Ik ben op dit moment 12 weken zwanger en uit het bloedonderzoek is gebleken dat ik Rhesus c negatief ben.. Dit kan betekenen dat ik anti-stoffen tegen het bloed van mijn kindje aan ga maken en daarom moet ik in week 27 opnieuw bloedprikken. Als m'n kindje dezelfde bloedgroep heeft is er niets aan de hand maar als hij/zij dus een andere bloedgroep heeft.. Ik maak me best wel zorgen om de kleine en vraag me af wat de gevolgen kunnen zijn en of ik nu nog wel thuis mag bevallen.
Hoi Lilychiara, er zijn best veel vrouwen die rhesusc negatief zijn; ik dacht 1 op de 5. Dus heel apart is het niet. Het vergt alleen een beetje extra aandacht. Onderzoek wijst uit dat het prima is om bij 27 weken de test te herhalen. Ik heb nog niet meegemaakt dat een moeder antistoffen c maakt tegen het kindje. Er wordt ook alleen maar iets onderzocht als ze het ook kunnen vervolgen en eventueel behandelen/preventief actie ondernemen. Dus probeer je er bij voorbaat echt niet teveel zorgen over maken, meestal is er niets aan de hand. Mocht dit wel het geval zijn, dan ben je ook maar op zijn plaats bij de gyn en de artsen die er verstand van hebben. Dan zul je onder controle van de gyn komen. Groeten Brigitte