Vis, mosselen eten

Discussion in 'Zwangerschap' started by Ciske, Nov 28, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ciske

Ciske Lid

Nov 21, 2006
    85
    0
    0
    Hallo

Als je zwanger bent mag je dan mosselen en vis eten? Of zijn er soorten vis die je niet mag eten?

SaluKus
    Cis

2. laatje

laatje Fanatiek lid

Nov 5, 2006
    1,058
    0
    0
    Schoonhoven
    http://www.babyopkomst.nl

Hier staat precies wat je wel en wat je niet mag eten, de volgende regel hieruit gehaald:

Listeria is ook aangetroffen in verpakte vis, zoals gerookte zalm. Eet dus geen vacuüm verpakte vis, vers mag je alle vissoorten eten. Zelfs haring is geen probleem als ze maar vers is.

3. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Rauwe vis/schaal/schelpdieren vermijden. Gerookte vis ook vermijden.

Voor de rest kun je vis en mosselen gewoon eten. Het is ook nog eens hee erg gezond! Dus bakken/koken ed is geen probleem.

4. Ciske

Ciske Lid

Nov 21, 2006
    85
    0
    0
    Dank jewel voor jullie antwoord Laatje en Patrieske.

SaluKus
    Cis

5. Nessa

Nessa Actief lid

Sep 14, 2006
    318
    1
    0
    België
    je leest zoveel verschillende berichten... zo zei mijn gewone arts dat het beter was om geen garnalen en mosselen te eten terwijl je ergens anders leest dat zeevruchten jodium bevatten en dus héél goed zijn tijdens de zwangerschap... op den duur weet je het niet meer hoor... alle dingen die ik lekker vind, mag ik niet meer eten :evil:

Binnenkort is het bij ons mosselfestijn en ik denk dat ik er gewoon ga eten - wel ga opletten dat ik enkel de "goed uitziende" mosselen pak dus niet de kleine verschrompelde mosseltjes die je af en toe ertussen ziet zitten...

6. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Jou verhaal klopt niet, je mag gewoon gerookte vis eten, mìts vers gekocht bij de visboer. Dus niet de (vacuum) verpakte varianten uit de supermarkt. Gerookte vis is gewoon gaar, niks mis mee, lekker eten...

7. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Toch eet ik geen gerookte vis...
    Ben een Zeeuw dus wat dat betreft heb ik genoeg kennis in huis waar het vis betreft hahah!

8. Lientje76

Lientje76 Actief lid

Aug 10, 2006
    189
    0
    0
    Mijn VK zei inderdaad dat je alle soorten vis kunt eten behalve de vacuum verpakte variant uit de supermarkt. Gewoon bij de visboer halen dus. Ook mosselen en garnalen is geen enkel probleem. Het enig is dat je en keer een rotte kunt hebben en zelf heel ziek wordt, maar dat kan geen kwaad voor je baby volgens haar.

Ik denk altijd maar dat als je van alles gewoon een normale hoeveelheid eet en het niet elke dag naar binnen propt dat het niet zo'n kwaad kan. Behalve het rauwe rode vlees en de kazen dan.... (en helaas hoort de alcohol daar ook bij).

9. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Mss die kennis die jij dan meer hebt dan ons over gerookte vis hier neerzetten dan? Want ik ben toch erg benieuwd waarom je volgens Zeeuwse maatstaven geen gerookte vis mag eten, terwijl het van de rest van de wereld wel mag?

Ik ben dan welliswaar geen Zeeuw, maar weet genoeg van het roken van vis af, aangezien mijn vader en zwager dit zeer regelmatig doen..De vis wordt gewoon goed verhit een door en door gegaard, dus ben wel benieuwd naar jou onderbouwing eigenlijk...

10. jet75

jet75 Fanatiek lid

Jul 14, 2006
    1,015
    0
    0
    zelfstandige
    Mijn verloskundige vertelde mij dat ik wel rauwe vis mag eten MITS het vers van de visboer komt en je aan hun aangeeft dat je zwanger bent en de gekochte vis de zelfde dag consumeerd. Ik blijf daar huiverig om hoor dus zal ik dat echt niet snel doen. maar mosselen eet ik wel en garnalen ook mits ze goed gekookt of gebakken zijn uiteraard.
    ik ben juist een echt viswijffie ;)

xxx Jet

11. missX

missX Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    1,226
    0
    36

Mosselen uit de supermarkt en zalm (niet de gerookte varianten maar die je zelf nog moet afbakken/grillen) die kun je ook gewoon eten hoor! NMijn VK moest er zelfs om lachen toen ik het vroeg en zei dat dit juist een superhygiënsiche manier van verpakken is en je eerder op bijvoorbeeld de markt moet uitkijken omdat daar de vis de hele dag in de open lucht ligt. Vond dit ook wel erg aannemelijk klinken!

12. Debski

Debski Fanatiek lid

Nov 23, 2006
    1,502
    0
    0
    Koerier
    Maastricht
    Ik ben gek op mosselen, mijn vriend lust het niet maar vorige week kon ik me niet meer bedwingen, was zooo lang geleden en het heeft me heerlijk gesmaakt!

Share This Page