Stel dat je het niet meer kan betalen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 29 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Even een serieuze vraag.
    Mijn vriend gaat per 15 april de WW in, het inkomen daalt drastisch maar we kunnen het wel gewoon blijven redden. Maar kan me voorstellen dat sommige huishoudens dat niet kunnen vanwege een belachelijk hoge huur/hypotheek enzovoort wat dan?
    Is bruto inkomen hoger dan 2350 gezamelijk dan krijg je geen toeslag op je ww en moet je het daar dus maar mee doen. Ik vindt dat eigenlijk belachelijk weinig aangezien wij alleen al een huur hebben van 900 euro netto ex. Wordt je dan gewoon in de steek gelaten door instanties en heb je dan gewoon pech?

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Hulp aanvragen bij gemeente ofzo? BUdget coach of iets dergelijks?

3. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    In zulke gevallen kun je bij de gemeente vaak een woonkostentoeslag aanvragen. Hier hangt over het algemeen wel een verhuisverplichting (zoekplicht naar een woning waarvoor recht op huurtoeslag bestaat) aan vast.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Is het niet mogelijk om gewoon via de woningbouw te huren (het lijkt erop alsof je nu particulier huurt, gezien de prijs)? Zo krijg je tenminste huurtoeslag als je een goedkoper huis huurt.

5. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Als je een huur van 900 euro hebt woon je waarschijnlijk in de vrije sector en als je in de vrije sector woont is dat volgens veel gemeentes een eigen keuze en dus bewijs dat je alles prima kunt betalen...

Vaak kun je bij de gemeente in aanmerking komen voor een andere woonruimte die wat goedkoper en betaalbaarder is. Dan redden jullie het wel toch?

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat ts nu boven die grens zit, en wanneer je er dan onder komt en wel bij de woningbouw mag huren en huurtoeslag kunt ontvangen kan het weer jaren duren voordat je in aanmerking komt.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Helaas alles al uitgezocht. We huren nu inderdaad onder de leegstandswet.
    We verdienen teveel voor huurtoeslag je mag max 29.900 euro verdienen gezamelijk.
    Ook verdienen we teveel voor een puntenwoning dus moeten dan vrije sector huren, dat kan maar dan moeten we alsnog een werkgevers verklaring hebben en die hebben we dus niet.
    En de huur van vrije sector woningen ligt rond de 750 euro dus nog geen huurtoeslag dan mag de huur max 665 zijn geloof ik.
    Puntenwoning moet je ook gemiddeld 80 punten hebben (hebben er nu 30.) het is 1 punt per maand dus reken maar uit hoelang het nog duurt voor een eengezinswoning.
    Maar we gaan volgend jaar opzoek naar een woning in de vrije sector zodra vriend een werkgevers verklaring kan overleggen :)

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wij redden het sowieso zoals er staat ;)
    Het is meer voor andere huishoudens want ik vindt het eigenlijk bar weinig waar je dan mee moet redden zonder toeslag op je ww omdat je dan gewoon het minimum inkomen hebt..

9. Islah

Islah Niet meer actief

Klopt, maar sommigen huren particulier terwijl ze ondertussen ingeschreven staan bij de woningbouw (omdat er idd lange wachtlijsten zijn).

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dat is niet altijd je vrije keus hoor, wanneer je boven de inkomensgrens zit (en dat zit je al snel) mag je niet bij de woningbouw huren.

11. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Dan heb je met de regels van Nl dikke pech. Hier heeft hubs 8 mnd zonder ww gezeten. Zzp-ers hebben ondanks jaren belasting betalen geen recht op ww. Gezien ik part time werkte en kinderalimentatie ontving kwamen we net boven bijstand niveau uit en konden we nergens aan kloppen voor hulp. Zelfs de voedselbank wees ons de deur omdat we een koophuis hadden. Na afschrijving van de hypotheek en zorgverzekering Was ons geld op, dan.moet je nog boodschappen kopen en de rest van je rekeningen betalen. Toen de bank ons op straat wilde zetten (na 2!! Maanden achterstand op de hypotheek) heeft mijn vader de rekeningen betaald en wonder boven wonder vond mijn man werk die maand.
    In NL laten ze je dus gewoon verzuipen ondanks jaren hard werken....
    Hopelijk heeft je man heel snel een andere baan.

12. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Eigenlijk denk ik dat je daar eerder aan had moeten denken, zo van voordat jullie voor een tweede gingen.

Als ik het me goed herinner, zaten jullie toen beiden in de ziektewet, geen enkele financiele onafhankelijkheid, geen enkel woord werd er gerept over eerst uit de ziektewet raken en werk vinden, voordat er aan een tweede kind werd gedacht. Jouw medische oorzaken waren toen ook nog eens bevallingsgerelateerd, maar dat hield je blijkbaar niet tegen om toch bewust nog eens zwanger te worden. Die ziektewet duurt maximaal 2 jaar en heeft als doel dat je herstelt en re-integreert in je werk. Voor zover ik van je gelezen heb, heeft alleen je vriend dat gedaan, en jij niet.

En nu vraag je je af hoe het verder moet en vind je dat de overheid nog meer moet ophoesten. Eerlijk gezegd vind ik dat je misbruik hebt gemaakt van het systeem en had ik dit topic wel van je verwacht.

Hoe anderen dit doen:
    - herstellen en re-integreren
    - als de wiedeweerga werk vinden
    - lasten omlaag brengen
    - goedkoper gaan wonen

13. Islah

Islah Niet meer actief

Snap werkelijk niet waarom je hier nu over moet beginnen. Verder geeft TS toch aan dat ze het wél kan redden.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Wanneer je na 2 jaar nog ziek bent ben je nog ziek toch.. Of ben jij haar behandeld arts?

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ja in Nederland ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen hachie.
    Dus Nederland laat je niet stikken, de mensen kiezen voor vakanties of auto's etc ivm geld op de spaarrekening!

Jij huurt toch een huis van 900 euro, dat doet niemand anders?
    Waarom ergens je handje ophouden?

Als je man werkeloos wordt, zorg dan dat je wat kan overbruggen of meer uren kan werken als vrouw zijnde.
    Tja ik vind het logisch dat als je je hypotheek niet betaald, je het risico loopt dat je eruit wordt gesteld. Niet leuk wel de waarheid.

Zorg dat je prioriteiten op een rijtje hebt, dus alle abbo en loterijen de deur uit.
    Zijn er dingen die je kan verkopen in huis en niet gebruikt?
    Rook je? Mooi moment om te stoppen!
    Boodschappen max 100 euro per week, voor een gezin met 2 kids waarvan 1 in de luiers prima te doen!
    Kijk hoeveel je kan besparen als je niet uiteten etc gaat.

Wij zijn ook door schande wijs geworden.

Jij bent verantwoordelijk voor jezelf en je gezin en niemand anders.

16. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Pff 100 euro per week? Wou dat wij dat hadden. Wij hadden er 2 in de luiers en mochten het doen met 40 euro per week en ja, dat is ook makkelijk te doen.

Niet dat ik snap waarom dit relevant is, want ts zegt al dat ze het wel redden, maargoed

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    ik vind het erg jammer dat je zo reageert. Zoals je kan lezen redden wij het gewoon en is het pure nieuwschierigheid naar wat als het niet kan.
    verder zal ik in november een wga aanvragen ivm chronisch ziek zijn.
    partner had inmiddels werk, veel beloofd bedrijf maakt niks waar. Helaas het is niet anders. Dat ik uberhaupt nog de moeite neem het uit te leggen.

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    100 euro per week pfff wij doen het nu voor 60 inclusief luiers..

19. moesje1

moesje1 Bekend lid

18 dec 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een heftige reacties??
    Dan mogen jullie mij vertellen als het allemaal zo simpel is wat wij dan kunnen doen?
    Wij hebben 4 jaar geleden ons huis gekocht. We hadden beide een baan en ik was toen in verwachting van ons 2e kindje.
    2 jaar geleden werd ik ziek en kon ik mijn werk niet meer uitvoeren door lichamelijke klachten en werk in de zorg.
    Nu 2 jaar later (een hoop verschillende behandelingen verder) ben ik afgekeurd voor de zorg, maar net 4 % te weinig voor een wia uitkering..
    ik kom dus vanaf volgende week in de ww. Ben onverwachts zwanger geraakt en hoewel we een abortus serieus overwogen hebben konden we dit beide niet aan.
    We hebben geen abonnementen (op tv, internet en beide een goedkope simonly abbo na) hebben 1 auto, simpel weg omdat ik lichamelijk niet in staat ben om alles lopend en fietsend te doen.
    En wij gaan het dus heeeel zwaar krijgen?

Sorry wil niet bot overkomen, maar vind dat er best snel geoordeeld word. Ts geeft duidelijk aan dat zij het wel gaan redden, maar ze vraagt zich af hoe andere dit doen...
    Ik heb dus ook nog geen idee hoe we dit gaan doen, maar weet 1 ding zeker wij komen er wel zonder steun te trekken (al zou het verrekte makkelijker zijn als we op een beetje hulp konden rekenen, heb me namelijk de andere jaren gewoon uit de naad gewerkt om aan me loon te komen en heb er niet voor gekozen om 'ziek' te worden)

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Jeetje meid wat vervelend ! Ik kan me indenken dat jij t even niet meer ziet zitten.

Deel Deze Pagina