Baarmoederverzakking, ervaringen gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1979, 27 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    #1 Snoopy1979, 27 dec 2016
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
    Hi,

Ik vermoed dat ik een baarmoederverzakking heb en heb er wat vraagjes over. Ga er volgende week mee naar de huisarts, wil naar mijn eigen huisarts maar die is nu met vakantie.

Sinds oktober dit jaar heb ik af en toe last van urineverlies bij rennen en springen, heb daar weinig aandacht aan besteed, had er niet veel last van. Later kreeg ik last van telkens kleine beetjes moeten plassen. Vaak als ik naar bed ging, eerst naar de wc, dan boven tanden poetsen enzo en dan moest ik weer een klein beetje plassen. Het gevoel als ik moet plassen is ook wat veranderd, beetje moeilijk uitleggen maar het voelt gewoon iets anders ;). Maar goed, is beetje irritant maar niet heel storend.
    Afgelopen week tot nu last van een zwaar gevoel onderin mijn buik, soort menstruatiegevoel, ook wat darmklachten, aandrang voelen om te poepen, maar dan kwam er toch niets. En wat vaginaal bloedverlies, heb een mirena spiraal, maar eigenlijk zo goed als nooit bloedverlies, dus dit was toch een beetje vreemd. Ben gaan voelen en mijn baarmoedermond zit echt heel laag, ik voelde wel een paar keer per jaar om te kijken of de touwtjes van de mirena nog goed zitten, maar dan kon ik er maar net bij. Nu met gemak. Denk dus dat het iets verzakt is en dat daar mijn klachten allemaal vandaan komen.

Iemand met ervaring hiermee? Ook over het bloedverlies, is dat logisch? (icm mirena) Zou de mirena kunnen irriteren doordat mijn baarmoeder anders ligt?
    De eerste logische stap lijkt me naar de huisarts, maar las ook dat vrouwen meteen naar de fysio gaan en dat verwijzing niet nodig is, maar straks is het heel iets anders dan een verzakking, dus laat liever de huisarts even oordelen. En misschien is een uitstrijkje nodig ivm het bloedverlies? Heb wel 1,5 jaar terug al een uitstrijkje gehad (was goed).
    Denken jullie dat bekkenbodemtherapie goed zou kunnen helpen als het alleen mijn baarmoeder is? Hij lijkt niet heel ernstig verzakt en de klachten vallen mee, maar ik heb er wel ongemak van.
    Zou ik volgend jaar veel meer zorgkosten kwijt zijn hierdoor? Fysio valt onder mijn aanvullende verzekering (9 behandelingen), een eventueel pessarium ben ik niet voor verzekerd maar kost zo'n 60 euro, dat zijn de kosten niet. Heb wel een hoog eigen risico, met alleen bekkenbodemtherapie en evt. een pessarium kan ik het wat betreft deze klachten wel zo houden toch? Operatie is een stap die neem ik aan niet volgend jaar genomen zal worden maar later pas als andere dingen niet helpen.

Bedankt alvast voor de reacties! Bij twijfel zal ik de vervangende huisarts wel bellen, heb nog maar een paar dagen om de verzekering eventueel aan te passen ;)

Edit: mijn jongste is alweer bijna 7, dus komt niet doordat ik net bevallen ben ;). Ben wel 37, misschien dat de overgang er al aankomt en alles daardoor weker wordt en daarom nu opeens last krijg? Heb verder geen overgangsklachten maar waarom zou ik dan nu opeens last krijgen van een verzakking, zonder aanleiding?

2. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Ik heb een blaas en baarmoederverzakking. Het urineverlies wordt bij mij veroorzaakt door de blaasverzakking. Het zware en soms pijnlijke gevoel onder in mijn buik door de baarmoederverzakking. Ik kom in aanmerking voor een operatie aan de blaas qua ernst, maar ik heb daar bewust niet voor gekozen. Ik vind de risico's te groot van deze operatie. Het gaat te vaak niet goed met als resultaat nog meer klachten. De baarmoederverzakking is bij mij tweede graads en dat betekent dat het niet ernstig genoeg is voor een operatie.

Op dit moment heb ik het redelijk goed onder controle. Dit heb ik allemaal gedaan. Ik heb inderdaad een periode bekkenfysio gehad en dat hielp enorm. Dagelijks gebruik ik een incontinentietampon, omdat ik anders heel veel last van urineverlies heb. Deze duwt ook mijn baarmoeder wat omhoog. Veder ben ik flink afgevallen. Hoe minder gewicht op je buik, hoe minder klachten. Plus flink sporten. De spieren rondom mijn bekkenspieren zijn inmiddels flink sterk en compenseren daardoor het zwakke weefsel enigszins.

Qua verzekering had ik alleen maar aanvullend fysio als extra genomen. Verder niks extra en dat was voldoende. Voor de bekkenfysio moest ik nog wel een apparaatje kopen, waarmee ik tijdens de fysio kon oefenen. Dat kostte rond de 30 euro. Steunpessarium heb ik niet. De incontinentietampons worden niet vergoed, wel de tenaladies. Deze gebruik ik echter alleen tijdens het sporten als extra.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    #3 Snoopy1979, 27 dec 2016
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
    Ah super bedankt voor je reactie!

Een operatie zit ik ook echt niet op te wachten. Maar denk in mijn geval dan ook niet nodig. Urineverlies is echt minimaal en alleen bij springen of hard rennen (tikkertje met de kinderen ;)). En dan ook niet altijd.
    Wat bedoel je met veel sporten? Ik fiets zo'n 6 uur per week. Wandel ongeveer 2 uur per week. Of bedoel je meer krachttraining? Of bedoelde je sporten om af te vallen?
    Vervelend vind ik wel dat sporten vervelend voelt met deze klachten. Ik ben al bezig met afvallen, ben sinds eind september bijna 11 kilo kwijt en wil er nog zo'n 16-20 kwijt.

Waar zit jouw baarmoedermond? Ik kan mijn baarmoedermond op ongeveer 3/4 vingerlengte voelen. Hij hangt er (gelukkig) nog lang niet uit.
    En hoe zit het met sex? Ik heb er eerlijk gezegd weinig zin in met deze klachten :) en ben ook een beetje bang, omdat mijn baarmoedermond zo laag zit.

4. Rabarber

Ik was 30 kilo te zwaar, dus ik ben in eerste instantie gaan sporten om af te vallen. Uiteindelijk hielp dit ook tegen de verzakkingsklachten. Mijn bekkenfysio raadde mij dit ook aan. Je maakt je spieren weer sterk, zodat deze de verzakking beter op kunnen vangen. Ik doe zelf zowel krachttraining als conditietraining. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat beter is voor een verzakking? Mijn baarmoedermond zit denk ik op een halve vinger lengte afstand. Mijn blaas hangt er voor een klein deel uit. Ook niet bepaald sexy ;). Desondanks kan ik je gerust stellen, want ik heb nergens last van tijdens de seks. Ik vond dat de eerste keer ook heel erg eng. Ik ontdekte het hier al na een paar weken na mijn laatste bevalling en ik ben toen naar de huisarts gegaan. Vervolgens naar de bekkenfysio en deze heeft mij uiteindelijk naar de gynaecoloog gestuurd om een operatie te bespreken.

Wat tijdens het sporten ook helpt is een grote tampon inbrengen. Deze duwt de blaas en de baarmoeder meer op zijn plek. Hetzelfde idee als een steunpessarium, maar wat makkelijker uit te proberen. Ik heb het daar jaren meegedaan, voordat ik incontinentietampons ontdekte. Deze geven net wat meer steun nog. Misschien is dat voor jou helemaal niet nodig en heb je genoeg aan een gewone tampon?

Super dat je zoveel al bent afgevallen. Mij heeft dat echt geholpen om minder last van de klachten te hebben. Mijn gynaecoloog vertelde overigens ook nog dat heel veel vrouwen deze klachten hebben. Als je ouders wordt en je bent al een paar keer bevallen, dan gaat de boel wat meer hangen. Niet teveel zorgen maken hoor, want het is niet voor niks dat tenalady goede zaken doet :p.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zal dan aan de fysio vragen wat ik qua sporten het beste kan doen. Wat denk jij, eerst naar de huisarts of nu al contact opnemen met de fysio? Wil het liefst zo snel mogelijk starten met het behandelen van mijn klachten.

Wat betreft de sex, heb ook last van mijn darmen en dan vind ik sex sowieso niet prettig. En denk dat die last van de darmen door de verzakking komt. En dan het idee dat mijn man mijn baarmoeder en baamoedermond omhoog zit te duwen :) Dat onsexy voelen heb ik op zich niet zo'n last van, er is bij mij ook niets te zien. Maar het voelt gewoon niet goed. Geen 'gedoe' aan mijn lijf als ik klachten heb ;)

Ik zal met de fysio die tampon ook eens bepreken. Duw je die dan voorbij je baarmoedermond neem ik aan? Moet dan wel tampons kopen, gebruik die al jaren niet meer ;) (niet nodig met mirena)

Ik ga in ieder geval door met afvallen, was dat sowieso al van plan :)

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik ben begin dit jaar geopereerd aan een voorwand en achterwandverzakking, waarbij de baarmoeder verwijderd is.

De operatie is mij heel erg meegevallen trouwens. Ik ben wel blij dat ik het heb laten doen, de meeste klachten zijn bij mij weg.

Ik had echt geen zin in aanmodderen met tenalady of een ring etc etc.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn baarmoeder eruit zie ik nog niet zo zitten en daarbij is de verzakking denk ik ook niet zo erg. Ik ga liever aanmodderen met een ring, dat aanmodderen valt namelijk wel mee, denk ik. Tenalady ook niet nodig gelukkig! Het voelt vooral ongemakkelijk.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Snap ik. Ik kreeg zelf nog geen tampon erin, ik zag dus een ring al helemaal niet zitten ;) En dan is het écht wel aanmodderen.

Mijn baarmoeder eruit zag ik ook niet zitten, want wij hadden nog een kinderwens, maar goed, hier kon het eigenlijk niet anders. Dus er ondanks de kinderwens wel uit laten halen.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Snoopy, kan het zijn dat je veel gehoest hebt de laatste tijd? Dat kan erg belastend zijn voor je bekkenbodem. Mijn klachten verergeren ook altijd als ik veel moet hoesten.
    Ik heb een lichte verzakking, erg afhankelijk van waar ik zit in m'n cyclus. Ik ben eerst naar de fysio gegaan, dat hielp redelijk, maar die zei dat ze na 9 behandelingen niks meer voor me kon doen. Toen ben ik naar de huisarts gegaan en die vond dat ik na moest denken over een ring of operatie en toen heb ik gekozen voor optie 3, kop in het zand en ermee leren leven 😁

10. Rabarber

#10 Rabarber, 27 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2016
    Ik heb jouw topic toen gelezen en jij had ook veel meer klachten dan ik. In jouw geval snap ik de keuze wel. Bij een operatie zou ik een matje krijgen om de blaas weer op te hangen. Een operatie waar het in 30% fout schijnt te gaan. Gelukkig is mijn baarmoederverzakking niet ernstig en ik hoef ik daarvoor ook niet geopereerd te worden. Het meeste last heb ik namelijk van de blaasverzakking, maar ook daar heb ik inmiddels mijn weg mee gevonden.

Snoopy gewoon de tampon erin doen, zoals je ook zou doen bij een menstruatie. Verder niks bijzonders ermee doen. Wel een extra grote tampon gebruiken, want deze drukt de urineleider beter dicht.

11. Rabarber

Ik gebruik nu deze tijdens het sporten. Tijdens een sprintje trekken verlies ik hiermee nog maar een paar druppels ipv een zeiknatte broek :). Zonder kan ik echt niet sporten of ik moet een luier dragen, maar dat weiger ik!

Vaginale producten bij urine incontinentie

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ben begin dit jaar geopereerd aan een baarmoeder en blaas verzakking en het is mij 1000% meegevallen. Hoefde maar 1 nachtje in het ziekenhuis te blijven. Ik heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad. 6 weken rustig aan gedaan en nu kan ik alles weer en heb geen klachten meer. Helaas nog wel af en toe wat urineverlies maar hiervoor doe ik bekkenbodem oefeningen 2 keer per dag voor de rest van mijn leven.

Mijn klachten waren heel erg incontinent zijn, pijn in de rug, een drukkend gevoel van onderen en er kwam ook echt iets uit en pijn bij de sex.

Eerst een hele tijd alleen fysio gehad maar dat hielp niet afdoende vandaar de operatie. Mijn gyn wilde absoluut geen matje omdat ze hiervoor de risico's en bijwerkingen te groot vond. Bij mij heeft ze de banden opgetrokken. Als ik een matje zou krijgen dan had ik het niet gedaan.

Ik ben heel blij dat ik een operatie heb gehad.

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi snoopy, ik had klachten die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ik ben bij de bekkenfysio geweest en dat heeft erg goed geholpen. Regelmatig de oefeningen blijven doen, en je krijgt ook houdingsdviezen die blijvend helpen.

Bij mij is mijn baarmoeder nog niet echt verzakt maar wel de vaginawand verzakt aan de voorkant en verslapt aan de achterkant.

Ik heb het urineverlies trouwens nog steeds een beetje als ik bijna ongesteld moet worden.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben jij eerst langs de huisarts geweest? Anders ga ik morgen eerst maar de fysio bellen.
    Ik heb soms ook het idee dat alles verzakt is, soms steekt aan de eind van de dag alles iets meer uit (schaamlippen) en kan ik alles in zijn geheel soort van terugduwen. Maar misschien was dit altijd al, geen idee, nooit op gelet ;)

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Nee ik ben meteen naar de bekkenfysio gegaan, omdat ik haar kende van mijn eerste zwangerschap toen ik bekkeninstabiliteit had. Ik zou even rondvragen naar ervaringen van een goede bekkenfysio in je omgeving. Je moet er tenslotte wel uit de kleren enzo.

Trouwens, de stand van je baarmoedermond varieert gedurende je cyclus dus eventueel handig op verschillende momenten de stand te checken.

Wat je zegt over het meer naar buiten komen van weefsel herken ik, met de plasopening dan.
    Omdat ik het gevoel had de boel te moeten ophouden/omhoog houden ging ik heel erg knijpen met mijn spieren waardoor ik een enorme verkrampte bekkenbodem had wat resulteerde in vreselijke pijn rond mijn stuit en daar in de buurt ;)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klopt ik weet dat de stand van je baarmoeder kan wisselen. Maar ik voel af en toe of de touwtjes van de mirena nog goed zitten en dan kan ik er altijd net bij of soms zelfs niet. Nu lukt het met gemak, hij zit echt een flink stuk lager dan hij ooit heeft gezeten. Ben mijn klachten gaan googlen en kwam toen op een verzakking uit. Er zit in onze wijk een grote fysio praktijk met ook een aantal therapeuten voor bekkenbodemtherapie, werken ook met apparatuur enzo en ik denk dat het wel een goede is. Rondvragen wordt lastig want bij wie doe je dat :-, wordt niet openbaar over gesproken ofzo en ken niemand waarvan ik weet dat ze bekkenklachten heeft of heeft gehad.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hoest altijd wel wat, vooral in de wintermaanden. Heb van het voorjaar een paar weken echt flink moeten hoesten. Maar pas vanaf september/oktober klachten. Dus geen idee of dat er nog mee te maken kan hebben. Denk toch gewoon ouderdom :D
    Hier geen aantoonbare cyclus dus daar kan ik niets aan herleiden. Ga morgen de fysio wel bellen en dan zien we wel hoe of wat.

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ja, het is wel een beetje taboe he. Het voelt ook zo onaantrekkelijk soms....

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ja ik zou ook beginnen bij de bekkenfysio. Ik ben er zelf altijd heel open over en dan zijn er zoooo veel moeders die ofwel daar ook geweest zijn of er baat bij zouden hebben er eens langs te gaan 😉
    Wat mij betreft is dat echt een van de laatste taboes die nog overeind staan anno nu !

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga er zelf ook open over zijn als helemaal duidelijk is hoe of wat. Demeeste moeders zie ik op school maar het is nu vakantie ;)

Deel Deze Pagina