Stel dat je het niet meer kan betalen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 29 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evientje

Evientje Niet meer actief

2. Evientje

Evientje Niet meer actief

@moesje daarom ook even de bovenstaande reactie, ik vind dat er door sommige erg kortzichtig en zonder goed te lezen wordt gereageerd! En daar irriteerde ik me aan!
    @fleursylvano ik kan me je vraag eigenlijk heel goed voorstellen, en vind het een terechte vraag, in mijn ogen heb je wel duidelijk aangegeven dat het niet om jouw situatie gaat maar een vraag algemeen is!

3. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik vind het ook nogal kort door de bocht allemaal hoor.

Voorbeeld :
    Mijn schoonzus en zwager , beide een vaste baan al meer als 20 jaar bij de zelfde baas , een huurhuis met 900 ex huur per maand , twee dochters die naar de middelbare school gaan , een leuke auto noem maar op.
    En toen raakte mijn zwager zijn baan kwijt waar hij al 29 jaar werkte. Mijn schoonzus kon gelukkig 1 dag in de week meer werken. Maar hun vaste lasten konden hun niet meer betalen. Dochter had een paard , moest verkocht worden , auto de deur uit , al het spaargeld op. Kregen nergens toeslag op want ze zaten door de ww net op de grens.
    Sta je toch raar te kijken ? En is het hun schuld ?
    Ze wonen al vanaf dat de jongste geboren is , in dat huis. Al bijna 16 jaar. En nu gebeurt er iets en is het dan eigen schuld , dikke bult ? En jammer dan had je niet zown duur huis moeten nemen?

Maar ik ben blij dat er een paar meiden zijn die alles zo goed weten en het hun nooooooit zou overkomen ;)

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Sodeju, ga je lekker? ;)

5. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ts wat lief je interesse in mensen die het niet redden!
    Gelukkig heb ik nog niet in de situatie van het 'het financieel niet redden' gezeten.
    Wel kan ik me voostellen dat het een (heel zacht uitgedrukt) vervelende situatie is om in te zitten. Alle vooroordelen, de kortzichtigheid en het gebrek aan inleven van andere maken het niet veel beter. Dit topic telt pas 3 pagina's en heeft al een aantal reacties van mensen met 1 van deze 3punten.....;)
    Nog naast de mensen die gewoon niet goed lezen!

Echt zo jammer!

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dit was ook echt niet de insteek van dit topic zoals volgens mij duidelijk genoeg te lezen is uit de openingspost?

7. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#27 sunshineS1976, 29 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2014
    Dit voorbeeld vind ik dus echt vreselijk he. Dat kan iedereen gebeuren. Ik moet zeggen dat ik er ook wel eens over nadenk "wat als...?!" Dan hebben wij ook een probleem...
    In dat opzicht ben ik echt teleurgesteld in NL. Als hardwerkend mens betaal je voor elke bijstandsgebruiker maar je kunt zelf zulke hulp vergeten als je over een eigen auto en koophuis beschikt.
    In mijn werk zie ik jammer genoeg zoveel voorbeelden van gezinnen die aan alle kanten ondersteund worden en ook gewoon toegeven niet te WILLEN werken want het gaat prima zo met bijstand en een lage huur en een riedeltje aan toeslagen en kinderbijslag voor zes kinderen...
    En als je zelf in de ww belandt of samen en ook al red je het niet financieel, je dan net net met een iets te hoog inkomen naar toeslagen kunt fluiten. En daar heb je dan altijd zo hard voor gewerkt. Niemand kan dan meer een hoge hypotheek afsluiten want bovenstaand voorbeeld kan iedereen overkomen...

8. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Sodeju, door sommige reacties stijgt mijn bloeddruk weer tot het kookpunt.
    Ik ben hier een paar keer heel open geweest over mijn situatie, dus iedereen weet wel hoe het zit.
    Maar soms, zoals wij, kom je muurvast te zitten en krijg je geen hulp van instanties.
    Ik heb nu hulp, om de situatie aan te blijven kunnen.
    Zodat mijn kinderen een normale moeder blijven houden.
    Ts: sterkte en succes!

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Sterkte TS, hoop dat je man snel nieuw werk heeft. Ik weet niet hoelang hij ww krijgt maar ik zou nu alvast een extra buffer aanleggen voor het geval dat. Hopelijk blijven jullie het redden straks in de ww, als ik het mij goed herinner zitten jullie nu al vrij krap. :(

Ik denk dat Nederland nog steeds een geweldig goede sociale welvaartstaat is, alhoewel het de laatste paar jaar natuurlijk wel minder is geworden. Maar veel (zo niet de meeste) mensen komen in de problemen door 'foute' keuzes die ze zelf gemaakt hebben en op een gegeven moment houdt het wel op. Gelukkig zijn er weinig mensen in Nederland die zonder onderdak, voedsel of kleding moeten doen en ik hoop dat dit over 10,20,40 jaar nog steeds het geval is......;)

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee hoor wij redden het prima :)
    Hij heeft recht op 10 maanden ww, heeft inmiddels al 40 sollicitaties de deur uit we gaan t zien ! Maar een buffer aanleggen op zo'n korte termijn gaat niet lukken iniedergeval niet groot genoeg om het maanden uit te houden zonder inkomen. Maar goed we hebben nog 10 maand !

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat is idd heel frustrerend en oneerlijk. NL schiet daar m.i. wel weer in door, hard werken zou meer beloond moeten worden en niet financieel afgestraft. Weinig motiverend zo om niet je handje op te houden als je onder de streep bijna hetzelfde of zelfs meer overhoudt dan Jan Modaal....;)

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Komt goed dan, positief blijven! :)

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Om nog een voorbeeld te geven: iemand verdient 10.000e bruto per maand. Normaal in loondienst. Vrouw doet Veel vrijwilligerswerk. Hoeft niet te werken en heeft ook geen scholing gehad. Man werkt al twintig jaar op die functie. Opeens stort alles in en staat hij op straat. Natuurlijk hebben ze een buffer maar dat is maar genoeg om een jaar zonder inkomen mee vooruit te kunnen. En hebben zij een goedkoop rijtjeshuis? Nee natuurlijk niet! Ze hebben een mooi groot huis want dat kon makkelijk. De ww die ze zouden krijgen? Max 4000 bruto want ja de ww heeft een grens... Heb je recht op iets? niets... En van 4000e bruto kunnen ze de lasten ook niet meer betalen. Ongeschoolde vrouw kan wel werken maar kan die een paar duizend euro binnenhalen?
    Dit gebeurt echt en dat vind ik vreselijk. Mensen die twintig of dertig jaar hard hebben gewerkt en dat ze uiteindelijk echt alles kwijtraken...

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind ik dus ook.. Vind dat ook heel raar in Nederland.

15. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit kan niet. Na 2 maanden kom je meestal pas bij de beheerafdeling en dan moet het hele traject nog beginnen en traject houdt in dat er gekeken wordt naar woningbehoud en betaalregelingen. En pas na 4 maanden achterstand mag de verstrekker je BKR melden voor je hypotheekachterstand.

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Bij de hypotheekverstrekker waar ik werk wordt er samen met de klant gekeken naar een oplossing. Dit kan doormiddel van budgetcoach en ook jobcoach. Maar ook als de woning toch te koop gezet moet worden, bemiddeling met makelaar.

17. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Dit lijkt een zielig voorbeeld, maar is het m.i. toch niet. Toen ze dat mooie (dure) huis kochten, hadden deze voorbeeldmensen er over na moeten denken wat er zou gebeuren in de situatie dat de kostwinnaar uitvalt (werkeloosheid, ziekte, overlijden). En daar maatregelen op moeten nemen. Die scenario's onder ogen zien hoort volgens mij bij het verantwoordelijk kopen van een huis.

Daarnaast: is het rot en ontzettend naar voor deze voorbeeldmensen dat zij na 20 jaar hard werken alles kwijt raken? Ja natuurlijk!
    Maar zo is het leven soms... moet de samenleving hen dan drijvende houden? Daarover kunnen de meningen verschillen. Ik vind van niet. Anderen krijgen andere rotte zaken in het leven toegeworpen (verlies van een kind, ziekte, noem het maar op). Minstens zo verschrikkelijk, maar daar kunnen we met zijn allen ook niet alles aan doen.

Nog even over degene die een opmerking maakte over zzp'ers die geen ww krijgen. Tsja, dat is nou precies een van de gevolgen van zelfstandige zijn... naast voordelen zitten er ook nadelen aan het hebben van een eigen zaak. Onder andere dat je jezelf zult moeten verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en/of werkeloosheid. Als je dat risico niet wilt lopen, moet je in loondienst gaan. ;) Ik besef dat in sommige sectoren het lastig is om een vaste baan in loondienst te vinden, maar goed, aan de andere kant geniet je als zzp'er ook van de voordelen van zelfstandig zijn.

@TS: heb geen ervaring met deze situatie, maar het zou bij ons potentieel kunnen gebeuren. Wat gaan we dan doen? Drastisch bezuinigen en asap verhuizen. Verhuizen kan altijd, je moet je eisen bijstellen. Plus je moet zorgen dat je ver voordat je in deze situatie belandt, je voldoende buffer opbouwt om het in ieder geval een aantal maanden uit te zingen (zodat je iets rustiger op zoek kan naar een ander huis). Dat kan over het algemeen goed als je ook het geld hebt om particulier te huren.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik snap niet hoe sommige er hier bij komen dat mensen er zelf uit 'luxe' voor kiezen om particulier te huren?

19. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Even off-topic:TS, je had bij opening van je post een andere Nickname toch?

Ontopic: het kan je ineens overkomen hoor. Wij hebben een simpele koopwoning, 2 normale inkomens, en geen dure hobbies. Op de spaarrekening een leuke buffer, maar zeker geen 10.000 euro! En ineens hoor je dat je man zijn baan verliest. Binnen 3 maanden zou ie op straat staan.
    En in die tijd bouw je geen buffer meer op. Als ik dan opmerkingen lees als "mensen sparen niet meer, kopen te dure huizen, geven te veel uit, denken niet aan later etc" gaan mij de nekharen overeind staan. Ja, we gaan jaarlijks op vakantie, hebben een auto, gaan soms een dagje uit.
    En nu wordt het financieel zwaarder! Hadden we dan werkelijk 8 jaar lang op een houtje moeten bijten voor het geval dat????? En een sociale huurwoning moeten nemen voor het geval dat????
    We werkten beiden hard voor die vakanties en uitjes. Zie ik echt niet mis mee! Ook al zitten we nu een in rotsituatie.

TS: ik hoop snel op een verandering in jullie situatie!

20. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik huur particulier. Dit is omdat wij niet in aanmerking komen voor sociale huur (boven de inkomensgrenzen die daarvoor gelden). In die zin 'kies' ik niet voor particuliere huur.
    Aan de andere kant
    1. particuliere huur zijn vaak mooiere woningen in betere wijken. Dit geldt voor het huis waar ik nu woon. Daar heb ik wel bewust voor gekozen. Ik vind het de prijs waard.
    2. Het feit dat mijn inkomen boven de inkomensgrens van sociale huur ligt, betekent dat ik het ook kan betalen om particulier te huren. Dus ik vind dat niet meer dan redelijk. Ik kan natuurlijk iets aan mijn inkomen doen (ander werk of minder gaan werken), maar daar kies ik op dit moment bewust niet voor (vind mijn werk leuk).

Dus ik zou wel zeggen dat ik bewust gekozen heb voor mijn huidige woning, inclusief de hoge huurprijs. En daarbij er ook voor gekozen heb om niet een huis te kopen (wat waarschijnlijk goedkoper zou zijn).
    Verheldert dit iets?

Deel Deze Pagina