rekening voor de kids, een paar vragen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Wij hebben twee kinderen van 4 en 2.5 jaar en willen nu eindelijk wel eens een bankrekening voor ze openen.

Welke bank heeft goede kinderrekeningen?
    Waar moet je op letten?
    Voor beide 1 rekening of ieder kind een eigen?
    Ik heb ook geen idee hoeveel er maandelijks op moet komen. Wat is een reëel bedrag voor als ze 16 of 18 zijn?

2. minon

minon Niet meer actief

Wi doen voor ieder kind een eigen rekening en storten daar iedere maand tussen de 20 en de 50 euro op. Net hoe het uitkomt. Hebben bij de rabobank gedaan. De rekening hebben we vrij laten komen vier maanden voor hun 18e verjaardag. We willen het bedrag namelijk reserveren voor studie, eerste huisje o.i.d. Met de dingen die er nu gebeuren dat je een studielening aangaat e.d. kunnen ze in ieder geval een groot gedeelte ervan betalen. Ons inziens is het anders over 20 jaar zo dat het studeren weer alleen voor de rijken is weggelegd en we willen onze kinderen wel de kans geven dit ook te kunnen doen.
    De reden dat het vier maanden voor hun 18e vrij komt. Dan heb je nog de tijd om er iets mee te doen. Stel ze zijn vreselijk aan het puberen en je weet dat ze dat X bedrag er binnen no time door jagen aan feesten of een stoere auto ofzo dan kun je het bedrag bij jezelf op een spaarrekening plaatsen omdat ze nog geen 18 zijn. Als het na hun 18e vrijkomt heb je hier niets meer over te zeggen.

3. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij de sns is nu weer een zilvervlootrekening. Je mag maximaal 600 euro per jaar inleggen. Als ze 18jaar zijn en je hebt minimaal 10jaar gespaart krijg je 10% rente over het gehele gespaarde bedrag. Ook ik er een gewone variable rente.

Deze rekening hebben wij pas geopend voor de kinderen.
    En daarbij voor de oudste een eigen rekening waar ze zelf gebruik van kan maken.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Bedankt voor jullie reacties.

Wij willen het idd ook voor als ze uit huis gaan of studeren, dan hebben ze in ieder geval een paar duizend euro. Toch meer dan niets...

Maar hoe duur is studeren nu en over 18 jaar? Ik heb er geen idee van..

5. minon

minon Niet meer actief

Een studie kost nu ongeveer rond de 1500 á 2000 per collegejaar. Tel hier je boeken bij en eventueel kamers. Aardig bedrag dus vind ik. Als je ze dan kan helpen ookal kun je ze maar helpen met twee van de vier jaar collegegeld dat is al iets. Als ze het echt willen kunnen ze altijd een bijbaantje naast de studie doen. Als je even uitgaat van een inflatie van 2%?? per jaar Dan zal het collegegeld over 20 jaar 2800 euro zijn. Zou zonde zijn als ze een meisje/jongen tegenkomen willen gaan samenwonen / trouwen maar een studieschuld hebben en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen.
    Maar goed dat is mijn mening en daarom hebben we ook ervoor gekozen te gaan sparen.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wij hebben spaarrekeningen bij de rabobank, zonder beperkingen. Dus geen doelsparen of zoiets. Ik heb het vergeleken met de rentestanden voor de Rabo en de ABN, en als je een spaarrekening met beperkingen neemt levert dit maar een paar procentpunten extra rente op. Hebben we dus niet voor gekozen.

Onze kinderen hebben ieder een eigen spaarrekening. Iedereen mag daar op storten dus opa en oma doen heel af en toe ook een aardigheidje. 1x per jaar leeg ik hun spaarpot (van verjaardagen en zo) en stort dat. En verder krijgen ze de helft van de kinderbijslag. Daarmee zullen ze wanneer ze 18 zijn uitkomen op zo'n 9 a 10.000 euro. En dat vind ik leuk genoeg voor ze om mee te beginnen! Moet er wel bij zeggen dat we financieel wel zo plannen dat we tegen de tijd dat zij gaan studeren een zodanig deel van ons huis hebben afgelost dat we meer armslag hebben en ze dus wel kunnen ondersteunen met bv collegegeld en boeken.

7. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Wij hebben de rekening bij de rabobank. Hier storten wij iedere maand 25 euro op en nu hij nog klein is leeg ik 1 keer per jaar zijn spaarpotje op zijn rekening. Als hij straks ouder is, vraag me nog niet hoe oud want daar heb ik geen idee van, mag hij de inhoud van zijn spaarpot " zelf houden". Om zelf dus dingetjes van te gaan kopen zodat hij met geld leert omgaan.

De baby krijgt straks ook zo'n rekening en daar gaan we het zelfde mee doen.
    We hebben de rekening volgens mij niet vast staan, dat zou ik nog is na moeten kijken. Ik wil het bedrag namelijk ook wel veilig kunnen stellen wanneer dat nodig zou moeten zijn!

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier de rekening van abnamro

had voor mijn oudsten die toen al afgesloten.. en toen was het zo dat rekening 15 jaar liep.. en na 15 jaar kreeg je over het eindbedrag 15% uitkering

voor de jongsten heb ik zelfde soort.. alleen krijgen die de % in etappes.. dus met 5 jaar 5%, 10 jaar 5%, 15 jaar 5% en met 18 jaar nog een keer zoiets..
    wat ik fijn vind aan deze rekening dat je er tussentijds gewoon aan kan komen.. dat de uitkering gewoon gaat over bedrag dat er op dat moment op staat.. je mag iets van 1200 euro per jaar sparen.

ik ben altijd alleenstaand mam geweest en had nooit zoveel om te sparen.. maar de oudste kreeg toch bijna 500 euro zo van de bank boven op de gewone spaarrente

Deel Deze Pagina