Streptococcen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Chantalleke, 16 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Wie kan mij hier iets over vertellen; ik kom er op deze site niet he-le-maal uit:
    Ik heb de urine moeten laten kweken op de hemolytische B streptococ.
    De verloskundige wil eerst de uitslag weten voor ze definitief aan het uitleggen slaat maar vertelde wel dat het consequenties heeft voor de bevalling. Mag ik dan niet meer thuis als ik die bacterie blijk te hebben?
    Wie o wie?

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

Deze link heb ik een tijdje terug opgeslagen, misschien heb jij er ook wat aan:

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... 2&letter=G

Ik dacht dat als je die streptokokken hebt, een kuurtje voor de bevalling gegeven wordt en dat er dan een hele grote kans is dat er niets meer aan de hand is. Maar ik weet er het fijne niet van hoor.

3. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb via een urinekweek te horen gekregen dat ik draagster ben van de groep B streptokokken, heb een 6 daagse antibioticakuur gekregen en moet nu om de 2 wk een urinetest doen, maar echt utleg heb ik er niet overgekregen :(

4. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Heel veel vrouwen zijn draagster van gbs (groep B streptokokken) ik zelf ook,
    Je kan gewoon zwanger worden, maar je kan wel je kindje tijdens de bevalling besmetten met deze bacterie daarom is het noodzakelijk dat je vk het weet zodat de vk de kraamverzorgster/verpleegkundige extra kan laten observeren mocht zich er dan een infectie voordoen bij je kindje dan zijn ze er snel bij en kan het eigenlijk geen kwaad!

5. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    20% van de vrouwen is draagster van deze bacterie. De bacterie komt normaal gesproken in de darm voor, maar omdat het perineum bij vrouwen zo kort is, kan het naar boven klimmen en in de vagina of blaas koloniseren.

Mocht je een lopende infectie hebben vlak voor je bevalling (met 34-36 weken wordt er getest als je in de 'hoog risicogroep' valt) dan krijg je een medische indicatie. Je moet dan in het ziekenhuis bevallen aan een antibiotica infuus. Hierdoor is de kans op besmetting voor je kindje nihil.

6. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Goed dat je me ff aanvult Kims nu is de info pas compleet! Thx

7. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Gbs is een bacterie soort die in de vagina kan leven zoals boven gezegd is.
    Je mag niet thuis bevallen en moet aan de AB tijdens de bevalling. Verder bestaat nog wel de kans dat je kindje dat ook krijgt ondanks de AB. Daarom blijft het kind minimaal 1 dag ter observatie. Uit een urinekweek kunnen ze niet altijd constateren of je draagster bent. Vraag daarom altijd naar een vaginale kweek.
    Ik heb de test zelf met 1e kind op 36 weken gedaan, urinetest, niet gekweekt zeiden ze. Na de bevalling wel gekweekt en kind was ook besmet waardoor hij 10 dagen aan de AB heeft moeten liggen.

8. isa85

isa85 Nieuw lid

11 sep 2008
    2
    0
    0
    Als je kindje een infectie krijgt door een bacterie van de streptococ groep (B of A), kan dat best wel gevaarlijk zijn...Dus om te zeggen dat als men er snel bij is er niets aan de hand is slaat eigenlijk nergens op!!!!! Onze kindje heeft namelijk zo een infectie gehad: in minder dan 24 uur stond het vast dat het streptococ was en binnen 24 uur was hij in het ziekenhuis voor behandeling...Het problem is niet zozeer de bacterie streptococ want die vrij makkelijk te doden door bijv penicilline kuur maar meer wat voor schade de infectie veroorzaakt voor dat het gedood wordt door antibiotica... Onze kind heeft bijna 2 maanden in ziekenhuis gelegen op de ic afdeling een heeft extreme behandeling/operatie (ECMO) moeten ondergaan om zijn leven te redden... Dus als je vermoeden heb dat je iets heb dan is mijn advies voorkomen is beter dan genezen! Want soms geneest je niet maar ga je eraan dood....[/i]

9. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    mijn vader heeft ook streptococcen gehad ......
    neem maar van mij aan dat het behoorlijk gevaarlijk KAN zijn ......
    hoop voor je dat er iets anders uit die kweek komt ...
    maar nogmaals mijn vader had het niet in zijn blaas maar elders in het lichaam

10. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

16 nov 2007
    563
    0
    16
    Ik moet gewoon de verloskunidige bellen als de weeen een uur om de 5 min. komen dan naar het ziekenhuis (was zowiezo hier niet anders mogelijk) dan krijg ik een ab en dan na 4 uur nog een keer. Moet binnen 4 uur 2 x gegeven worden, lukt dit door een plotselinge snellere bevalling niet dan krijgt het kindje meteen ab. Maar dat hebben ze liever niet

11. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    ik word tijdens de zwangerschap behandeld, als ik me niet vergis. Dacht dat ze zei: als je -- weken zwanger bent gaan we je behandelen met ab en tijdens de bevalling krijg je ook ab.

12. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik heb van de week bij de gyneacoloog ook zon test gedaan.... nouja, hij ging er effe met een stokkie in en langs en klaar was het. als je streptokokken hebt dan geven ze je tijdens de bevalling een antibiotica kuurtje zei hij, was niets om je zorgen over te maken... dus doen we dat maar neit he :)

Deel Deze Pagina