Stel hier je vragen over kdv!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door gizmobo, 19 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Ik vind het ook al best raar en heb TS hier ook niet meer terug "gezien" in dit topic.

2. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    hallo ik ben ook leidster op een kinderdagverblijf.
    ik werk in een groep van 1-3 jaar. maar idd er word tegenwoordig heeeeel veeeel gedaan qua VVE en voorbereidingen op school.
    en als ik alle plannen hoor bij ons op het werk word het allemaal veel erger. er komt zelfs een test om te kijken wat de kindjes al weten voor ze naar de basisschool gaan. belachelijk toch?
    nu is het ons plechtig beloofd dat het op een leuke en speelse manier gaat en dat geloof ik ook wel. maar toch. waar is de tijd dat je nog alleen kind kon zijn?
    ik vind persoonlijk dat we (iig bij mijn werk) een beetje doorslaan daarin. je kan niks zelf meer bepalen qua knutselen alles is al voor een maand uit gewerkt, we werken met uk en puk. dus ik weet elke dag al wat ik moet gaan doen. en tuurlijk mag en kan je daar wel eens van afwijken. maar vroeger vond ik het juist zo leuk dat als het bijvoorbeeld spontaan begon te sneeuwen en de kinderen over sneeuw hebben om dan sneeuwpopjes te knutselen met ze. inspringen op de dingen wat hun bezig houd. maar goed dat is helemaal mijn mening. verder vind ik het heeeeel leuk om te werken op een KDV en neem ik mijn zoontje ook met een goed gevoel mee.

trouwens bij ons kan je geen hoofdkinderopvang worden met een MBO opleiding of je moet al heeeel lang bij de organisatie werken en zo doorgroeien. maar als je solliciteerd op die functie van buitenaf vragen ze om minimaal HBO te hebben.
    eigen kinderopvang kan iedereen met de juiste papieren als je maar een goed plan hebt, en alles goed is gekeurd door de GGD.

verder verschilt het heeeel veeeel per kinderopvang, dus adviseer ook altijd, ga eerst kijken en laat ook je gevoel spreken!

3. tulip

tulip Niet meer actief

aan je bovenste alinea begrijp ik dat jij dat hetzelfde beleefd als ik;) Ik ben inmiddels gestopt op het kdv, en ben nu gastouder, maar ik liep tegen dezelfde dingen aan. Wij werkten met piramide, maar ook dat wordt helemaal voorgepland, ik vind het echt ten koste gaan van de spontaniteit, je moet nl zoveel dingen dat er ook geen tijd meer is om spontaan te zijn.;):( En ook over de toetsen met 3 jaar: bij ons is er veel protest gekomen, maar ook daar de belofte dat het leuk is voor de kids, nou ik ben benieuwd.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    jeetje zeg; ze gaan mijn jongentje met 3 jaar al testen op kdv????het is toch geen school of zo??het is de bedoeling dat je moet werken en je brengt je kindje naar opvang. niet dat ze hem gaan beoordelen enzo voor school...straks moeten ze ook bij gastouders ook getoest worden??of als je je eigen moeder je kindje oppast moet zij dat ook doen???lijkt alsof alles tegenwoordig bedoeld is om vrouwen te laten stoppen met werken.vervelend.

5. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    het is de bedoeling zoals het mij is uitgelegd dat ze kindjes van drie gaan testen, en als daar uit komt dat ze heel erg achterlopen dus geen kleuren kennen, niet tot (doe maar een gok) 10 kunnen tellen. dat ze dan eventueel extra begeleiding krijgen in hun laatste jaar KDV zodat ze niet gelijk heel erg achter lopen op de basisschool.
    en aan de ene kant begrijp ik het een heeeeel klein beetje. het is heel vervelend voor het kind zelf om te merken dat je achter loopt vergeleken met de andere kindjes.
    ik vraag me alleen af, kan je dat niet bijwerken op de basisschool zelf? groep 1 is toch een combinatie van spelen en leren? of heb ik dat verkeerd begrepen?
    maar goed, leuker word het er niet van op het KDV (mijn mening)

liefs

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als ze de kleuren niet kennen dan kunnen ze op school niet zo goed knutselen misschien..wat een onzin. en als het blijkt dat het kind voor loopt?wat dan?niets!gewoon naar school ook knutselen...

7. adi

adi Niet meer actief

Ik vind jouw reactie heel vreemd. Waarom zouden ze voorschoolse testen op kdv uitvoeren om vrouwen te aten stoppen met werken? Zodat de kinderen dan naar psz gaan en daar op dezelfde manier gevolgd worden???
    Waarom is dat slecht? En als oma oppast gaat een peuter ook naar een psz neem ik aan, of bereidt oma hem voor voor school?

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

je leest toch dat een paar medewerkers van kdv hier zeggen dat ze het niet meer leuk vinden om daar te werken omdat alles zo vast zit???
    andere vraag van je: psz is niet verplicht. oma's hoeven het kindje niet naar psz te brengen.

ik vind het zo een onzin idee dat 2-3 jarige kindjes moeten voorbereid worden voor school.

dat alles is gedaan om iedereen gelijke kansen te geven in de samenleving. het idee dat je op 4 jarige leeftijd geen achterstand hebt dat je dan gelijke kansen hebt is zo een onzin. dat achterstand binnen school niet ingehaald kan worden in de eerste jaren is ook zo een onzin.dat lukt natuurlijk niet als ze aan 1 juf 36 kinderen geven om iets te leren.
    als je kijkt hoe slecht de studenten die naar pabo gaan zijn(opschudding een paar jaar geleden hierover) in taal en rekenen

zewillen dat kinderen op zo een jonge leeftijd in een kring kunnen zitten en zich als een groep gedragen.

9. adi

adi Niet meer actief

Zo is nou eenmaal het onderwijsbeleid, en deze verandert voortdurend. Dit is per decennia en per land verschillend. Als je België woonde zat je kind met 2,5 al 4,5 dagen op school.

En het is idd niet meer de bedoeling dat kinderen hun (taal)achterstand op school inhalen. Daardoor ging in de afgelopen jaren het kwaliteit van onderwijs in de eerste groepen achteruit, ging te veel aandacht in de groepen naar de kindere die hun achterstand moesten inhalen.
    Daarop zijn heel veel onderzoeken uitgevoerd, en ze zijn mede aandaleiding geweest voor het invoeren van de Wet OK. Deze wet regelt de subsidie voor peuters met taalachterstand, zodat ze deze op psz kunnen inhalen. Het probleem wordt nu dus eerder aangepakt. Als CB, huisarts, kinderopvang of psz vermoeden hebben dat een kind taalachterstand heeft wordt een indicatie uitgevoerd en komt het kindje in aanmerking voor VVE-vergoeding, en dus ook VVE-programma. Dan is het de bedoeling dat een kindje vanaf 2,5 dit programma volgt, ongeveer 4 dagdelen per week (dit verschilt per gemeente)
    Je kunt als ouder dit allemaal gaan weigeren natuurlijk en het kind thuishouden, maar wie je daarmee helpt....

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de kinderen die echt achterstand hebben, waren toen juist allochtone kinderen en/of met niet werkende moeders. toen werd bedacht dat een voorscholing moest komen voor die kindjes.

het is toch een vreemd idee dat KDV medewerkers de taken van juf en school zomaar over moete nemen.

11. adi

adi Niet meer actief

zover gaat het denk ik niet. Kdv wordt tegenwoordig meer gelijk gesteld met een psz, niet met school.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    juf toets de kinderen nu toch een paar maanden na t begin van school en beslist over taal en getal achterstand.ook als in de brief van psz staat dat het kindje geen achterstand heeft.

13. adi

adi Niet meer actief

Dat doen ze ook als het kindje van kdv afkomt, dus wat is het verschil? Volgens mij heb jij vooral veel moeite mee dat op kdv meer aandacht wordt besteed aan voorscholse educatie, en dat kinderen beoordeeld worden op mogelijke achterstand.
    Die 'toetsen' moet je niet al te letterlijk nemen.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik weet niet waarom je bijna nooit mijn berichten begrijpt adi. ik zeg niet dat er een verschil is. juist niet. ik had het over dat kdv de taken van juf(school) overneemt door kindjes te toetsen, want dat is echt de taak van school. je gaf het voorbeeld van psz, ok, die schrijven wel een brief over het kind naar de juf. maar juf doet haar eigen test. dat zei ik dus.
    ik heb ook wel moeite met de leeftijd 3. 2talige of meertalige kindjes hebben dan nog niet hun taalontwikkeling volledig gegrond. inhalen gebeurt rond op leeftijd 4, maar dan spreken zij 2 of meerdere talen op het nivo van leeftijd genoten met 1 taal.
    het is dus echt onzin om de kindjes in het nederlands te toetsen op leeftijd 3. want 2taligen maken dan juist op die leeftijd een mix van talen qua grammatika.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en ze zeggen ook dat de kindjes met achterstand meer aandacht zullen krijgen op het kdv zodat ze op leeftijd 4 zonder achterstand van kdv afkomen. ik wil dus niet dat mijn kind zijn taal van een kdv medewerker moet leren als hij achterstand heeft. dat geldt ook voor andere zaken.

16. tulip

tulip Niet meer actief

belize, adi. Ik snap jullie allebei. Ik heb (tot ik stopte in oktober) ook een jongetje begeleid dat erg achterliep. We hebben het hier niet over de kleuren niet kennen (die ze overigens pas in de kleuterklas hoeven te leren;) of over tellen. Maar wel wat ernstiger. Jongetje was 3 en kon nog geen 2 woorden achter elkaar praten. Hij wist niet wat een schoen of voet was.
    Ook deed ik dit niet alleen natuurlijk, hij liep bij een logopedist en ik kreeg ondersteuning en begeleiding van de pedagoog.
    Wij hoopten zn achterstand zo veel mogelijk te beperken zodat hij naar een normale kleuterklas zou kunnen en niet meteen speciaal onderwijs hoefde. Hoelang hij het op een "gewone"school bij kan benen weet niemand natuurlijk. Ik sta er 100% achter dat wij dit jongetje hebben geholpen.

Maar, ik snap belize ook met haar idee over toetsen. Mijn observaties over dit jongetje zijn nl gekomen uit doodnormale observaties op een dag. Dus geen piramide toetsen. Ik vind dat het normale observeren op een psz of kdv genoeg zou moeten zijn. Ik voel ook nog niks voor die vve toetsen. Ik denk dat je met vve de kinderen zoveel mogelijk bij kan brengen en hoe dat uitgewerkt heeft, dat merk je dan op de kleuterschool wel. Kinderen die niet naar een psz of kdv gaan, worden immers ook niet getest.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind ook dat normale observatie genoeg moet zijn. ze hebben trouwens geen tijd om mijn zoontje vaak genoeg naar wc te brengen en zitten soms echt met z'n 2' een aan eind van middag. hij kwam laatst met 2 gebroken voortanden thuis en ze zeiden dat ze niks hadden gezien of gemerkt. zo druk is het denk ik dan. tja, ze zijn allemaal lief en zo, maar ik wil dat zij eerst gewoon hun taken goed doen die al bestaan voordat ze nieuwe taken aannemen. niemand wordt hier blij van.

18. tulip

tulip Niet meer actief

oei, 2 gebroken voortandjes??:$ Hoe is het daar nu mee dan, blijft het zo tot hij gaat wisselen?? Arm ventje, deed het geen pijn?

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    volgens tandarts zijn die gebroken door trauma, dus niet zomaar gevallen ofzo. deed wel pijn waarschijnlijk.we weten het niet.hij durfde niet te huilen of zo...weet ik veel.is niet enorme stukken af, en ja die blijven zo totdat hij wisselt.tja.hij heeft er geen last van.

20. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Hallo dames,even een vraagje.
    Ik kreeg te horen een tijdje terug dat ze het raar vinden dat Sietse niet zelfstandig uit een open beker kan drinken.
    Hij was toen denk ik 13 maanden.
    Als ik hem de beker voor hou drinkt hij er goed uit,dit ben ik gaan oeffenen met 9 maanden al,maar zelf doet hij het niet....of ik geef het aan hem en heb de melk of sap tegen het plafond zitten.

Ik weet niet goed wat ik hier mee moet,is hij echt traag?
    Hij liep al met een jaar,eet erg goed en verteld hele onverstaanbare verhalen.....

Deel Deze Pagina