Ik word hier een klein beetje wanhopig van... Onze zoon is intussen 3,5 jaar. In Mei wordt hij grote broer, en na de zomervakantie mag hij naar de basisschool. Maar hij is nog altijd niet zindelijk! Er is ook nog niet bepaald uitzicht dat dit binnenkort staat te gebeuren... Wie kan mij helpen? We hebben het potje geïntroduceerd toen hij 2 werd. Hij kwam steeds bij ons kijken als we naar de wc gingen, en wist wanneer hij zelf moest plassen. Hoera! Het potje vond hij reuze interessant. Plasje doen, en als dat lukte, een stickertje plakken! Als het niet lukte maar hij had het wel geprobeerd, een stempeltje. Kaart vol? Een cadeautje. Ging super, en hij snapte hoe het moest. Maar nu is hij intussen 3,5... Gaat 1 ochtend per week naar de peuterspeelzaal, waar hij ook wordt meegenomen in de plasrondes. Hij kan best aangeven dat hij moet plassen. Hij wéét het! Maar hij vertikt het We zijn nu bezig met een onderbroek ónder zijn luier, omdat die luiers van tegenwoordig veel te goed absorberen, en we hem het gevoel willen laten ervaren van een natte broek. Dat het niet prettig is als je in je broek plast. (De luier dient om onze meubels te beschermen, ik zit niet te wachten op een bank vol pis) Maar een natte broek boeit meneer niet. Hij geeft niks aan, en niets lijkt hem te motiveren om nou eindelijk eens die wc te gaan gebruiken... Doen wij wat verkeerd? Zitten we er teveel bovenop, of juist niet? Ik weet dat DE gouden tip niet bestaat, maar misschien zijn er toch mama's hier die mij wat goede raad kunnen geven.
De luier moet echt uit, het is een paar dagen afzien maar de meeste kinderen worden niet zindelijk zo lang die luier aanblijft. Mijn zoon wilde niet op het potje, vooral niet met 3,5jaar, want potjes waren voor baby's. We hebben een lang weekend ingeruimd, luier uitgedaan en een stapel kleren beneden neergelegd. Elk 1,5uur op de wc, en ik heb foamstickers geplakt in de wc pot om hem te stimuleren om zijn plas daar op te richten. Na de 3de wc gang vond ie het reuze interessant om de bloemstickers te besproeien en ging steeds meer uit zichzelf. Na 4 dagen was ie zindelijk.
Ik lees mee, hier een jongetje wat in maart 4 wordt (en volgende maand naar school) al maanden aan het oefenen is, maar nog maar 2x een plasje op het potje heeft gedaan. Uiteraard bejubeld, cadeautje gekocht om te stimuleren, maar het lukt, behalve die 2x gewoon echt niet.....Hij wil niet op het potje, wil niet op de wc, en idd dat hij nat is boeit hem niet.....Al zet ik hem een half uur per keer op het potje, haal hem eraf en binnen 5 min is hij nat. Ook hier dus een radeloze moeder. Heb 2 oudere kinderen ook op de normale manier zindelijk gekregen, hem lukt het tot nu toe gewoon niet. Wel hebben wij een heel nare periode achter de rug, waardoor ik later begonnen ben met het zindelijk maken. Maar of dat zijn weerslag op hem heeft weet ik niet (al denk ik wel dat het meespeelt) Bovendien weet hij dat hij zindelijk moet zijn (eigenlijk) om naar school te mogen, maar wil hij niet naar school, maar bij mij blijven. Misschien werkt hij het daarom ook tegen. Wel met de juf afgesproken, dat ook al is hij niet zindelijk, hij gewoon naar school mag.
Heb je het nooit geprobeerd zonder luier? Want dat had hier ook nooit gewerkt dan. Luier aan is plassen in de luier bij mijn dochter, zelfs nu ze al anderhalf jaar zindelijk is.
Hier zag het er ook niet naar uit dat zoontje zindelijk naar de kleuterschool zou gaan maar op een dag, na het laatste bezoek aan het cb, samen besloten de luier uit te laten en binnen een paar dagen had ie heel Paw Patrol bijelkaar geplast en gepoept Hij was toen 3 jaar en 9 maanden en sindsdien 2 ongelukjes gehad en met een week ook nachtzindelijk, het kan dus ineens heel snel gaan. Moet zeggen dat zoontje sowieso met een hoop dingen wacht tot ie zeker is van zichzelf, zo ook met fietsen...hij kan fietsen maar vindt het eng, heb het laten rusten en van de week vroeg ie om een grote fiets. Ik zou het dus even laten rusten, voor jezelf vooral....en dan de luier uit, elk uur op de wc zetten, al dan niet met een beloningssysteem, en dat volhouden tot het kwartje valt zeg maar.
Mijn jongste was ook nogal eigenwijs.. Wilde wel naar de wc als het hem uitkwam. Maar voor de rest lekker in de luier als het voor hem makkelijker was. Hij was er ook niet vies van, dus een onderbroek in de luier hielp ook niks. Hij was ook niet te motiveren. Hij was eind december jarig, en eind oktober was het herfstvakantie. Een paar dagen dat we niet naar buiten hoefden om de oudste van school te halen. We hebben zijn luier en broek uitgedaan en laten lopen in zijn onderbroek. En elke 45-60 minuten naar de wc sturen. De eerste dag kwam er 1 plasje op de wc, en de rest netjes op de vloer. De tweede dag zelfde verhaal. Maar daarna kreeg hij het door en vanaf dag 4 kwam het meeste op de wc. Hij had zelf het idee dat het makkelijk was bij het spelen om in de luier te doen. Maar als je eerst moet wachten tot mama heeft opgeruimd en je schone kleren heeft gepakt (+evt douche) dan is naar de wc lopen toch wel makkelijker.. De oudste was hier in een dag klaar en droog. Nr2 was even wat meer werk, en nu bij 4 gaat het nog weleens mis. Gelukkig zijn dat maar drupjes omdat hij net te laat is..
Hier had ik ook een jongen die met 3,5 nog niet zindelijk was. Veel pogingen ondernomen, maar hij had er gewoon geen zin in. Afgelopen zomer moesten we er echt aan, want hij moest toch naar school. Wat hier hielp was ook de bewustwording. Er vaak over hebben dat plassen op de wc hoort en niet op de grond/broek. Op een gegeven moment ging hij dat riedeltje zelf herhalen. Daarnaast beginnen met alleen een shirt/hemd aan. Het was gelukkig zomer! En later met onderbroek en dan pas een broek. Vooral die laatste stap ging lastig. Hij werd trouwens pas echt zindelijk toen we de luiers helemaal verbannen hadden, ook 's nachts. Zindelijk worden heeft hier 1-2 maanden geduurd en daarna heeft hij slecht sporadisch (in totaal 2-3x) een ongelukje gehad.
mmmm, ik ben al vanaf begin september bezig, idd constant zonder luier, maar het maakt hem niet uit dat hij nat is Wij hebben geprobeerd: Plaskalender, speciaal voor hem gemaakt zelfs met zijn favoriete figuur. de 2 keer dat het lukte een cadeautje gegeven uiteraard ieder uur op het potje, rustig een half uur lang Wat kan ik nu nog meer proberen?
Goed... Ik heb hem nu rondlopen zonder luier. Onderbroek aan, pyjamabroek aan (het is koud in huis, koude vloer) en nu maar proberen te motiveren. Hij vindt het super stoer dat hij zonder luier mag lopen, zit de hele tijd aan zijn piemeltje te friemelen Hopelijk idd de bewustwording nu, dat hij niet meer in zijn broek mag plassen! Ik heb nu wel angst voor onze bank... Een stoffen bank, dus als hij daarop zit en begint te plassen... hoe zorg je ervoor dat hij niet je meubilair vervuilt? Overigens: bedankt voor de vele tips! Hier worden we wel eens boos (nou ja boos is een groot woord) wanneer hij opnieuw niet aangeeft dat hij moest plassen. Maar ook dat werkt averechts natuurlijk... Plassen/poepen moet iets positiefs zijn. Pfff het blijft zo lastig..
Tip voor de bank; vuilniszakken erop en dan een kleed erover. Zit het toch warm maar je bank blijft gespaard! Ik had van die kraammatjes bewaard daar moest ze in het begin op zitten van ons dus als je die nog hebt..
Heeft hij een broek/onderbroek aan? Dat werkte hier in het begin echt niet. En is er misschien iets wat je hem in het vooruitzicht kan stellen dat hij wel leuk vindt. De 'grote school' ipv de PSZ werkte hier goed, want zoontje wil heel graag groot en stoer zijn. Als dat bij hem niet werkt iets anders bedenken, dagje dierentuin?
ja, hij heeft een onderbroek met broek/of pyamabroek aan. Hij wil dus ook niet naar school en weet dat hij (eigenlijk) zindelijk moet zijn om naar school te mogen. Er wordt nu wel een uitzondering gemaakt gelukkig omdat ze weten dat wij al maanden bezig zijn en het niet wil. Wij zijn door een heel nare periode gegaan (oma die hij dagelijks zag, is heel erg ziek geweest en overleden en waarschijnlijk heeft dat bij hem ook zijn weerslag gehad, dit weet de school, vandaar dus de uitzondering) Wij gaan volgende maand naar Thomas de Trein, dat weet hij nog niet. Maar ja, of dat de oplossing is? De kaartjes zijn al gekocht, dus we gaan sowieso, of hij nu wel of niet zindelijk is. Denk dat ik dan beter iets anders kan verzinnen...Of het helpt geen idee. Hij was ook blij dat hij een cadeautje zou krijgen, maar ook dat vooruitzicht werkt nog niet.....ga het wel proberen!
Kraammatjes, goed idee! Ik heb ze alleen niet meer in huis.. Zo meteen ga ik boodschappen met hem doen.. dan moet de luier weer aan. Is dat niet verwarrend voor hem?
Ik heb mijn zoon idd ook een onderbroek en pyjamabroek aangegeven. Weet nog niet wat wel of niet werkt bij hem. Onze zoon wil wel graag naar de grote school, en wil graag een grote jongen zijn. Dus daarmee hoop ik hem te stimuleren. Maar als jullie zoon liever klein blijft, dan lijkt me dat een lastig motivatie.. Is er iets wat hij echt heel graag wil hebben/doen?
Beetje kort hierboven, ging niet helemaal goed. Maar de luier gewoon aflaten. Gaat het een keer mis ergens anders, tja, is niet anders (wel heel vervelend i know). Wij hebben aan het begin van de kerstvakantie de luier van zoontje afgelaten. De eerste 2 weken ging het nog regelmatig mis. Nu heeft hij alleen nog ongelukjes met poepen.
Nee, niet aandoen. Luier uit betekent dat hij geen luier meer draagt overdag. Laat hem plassen voordat jullie gaan en blijf maar kort weg. Zo heeft hij een grotere kans dat ie droog blijft en dan prijs je hem helemaal de hemel in. Zo kun je per dag telkens kleine drempels nemen en kleine overwinningen vieren, zo krijgt hij zelfvertrouwen in zijn eigen lichaam. Succes!
Hier met we eind december begonnen met zindelijkheid. Met haar 3 verjaardag geprobeerd maar geen succes. Keren erna ook niet. Op een ochtend werd ze ontzettend dwars wakker en toen zei ik "estelle, zoek het maar lekker uit vandaag je krijgt geen luier meer om en plast maar mooi op de wc" toen plaste ze op de bank. Oeps. Ben niet boos geworden maar heb verteld dat ze voortaan op de wc gaat plassen en als ze dat niet deed ze de hele dag in een natte broek zou lopen want mama moest nog wassen En toen was ze zindelijk alleen poepen doet ze afentoe nog in een luier daar vraagt ze dan om.
Wat ik deed trouwens as bescherming voor de bank. Een grote vuilniszak neerleggen met een handdoek erop.
Oké bedankt voor de tips! Zo meteen maar naar de stad, zonder luier om te doen. Ik ben meestal wel meteen 1-1,5 uur weg... Ik moet lopend met hem, en zo snel is hij niet op zijn korte pootjes Ik zal een set reservekleding meenemen, en des noods onderweg bij de Hema nog even laten plassen/verschonen Pfff wish me luck