trombose en zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door wetje, 7 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wetje

    wetje Lid

    17 aug 2007
    19
    0
    0
    Noord holland
    hallo allemaal,

    Na de bevalling van mn zoontje kreeg ik diep veneuze trombose in mijn onderbuik. Ik heb een jaar lang antistollingsmiddelen geslikt. De trombose zelf is niet weg gegaan, maar mijn lichaam heeft wel voor omleidingen gezorgd.

    Mijn vraag is: wat zijn nu de voorzorgsmaatregelen bij een volgende zwangerschap om herhaling te voorkomen?

    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. Jnaine

    Jnaine Nieuw lid

    9 sep 2007
    2
    0
    0
    Hoi wetje,

    Ik ben nu 22 weken zwanger en heb waarschijnlijk ook trombose in de onderbuik gehad met als gevolg een longembolie vorige maand. Zover ik weet kan je een nieuwe trombose niet voorkomen in een volgende zwangerschap, maar kan je jezelf wel beschermen tegen de risico's van het losschieten van een stolsel (met als gevolg een levensgevaarlijke longembolie) door de hele zwangerschap en een paar maanden daarna bloedverdunners te gebruiken. Het is sowieso raadzaam om te laten onderzoeken of je geen erfelijke aanleg hebt voor trombose of dat het puur toeval was en alleen door de zwangerschap is gekomen. Als je een erfelijk stollingsprobleem hebt, dan moet je sowieso antistolling gebruiken tijdens de zwangerschap en misschien ook daarbuiten. Ik spuit nu dagelijks zelf Fraxodi, omdat dat veiliger is voor de baby dan pillen.
    Groetjes,
    Janine
     
  3. wetje

    wetje Lid

    17 aug 2007
    19
    0
    0
    Noord holland
    Hoi Janine,
    Bedankt voor je reactie!
    Jemig zeg, dat je dat nou moet oplopen tijdens je zwangerschap! Wat zal je geschrokken zijn zeg. Ik hoop dat het nu goed gaat met je.

    Ik had al wel zo'n idee dat ik al zou moeten gaan prikken tijdens een volgende zwangerschap. Ik heb het er nog niet goed over gehad met de gyn, vandaar mijn onzekerheid. Ik dacht namelijk in eerste instantie dat je pas moest beginnen met prikken na de bevalling, maar ik las op internet al dat je onder invloed van de hormonen tijdens je zwangerschap ook verhoogde kans hebt.

    Ik hoop dat alles goed gaat met je en dat je nog lekker kan genieten van je zwangerschap.
     

Deel Deze Pagina