familie als oppas, soms niet makkelijk

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door senna999, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    even klagen hoor.

ten eerste wil ik vermelden dat ik het super super lief/fijn vind dat s.zus en s.moeder oppassen maar......

we hebben een kindje van bijna 1 en een 3 jarige.
    1 dag in de week past s.zus op en 2 dagen in de week s.moeder
    ik werk halve dagen dus in totaal 15 uur oppas.

s.moeder betaal ik niets, zo nu en dan een etentje of een bloemetje
    s.zus betaal ik niets maar ik spaar voor hun kinderen.

fijn geregeld zou je denken..
    maar dit jaar gaan s.ouders in juni op vakantie, ik heb geen andere opvang mogelijkheid dus kost mij een week vakantie.
    s.zus heeft ook geboekt voor een vakantie dus kost me weer een halve week vakantie om dat op te vangen.
    nu is zoontje van s.zus in het zkh en dit kost me weer een week vakantie.
    gisteren gehoord dat s.moeder moet worden geopereerd dus kost me weer dagen... zo houd ik niks over.
    man vangt zo nu en dan ook wat op maar die zit vaak met afspraken en vergaderingen en t gaat niet zo goed op zn werk dus die wil niet te veel afzeggen.

vakanties boeken gaat ook zonder overleg, anders hadden we het nog kunnen afstemmen maar dat willen ze niet.

dan zal je zeggen wat klaag je nu; ga dan naar de creche.
    nou dat kan , maar omdat ik heel weinig verdien en mn man veel meer dan krijgen we amper nog iets terug van de belastingdienst waardoor ik dus voor noppes werk. dus dat is ook geen optie.

ik baal er gewoon van. ze zien me vanmiddag weer aankomen op mijn werk dat ik over 2 weken weer vrij wil hebben, zal denk ik ook niet kunnen, laatst hadden ze ook al afgewezen. groot gelijk natuurlijk als het zo kort dag is.

zo ff mn verhaal kwijt.
    bedankt voor t lezen.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kunnen ze niet van elkaar opvangen als ze er niet zijn? Dit lijkt me idd niet echt ideaal.
    Misschien is een gastouder wel een optie? Daar kun je vaak de uren nemen die je nodig hebt en het is goedkoper dan de creche.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh ja, het is wel lastig plannen zo.

Mijn onthaalmoeder sluit de hele maand augustus, en dan nog wat weken in het jaar. Ook niet evident, maar dat is nu eenmaal de keerzijde van de individuele opvang-medaille.

Bij ons passen de twee oma's ook elk een dag op. Wat wij doen: aan het begin van het jaar een email uitsturen met de vraag wanneer iedereen met vakantie wil. En dan beginnen puzzelen. Het eerste jaar vonden de grootouders dat ook maar vervelend, zo vroeg op voorhand, maar ze begrijpen nu wel dat het voor ons werk ook belangrijk is om tijdig verlof te kunnen vastleggen.

Maar zo proactief werken werkte hier alleszins wel beter dan zuchten als ze plots 'verlof' wilden. Want als zij niet werken, dan snappen ze gewoon niet dat zoiets moeilijk ligt bij een werkgever.

En verder, ik snap wel dat je man vergaderingen heeft, maar ik vind dat hij toch ook wat vaker mag bijspringen. Nee, dat is niet leuk, maar dat is het voor jou ook niet.

4. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    thx voor het lezen dames

vakanties plannen; zowel s.zus als s.moeder willen niet schipperen maar vrij zijn in wanneer hun de vakantie willen nemen.
    nu is s.zus gebonden aan schoolvakantie en man aan bouwvak dus dat overlapt meestal wel 1 week. maar ja als hun niet willen plannen met ons dan houdt het op.

en de dagen dat s.zus oppast werkt s.moeder en andersom.
    mijn ouders werken beiden nog dus die kunnen (en willen) niet oppassen.

man zou het vaker moeten kunnen opvangen; ja vind ik ook, maar aan de andere kant nu met de zkh opnames zit het op kort dag en krijgen we zoals het eruit ziet beiden geen vrij.
    denk dat we hulp in moeten roepen van tantes van mij , kinderen zien die niet vaak dus ben bang dat ze daar blijft huilen.

heb net al gekeken naar opvang in de buurt en die vragen 24 euro netto per dag per kind, dus laat zeggen 15 euro voor een halve dag maal 2 kinderen = 120 euro netto per maand voor 1 x per week een halve dag. valt me niet tegen, al zag ik wel staan dat minimale afname 8 uur is per week dus dan zouden ze 2 dagen (halve) moeten gaan om dat te halen dus 240 euro per maand. aangezien ik maar 400 netto verdien vind ik dat dan weer niet de moeite.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien moet je het ook zien in relatie tot het salaris van je man... die is tenslotte ook niet thuis om de kinderen op te vangen en heeft dus ook opvang nodig.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Beste Senna,
    Bij ons past inderdaad ook smoeder op. Lastig met vakanties en bijzondere omstandigheden. Mijn tip, schakel een gastouderbureau in met variabele opvang. Mijn smoeder is er in de zomer een maand niet en ik kan geen maand vrij nemen.

7. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Is het niet mogelijk om bij een kinderdagverblijf incidentele opvang te krijgen (mits er plek is)? Ik zou eens informeren of dat mogelijk is. Dan meld je je kinderen alleen aan als je opvang nodig hebt, dus als je schoonzus en schoonmoeder er niet zijn.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ten eerste, het zijn jullie kinderen, dus ook jullie salaris dat naar het kdv (en niet alleen het jouwe).

Verder is het wel vervelend inderdaad, is er niet een kdv dat je daar de kinderen 1 dag heenbrengt per week? Dan kun je in gevallen van vakantie van je schoonzus en moeder de kinderen dan nog 2 dagen extra brengen indien mogelijk.

Ik vind het verder al heel wat dat ze elke week oppassen, dus ik vind het niet reeël van je dat je van ze verwacht dat ze ook nog eens rekening houden met het plannen van vakanties.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Misschien niet het eerste wat je wilt horen maar zoiets weet je toch van te voren als je een kindje krijgt en het niet naar de creche/gastouder brengt?

Ik begrijp dat het lastig is voor jou maar je hebt wel 15 uur per week GRATIS opvang... Ik vind dat je dan niet mag "klagen" over dat en wanneer zij vakantie nemen.. Dit vind ik een beetje een gegeven paard in de bek kijken.

Hier zelf 1 dag per week sm die oppast. Het enige wat ik van haar vraag is dat wanneer ze weet dat ze op vakantie gaat of een dag niet kan, mij het dan meteen laat weten dat ik bv met de creche kan ruilen of zelf een vrije dag op moet nemen (of ml een dag thuis werken)

Ook zijn we er vanaf geboorte vanuit gegaan dat we zelf compete opvang moeten betalen omdat we niet 100% afhankelijk willen zijn van familie. Dus mocht sm het niet meer willen/kunnen om wat voor reden dan ook dat we wel het geld hebben om andere opvang te regelen.

Is het misschien nog een idee om de week tijdens de vakanties samen met vriendinnen iets te regelen. JIj op je vrije dagen hun kinderen erbij en andersom?

Zijn er in de buurt geen gastouders die incidentele opvang doen? Zelfs de creche heeft dat bij ons... hoef je niet eens "lid" te zijn of minimaal aantal uren af te nemen, als je het maar op tijd aangeeft.

10. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    over de laatste 2 reacties.

tja aan de ene kant hebben jullie gelijk , maar aan de andere kant; even overleggen ivm vrij nemen kan geen kwaad toch , net als het op tijd doorgeven van als ze niet kunnen.
    tot nu toe het nog altijd kunnen regelen op het werk, maar nu dus niet,krijg geen vrij.
    en ik ben ook niet geirriteerd op hun maar meer op de situatie dat ik nu dus geen dagen meer over heb en de min in ga. kan 2 weken vakantie opnemen mede dankzij compensatie uren , maar anders had ik zelf niet gekund omdat ik de ziektedagen/vakantiedagen van hun vrij moet nemen.

al met al achteraf hier beter over na kunnen denken. maarja.. stond ik daarbij stil :)

ga morgen rondbellen met opvang hier in de buurt over incidentele opvang. wellicht dat ze dat hebben.

11. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    vriendinnen wonen helaas niet in de buurt, de ene moet ik 45 minuten voor rijden en de andere een uur.
    zou anders wel fijn zijn geweest.

12. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Begrijp je wel, ik zou het daarom ook echt niet zo kunnen. Waarom niet naar een gastouder en bij de dagen dat de gastouder niet kan je schoonzus of schoonmoeder vragen op te passen, dan heb het beste van twee werelden.

Ik zou toch nog eens goed kijken naar wat je terug zou kunnen krijgen van de belastingdienst (gaat om je belastbaar verzamelinkomen, dus min alle aftrekposten), dan krijg je echt nog wel wat terug. Tenzij je man boven een bepaald bedrag verdient, maar dan zou het niet moeten uitmaken wat het kost ;)

Met familie moet je wandelen, niet handelen... en daar ben ik het roerend mee eens :)

13. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Dat is hier de reden dat wij niet hebben gekozen door alleen opvang door familie.
    Mijn moeder past 1 dag op en wil en kan gerust meer want ze werkt niet meer. Maar toch gaan de kindjes ook 1 dag naar een gastouder.
    Mijn ouders gaan vaak 2 x 3 weken oid op vakantie en dan zouden we al met een probleem zitten, en nu kunnen ze dan gewoon extra bij de gastouder terecht.
    Kost misschien wat, maar ben blij dat ik geen stress om opvang heb.

14. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Heel herkenbaar. Om die reden heb ik nu ook een vaste dag kinderdagverblijf elke week. Mijn man was steeds de pineut. Ik zit in onderwijs dus kan nooit vrij nemen voor dit soort problemen.
    Wij werken allebei fulltime en verdienen ook erg veel en toch krijg ik nog bijna de helft terug aan toeslag van het kinderdagverblijf. Had ik echt niet verwacht! Heb je al eens uitgerekend wat je terug kan krijgen? Als je 15u werkt heb je iig recht op 15u toeslag.

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Om die reden dus wordt het als er hier kinderen komen een gastouder.
    Ik wil niet afhankelijk zijn van familie en hen al zeker niet dwingen om speciaal voor mijn kinderen thuis te blijven.
    Bovendien wil mijn moeder dat ook helemaal niet.

Occasioneel es opvangen in 't weekend, tot daar aan toe, maar echt elke week altijd van hen afhankelijk zijn, nee dank je ...

Ik zou dus zelf op zoek gaan naar een KDV of een gastouder.
    En niet alleen naar jouw loon kijken, maar ook dat van je partner. Hij is evengoed ouder van de kinderen.

16. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    hier mede ook daardoor gewoon kdv.. Ook al verdien ik niet veel en heb ik al 1 dag moeten stoppen met werken doordat we zoontje een dag minder moesten laten gaan. En een halve (soms hele dag is hij bij sm) Ook hier geen overleg wanneer zij met vakantie willen hoor. Wij hadden dit jaar vakantie al geboekt (november al) en ineens gaan hun precies de 2 weken ervoor weg. (zij wisten wanneer wij vakantie hebben) Gelukkig had ik de laatste week van hun vakantie op haar oppasdag al vrij gevraagd en heb nu alleen voor de eerste week een extra dag kdv aangevraagd) Wat dat betreft superblij met mijn kdv

17. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    hierom ben ik gestopt met (partime) werken
    we gaan er eigenlijk niks op achteruit,omdat we nu weer op de inkomensgrens zitten wat betreft toeslagen..
    hou nu net zoveel over,als dat ik de kids naar de opvang deed.

18. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Houd er rekening mee dat een gastouder ook met vakantie gaat of ziek kan zijn. Als dat zo is, moet je hierom zelf wel vrij nemen.

Wij hebben daarom gekozen voor 52 weken opvang op het kdv. Zo kunnen we rekenen op opvang tijdens vakanties en ziekte. Zo hoeven we alleen vrij te nemen als kindjes zelf ziek zijn.

19. misa

misa Niet meer actief

Ja lastig is dat..! Maar ik snap wel dat zij geen rekening houden met jullie om vakantie te nemen. Is een gastouderbureau niet wat? Of desnoods alleen voor noodopvang?

Deel Deze Pagina