfulness, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi,

Ik ben op zoek naar informatie over hoe je het beste kunt overstappen op vegetarisch eten. Mijn man en zoontje wil ik wel gewoon vlees laten eten. Mijn man kiest er niet voor om vegetarisch te willen zijn en ik wil hem er dus ook niet mee opzadelen. Dit geldt ook voor mijn zoon.

Zelf wil ik wel al heel lang stoppen met het eten van vlees, omdat ik steeds vaker hoor hoe erbarmelijk er met de beesten omgegaan wordt in de vleesindustrie.

Ik ben sowieso al aan het minderen met vlees. Ik eet nu ongeveer de helft van wat ik eerst at. Maar af en toe een rookworst is wel heel verleidelijk.

Hoe kun je nu op een verstandige manier over gaan op vegetarisch eten, zonder dat je meteen een tekort hebt aan eiwitten en andere voedingsstoffen. Ik heb namelijk bij een collega van mij gezien dat na een jaar haar haren uit gingen vallen en haar huid heel grauw werd. Ook had ze last van haargroei op ongewenste plaatsen.

Dus ik hoor graag van mensen die al vegetarisch zijn of onlangs zijn overgestapt.

Ik wil wel vis blijven eten.

Bedankt alvast!!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien heb je hier wat aan? Vegetariërs en veganisten

Eet je wel vleesvervangers? Daarmee kun je bepaalde tekorten wel weer opvangen. Verder kan het ook helpen om noten te eten.

3. MamaJess

MamaJess Niet meer actief

Als je wel vis blijft eten zou ik me er geen zorgen om maken hoor. Misschien opletten dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwitten binnenkrijgt. Alleen als je veganistisch zou gaan eten (ook geen zuivel/ei/enz) is er een kans dat je een tekort krijgt aan bepaalde voedingstoffen.

Overigens ben je geen vegetariër als je nog wel vis eet ;)

4. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    De vissen hebben het ook niet goed hoor net als vlees en is ook een dier!
    Verder wil ik je succes toewensen.

5. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Als dit de enige reden is waarom je vegetariër wilt worden, dan denk ik dat je een veel beter signaal geeft door vlees te halen bij de bio slager of de scharrelslager dan om helemaal geen vlees meer te eten. ;)

Wij eten zelf ook niet iedere dag vlees, maar 1 of 2x per week ga ik naar De Groene Weg. (En ja, daar hebben ze ook rookworsten. :p) Misschien zit die ook wel in jouw woonplaats? En anders zit er vast wel een andere bioslager of scharrelslager in de buurt. Dan weet je dat de dieren een goed leven hebben gehad. Bovendien hoef je jouw eetgewoontes dan verder niet aan te passen en kunnen jullie met het hele gezin hetzelfde blijven eten. ;) Het vlees is afkomstig van veeboeren die het dierwelzijn hoog in het vaandel hebben staan (er wordt bijv. niets aan het lijf gecoupeerd of gebrand). Dit wordt streng gecontroleerd.

Tips om vegetarisch te gaan eten, heb ik niet echt voor je omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik denk dat je vooral moet opletten dat je voldoende vleesvervangers eet. Succes!

6. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Dat je collega haar uitval heeft enz heeft denk ik weinig te maken met vegetarier zijn, tenzij misschien al haar reserves op zijn. Een normaal gezond persoon heeft reserves b12 rond de 300. Ik denk eerder dat ze geen vleesvervangers of andere vitamines binnen krijgt. Dit soort dingen hoor je eerder wanneer iemand al een langere tijd een eetprobleem heeft.

Ik ben zelf nu 12 jaar vegatarier en eet paar keer per week vlees vervangers. Mijn vriend is geen vegetarier maar respecteert en vind het heel knap dat ik dat wel ben. Wij eten voornamelijk vegetarisch, ook als hij kookt. Hij vind het lekker en het is juist goed voor de cholesterol. Dat iemand geen vegetarier wil zijn wil niet zeggen dat hij geen vleesvervangers mag! Zelf haalt hij soms was vlees warm van de supermarkt, pizzas of als we ergens zijn. Hij is vrij om te eten wat ie wil zolang die het zelf maar maakt hihi. Als ik het maak dan geef ik em vast ook voedselvergiftiging hihi want ik heb het nog nooit gemaakt.

Ik ben nu zwanger van ons eerste en wij hebben besloten om het kindje zonder vlees op te voeden maar ik denk wel vis. Omdat dit toch wel erg gezond is. Ik zelf eet geen vis maar zou het graag willen maar ik kan het gewoon niet meer. Wel slik ik visolie capsules voor de baby, dat vind ik al moelijk genoeg maar het is voor de baby.

Ik ben niet gaan minderen met vlees maar van een op de andere dag. Ik vond het opeens walgelijk dat wij zo eten terwijl er andere mogelijkheden zijn. Als het in je hoofd zit dan is het makkelijk hoor, het is niet zoals dieeten, je staat er compleet achter.

Succes! Je krijgt vast veel reacties maar mensen voelen zich gauw bedreigd als anderen vegetariers zijn, heb er veel ervaring mee :p

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik vind de bio industrie ook walgelijk maar een stukje vlees erg lekker. Daar eten wij niet elke dag vlees (denk 4x idweek) en het vlees en vleeswaren,melk etc is (bijvoorkeur) biologisch of anders scharrel.

8. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je echt vegetariër wil worden is de beste tip... gewoon stoppen...

Er zijn een heleboel sites waar heerlijke recepten op staan.

Als je problemen hebt met de vleesvervangers die in de supermarkt te vinden zijn (veel mensen vinden het niet lekker) kun je ze bestellen op vegatopia. Ook is er sinds kort een vegetarische slager in den haag.

Als je bang bent een tekort te krijgen aan bepaalde vitamines en mineralen... de etos heeft een voedingssupplement speciaal voor vegetariërs.

9. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Vegetarisch worden is erg lastig, dan moet je van al je bloed en vlees af, dan moet je namelijk zelf plantaardig worden

10. Tamale

Tamale Niet meer actief

Daar ben ik het wel mee eens!
    1 vlees eter meer of minder word de industrie niet anders van.
    Maar wat knap dat je dat kan zeg! Ik zou echt niet zonder vlees kunnen!

11. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Als iedereen dat zegt dan wordt de wereld natuurlijk nooit anders ;) Iedereen moet het voorzich zelf weten natuurlijk maar elk mens kan een verschil maken! Er zijn erg veel vegetariers tegenwoordig, veel meer dan je denkt, en dat maakt echt een verschil hoor! En vegetarisch eten is de toekomst let maar op ;) Het is niet alleen maar zielig voor de diertjes het is ook beter voor de natuur om vegatarisch te eten, minders gevaarlijke stoffen van de koeienstront, minder gassen van de al dat geimporteer en heen en weer wat niet nodig is enz. Het beinvloed meer dan je denkt. Het neemt alle akkerbouw over. Ze zijn bezig met de ecotown hoe het over twintig jaar zou moeten worden, en daar hoort vegetarisch eten bij.

Ik zeg niet dat iedereen vegetarier moet worden, maar beetje afwisselen zonder vlees heeft erg veel baat voor de natuur en voor jezelf.

12. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Ik zou het vlees bij een zelfslachtende slager uit de buurt halen.
    Die slacht zijn eigen vee en die dieren hebben vaak een gewoon leven gehad, zijn dus geen bio industrie dieren.

13. Meilan

Meilan Bekend lid

18 okt 2008
    639
    0
    0
    Liner Manager
    Antwerpen
    Gewoon het vlees vervangen. Dat is alles wat je moet doen.

Wij eten tofu, quorn, tempeh, ... Er is enorm veel keuze aan vleesvervangers. Ook ligt er altijd een zak nootjes in de kast.

Ik eet nu al 12 jaar vegetarisch en ik heb geen tekorten, hoor.

Veel succes!

14. Tamale

Tamale Niet meer actief

Nee, dat snap ik ook. Maar als dat de enige reden is..
    Moet er ook bij zeggen dat ik het triest vind dat we in NL op deze manier moeten laten merken dat we het er niet mee eens zijn.
    Er zou gewoon strenge controle op moeten komen.
    Het is natuurlijk ook een feit dat vlees gezond is.
    Wel iets om over na te denken natuurlijk, want ik heb al dikwijls met een vleesvervanger in de handen gestaan.
    Vind het alleen zo duur.;)

15. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Dat is ook zo. Alleen gaat het bij mij nu verder dan alleen de dieren, het gaat ook om het mileu nu. Tenzij het van een lokale boederij komt natuurlijk, maar dan nog heb je al de metaangassen. Verder vind ik vlees helemaal niet zo gezond maar snap dat anderen dat wel weer vinden. Ik eet vleesvervangers ook niet elke dag, net zoals je vlees niet elke dag niet nodig hebt, 3 keer per week is voldoende. Het is beetje afwegen inderdaad. Maar goed afwisselen heeft erg veel baat hoor, als iedereen dat zou doen is dat nog beter dan dat er maar een paar vegetarisch eten. De AH heeft trouwens erg lekkere dingen, die vierkantjes en oo poe ik mis die wel hoor hier hihi.

16. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Keuze aan heerlijke vleesvervangers in overvloed. Net een heerlijk bord spaghettini met veel groenten en tofu op. Smaakte goed!:) Mij staat vlees-eten ook steeds meer tegen. Eet het nog maar heel weinig. Het is even wennen om bv. een vegetarische burger te eten, maar ik voel me in ieder geval vele malen beter, alleen al door de gedachte dat ik geen lief dier op eet.

17. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

bedankt voor jullie antwoorden.

Ik vind de tip om nog een paar keer per week (3x) een stukje biologisch vlees te eten ook een goede tip.

Onze supermarkt verkoopt ook biologisch vlees en inderdaad veel vleesvervangers.

Ik denk dat dit in ieder geval een goede manier is om er naartoe te werken. Meteen helemaal stoppen met vlees lijkt me moeilijk.

De enige reden voor mij is inderdaad waarop er met de dieren omgegaan wordt. Ook wel dat je tegenwoordig steeds vaker hoort hoe ongezond het gemanipuleerde vlees is door antibiotica etc.

18. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Ikzelf eet al jaren geen vlees of vis meer.. Ik vond het al niets en toen ik uiteindelijk zelf kon kiezen heb ik ervoor gekozen die dingen niet meer te eten. Nooit gemist hoor!!
    Ik eet gewoon genoeg vervangende dingen. In het begin heb ik goed opgelet dat ik dus een boek had waar tips instonden. Nu denk ik er niet eens heel hard over na..
    Mijn man en zoontje eten wel vlees en vis. Ik kook vaak net iets vervangends voor mezelf. En bij ovenschotels etc maak ik alleen een vegaversie, die lusten zij ook goed.

19. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    petje af hoor voor de mensen die geen vlees eten of willen stoppen.

Ik kan niet zonder mijn stukje vlees op mijn bord...

20. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    bij de AH hebben ze vega spekjes, die smaken en ruiken net zo lekker als echt spek! Er zijn ook kankworstjes en gehakt, smaken ook vrijwel hetzelfde. Bij de Jumbo hebben ze hele goeie verse vega kroketten, voor bij de friet of op brood.
    Verder is het belangrijk om noten te eten, en groenten als linzen en kikkererwten.
    Als je nou die vega gehakt voor bij de pasta gebruikt, en de vega spekjes bij de spinazie, dan merk je niet eens dat je iets mist, het smaakt echt heel lekker!
    Wat betrft je gezondheid, ik ben nu zo´n 15 jaar vegetarier en ik ben prima in orde. Je hebt zelfs minder kans op tumoren en andere enge ziektes als je geen vlees eet.

Probeer het een weekje en je weet zo of het je bevalt :).

Deel Deze Pagina