Ik herken je verhaal wel een beetje. Mijn man komt uit Kameroen. En heeft daar ook nog familie wonen. Voor elk wisse wasje werden we gebeld en weer gevraagt om geld. Er zijn echt duizenden euro's heen gegaan. Toen kregen we zelf een gezin en we hadden een huis gekocht en waren druk met klussen.Ik werkte toen niet. Er werd toen weer gevraagt, nee eigenlijk geeist, om elke maand 100 euro over te maken, en ze hadden per direct 1000 euro nodig. Toen heeft mijn man dit geweigerd, want dit geld hadden we zelf nodig. We kregen een hele tirade over ons heen van zijn familie die in Nederland woont, en ze wilden niks meer met ons te maken hebben als we geen geld over zouden maken. Nou...tot nu toe (2 en half jaar later) is er nog steeds geen contact. We laten ons niet chanteren. Als ik jou was zou ik voet bij stuk houden. Laat hem maar boos zijn. Je gaat toch niet rood staan om een ander uit de schulden te helpen??
zoals de anderen begrijp ik je volkomen en vind ik ook absoluut niet dat je je aanstelt. Maar belangrijker is denk ik dat jij hier met je man uitkomt. Ik zou op een rustig moment hier een goed en stevig gesprek over aanknopen en afspraken maken. Dit is nl iets wat je denk ik je man ook niet zomaar uit zn hoofd kan krijgen. Maar omdat jullie het ook niet heel breed hebben kan dit ook niet zo doorgaan. Misschien moeten jullie zelf de financieen op een rij zetten, dus alle vaste lasten, inkomsten en wat je bv wil sparen. Als er dan wat overblijft kun je dat verdelen tussen jullie, als is het voor beiden een 10tje per maand dan kun je zelf bepalen wat je daarmee doet, als hij dat aan zn familie geeft, so be it.
wat is er belangrijker: dat jij met je gezin kan rondkomen of dat schoonzus weer kan intermeppen? Bij mij is de keus snel gemaakt en had manlief het nakijken. Mag ie zelf terug bellen dat het hele feest niet doorgaat
ja zo zie ik het dus ook,nogmaals ik ben de beroerste niet als het aankomt op ziekte oid,maar niet voor een laptop!!
we hadden er eigelijk een rustig gesprek over in het begin,maar hij houdt dus voet bij stuk en ach het is maar voor een keertje(lees het duizendste keertje) sparen??wat is dat?/ nee serieus ik ben blij als we de rekeningen kunnen betalen(ook niet altijd) en nog kunnen eten,laat staan iets nieuws kopen! gisteren zijn nog tig rekeningen gekomen en zei hem nog hoe moeten we die in godsnaam betalen? maar nee daar heeft hij geen oren naar om vervolgens even tussen neus en lippen in te vertellen toen ik net in bed lag" ochja ik moet mijn zus ook nog dat geld sturen:x:x:x
oke, dan is het nog ernstiger idd. Dan zou ik heel hard zijn en hem heeeel duidelijk mken dat dit niet zo door kan gaan.
wat heb jij een lapswans van een kerel zeg! bah! ik begrijp je helemaal. Weet je wat het probleem is met dat soort mensen.. families helpen elkaar daar altijd, het is vanzelfsprekend. Zelfs een schande wanneer je het niet doet! Laat hem zijn zus weer opbellen, jullie kunnen toch niet iets weggeven wat jullie niet hebben!
Ik heb hier meerdere posts gelezen over cultuurverschillen. Van Kleine Muis, meen ik. Daar sluit ik me volledig bij aan. Volgens mij komt het er op neer dat jullie allebei ´gelijk´ hebben vanuit je eigen overtuigingen en waarden, en dat jullie allebei je best zullen moeten doen om het samen eens te worden over prioriteiten en financiën. Sterkte d'rmee. Lijkt me niet makkelijk als je er zo verschillend tegenaan kijkt.
ja snap ik ook wel hoor,hij heeft gewoon zonder verder na te denken gezegd dat hij het geld stuurt en komt er nu niet meer onderuit zeg maar maar goed dat is 1 ding het andere is dat we het geld gewoon niet hebben,en ik geen zin heb op droog brood te zitten! maar zoals iemand al eerder zei,dan moet hij maar die 20km gaan fietsen
Ik vraag me nog af in hoeverre hij inzicht heeft in jullie financiën. Als jij het bijhoudt, heeft hij misschien niet zo in de gaten hoe de stand is of waar de echte crux zit. Wellicht als je hem er meer bij betrekt, of hem vraagt op basis van je overzicht op welke posten hij denkt te kunnen bezuinigen zodat die 250 euro vrijkomt.. begrijpt hij het misschien beter? Hier hanteren we de regel dat het voor wezenlijke dingen moet zijn zoals een doktersrekening of het ziekenhuis. Een rekening voor een laptop of internet, sorry maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Soms heb ik het idee dat familieleden vinden dat degene die naar NL is gekomen, hen ook van luxe moet voorzien, terwijl ze zich niet realiseren dat we hier wel meer verdienen, maar ook hogere kosten hebben en dus niet noodzakelijkerwijs honderden euro's per maand "over" hebben.
nou toevallig had ik het met mijn ex (de vader van mijn jongste) her erover...en hij zij dat hij dat ook voor zijn zus had gedaan...toen zij ik nog ja als je alleen bent dan kan je dat doen, dan heb je alleen jezelf ermee, maar als je een gezin hebt kan je dat niet maken... toen gaf hij aan dat hij toen al (kinderen uit huwelijk) had en een paar maanden de huur niet kon betalen daardoor... ik kon mn oren niet geloven...dan word het probleem dus opgeschoven naar een ander...was zwaar teleurgesteld vooral omdat hij ook familie had destijds wat het wel kon missen... dus ik deel jouw mening en ben geschokt hoe makkelijk mannen daar kennelijk over denken..of juist niet...om zelf een "goed gevoel" te hebben dat ze dat hebben gedaan, en tenkoste van eigen kinderen, en stabiele situatie.. is er niemand anders in de familie die iets breder zit waarmee hij/jullie dit kunnen overleggen? bijvoorbeeld die man van haar? en hoe kom je ineens aan een internetschuld van 250 euro??? dat is toch niet van 1 maand? pfff wens je sterkte en succes...
Snap je dat ik hier wel een beetje van op kijk bijtjuh, dat jij in jouw situatie die vent een lapswans vind?
Nee hoor, je stelt je niet aan. Ik zou dat geld ook niet sturen, zeker niet voor zoiets 'onbenulligs'. En al helemaal niet als je het gewoonweg niet kunt missen. (Ik heb alleen je beginpost gelezen trouwens.)
ik zou het geld ook niet sturen. Als ze nu inderdaad dokters rekening hebben of weet ik veel. maar ze werken toch ook. ik zou inderdaad mijn man naar het werk laten fietsen, droog brood geven en geen vlees..... en dan zeggen...tja we moeten toch sparen voor je zus..... misschien snap hij het dan!
Je stelt je niet aan hoor! Wij stuurden mijn man zijn zusjes af en toe een extraatje toen ze nog studeerden in maleisië. Nu ze weer bij mams wonen doen we het niet meer. Nu zijn we met de kerstdagen met hun in Marokko geweest en hebben we ze verwend met nieuwe kleding enz. Nu gaat mijn man volgende week naar Sudan nu lopen ze alweer te zeuren om nep haar. Tja als je het me 1x vraagt wil ik er nog over nadenken, maar ze zeuren er gewoon echt om. Mijn man haar zus stuurd dus elke maand geldt naar de familie en hebben zelf haast altijd een lege koelkast!
Nee je stelt je zeker niet aan. is die gek geworden.. Dat hij het aanbied okey maar dan overleg je toch eerst? en daarbij als jullie het niet kunnen missen dan kan het niet punt uit.. Of hij het nou gezegt heeft of niet. cultuur of niet wat niet kan dat kan niet..
Tja dames, het wordt alsmaar erger hier. Komt hij van het werk thuis en begint meteen te flippen Zo van ik zet nu je auto op mp voor 450 en dat hele bedrag zegt hij gaat dus naar zijn zus(ik heb een oud autootje ui93 want we wonen in een dorp zonder winkels):x Tja wat moet ik daar nu nog op zeggen. Zijn dochter negeert hij,maar speelt wel met de hond Ik zit er serieus over te denken om te vertrekken met mijn dochteralleen waar moet ik heen zonder geld(werk niet momenteel) en heb geen contact met familie meer,vrienden zijn alleen de buren
WTF! Wat denkt die kerel van jou wel niet? Geld sturen aan zijn zus omdat zij zo nodig een internetabbo wilde die ze niet kon betalen, omdat ze er een laptop bij kreeg, en daarvoor jouw auto verkopen? Ik vraag me serieus af waarom zijn zus schijnbaar belangrijker is dan zijn eigen kind en vrouw?! En z'n dochter negeren omdat jullie een meningsverschil hebben? Oh, zo'n kerel zou ik echt niet binnen handbereik moeten krijgen.. Hmm.. ook geen contact meer met je ouders, broer/zus? Da's wel moeilijk dan ja. En er valt natuurlijk ook geen normaal gesprek met hem te voeren.. Wil je in ieder geval even heel veel succes wensen met deze kloterige situatie!
jeetje dus nu gaat hij je chanteren....en op je angst gevoel inspelen... ik zou je dolgraag helpen misschien dat je om advies kan vragen bij korrelatie? een telefonische hulpdienst misschien weten hun adressen in de buurt waar je terecht kan...houd voet bij stuk alsjeblieft anders word dit nog erger in de toekomst...vind het echt heel verdrietig en naar voor je