Hoi, Ik ben nu 25 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mijn dochter is met 35 weken geboren omdat mijn vliezen spontaan braken. Ik ben hier indertijd erg van geschrokken. Gelukkig ging het heel erg goed met mijn dochter en mocht ze na 1 week al mee naar huis. Ik dacht dat ik de vroeggeboorte wel een plaatsje had gegeven, maar nu ik weer zwanger ben, komt alles zo hard terug. Ik ben soms urenlang bang dat mijn vliezen opeens breken en als ik een beetje buikpijn heb (bv door verstopping) dan raak ik zomaar in paniek. Dit is mijn 6de zwangerschap. Ik heb 4 vroege miskramen gehad. Alles hakt er opeens zo verschikkelijk in. Ik weet dat mijn angst grotendeels irreel is en ik schaam me er zelfs voor, maar het wordt steeds erger. Hebben meer vrouwen dit en wat raden jullie in zo'n geval aan? Alvast enorm bedankt voor jullie antwoord Groetjes van Treintje
Hoi Treintje, vervelend zeg, ik kan me voorstellen dat je je onzeker voelt. Weet wel dat het niet raar is om hier bang voor te zijn. Je hebt er toch ervaring mee?! Vervelend is wel dat je het nu al hebt, want de kans dat het nu gebeurt, is zo klein. Dat het vorige keer te vroeg is gebeurt, wil niet zeggen dat het deze keer weer gebeurd hoor, dus probeer het toch een beetje los te laten. Concentreer je op alle dingen die deze keer al goed gaan! Je kindje groeit lekker, je hebt bewezen dat je zeker al tot 35 weken kunt komen, je mag altijd de vk bellen als je ongerust bent (ook doen hoor, want vaak is kan iemand aan de andere kant van de telefoon je al geruststellen, da's beter dan urenlang ongerust zijn!), let lekker op het bewegen van je kindje etc. Je angst kunnen we toch niet helemaal wegnemen tot je 37 weken bent, of in ieder geval 35, maar de kans is heel klein dat het nu al gebeurd hoor. En de krampjes horen toch een beetje bij een volgende zwangerschap... je krijgt er sneller en vaak meer last van dan bij je eerste kindje, helaas. Net als veel andere klachtjes. Dus een pasklare oplossing heb ik niet voor je, maar praat erover, dat scheelt! Vertrouw toch maar een beetje op je lichaam. Groetjes Brigitte