Beste verloskundigen, Zijn de risico's voor moeder en kind hoger als je zwanger bent boven de 40 jaar? En zo ja, wat zijn die risico's? Ik heb altijd een lage bloeddruk gehad in mijn zwangerschappen en de gezonde kinderen zijn geboren na de 40 weken. Ik ben de zwangerschappen altijd goed doorgekomen. Het gaat me overigens niet om de vruchtbaarheid die uiteraard afgenomen is boven je 40ste. Ik heb nog 3 bevruchte eicellen (cryo's) in Düsseldorf van toen ik 35 jaar was en die leeftijd telt voor de succeskans. We kunnen het niet over ons hart verkrijgen om onze cryo's te laten vernietigen of ter beschikking te stellen voor wetenschappelijk onderzoek. Daarom willen we er toch nog een keer voor gaan als mijn zoontje 2 jaar is. Ik ben dan bijna of net 41 jaar. Ik heb een gezonde dochter en zoon. Mocht een nieuwe zwangerschap mislukken, dan hebben we daar vrede mee. (Het gaat dus alleen om een terugplaatsing en geen volledige IVF behandeling).
Hoi Aquilegia, Dit haal ik uit een Canadees wetenschappelijk artikel over vrouwen tussen de 35 en 44 jaar die zwanger waren. He i s gebaseerd op interviews. Er leuk om te lezen trouwens. Dit is de link naar het volledige (Engelse) artikel: BMC Pregnancy and Childbirth | Full text | Advanced maternal age and risk perception: A qualitative study Dit hieronder (uit dat artikel) zijn in ieder geval enkele risico's verbonden aan een hogere maternale leeftijd. Volgens mij is de kans op suikerziekte tijdens de zwangerschap ook groter. Pregnancy at advanced maternal age (AMA), defined as age 35 years or older, is associated with several adverse pregnancy outcomes including preterm birth, low birth weight, still birth, chromosomal defects, labor complications, and cesarean section [3-7]; therefore, it is considered to be a high risk pregnancy. Maar in Nederland is het in ieder geval niet zo dat iedere vrouw van boven de 35 jaar die zwanger is bij de gyn onder controle moet hoor. Groetjes Brigitte