stel, je vind een envelop op straat met 50.000€ in...

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 22 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

maar dat vind je wel anders ga je ook niet lopen zeggen dat ik het goed probeerd te praten ;)

2. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Nee joh , helemaal niet zou gewoon graag willen weten hoe jij dit ziet als een kwestie van normen en waarden .. ben helemaal niet op ruzie uit :)

3. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    nee maar chantal wel!

ach ik vind gewoon dat ik (persoonlijk) als kind heb geleerd dat als iets niet van jou is je het terug moet geven of naar de politie moet brengen. en mijn fietsen zijn ook gejat etc etc etc. maar dit rechtvaardigd het niet dat ik nu iemand anders zijn geld mag houden. en al is het van de hoogste maffiabaas dan nog. trouwens dan zou ik het ook zeker wegbrengen. zou er niet aan moeten denken dat ik geld uit geef wat met moorden ofzoiets te maken heeft gehad

maar wat ik op het eind al zei het gaat om iemands gevoel . kan je ermee leven dat je iemand anders zijn geld uitgeeft?

4. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik ben ook neit op zoek naar ruzie hoor :D ..

Word er gewoon moe van dat sommige mensen het hier niet kunnen accepteren dat er andere meningen zijn ;)

5. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    heb ik nooit gezegd . kan aleen niet begrijpen dat mensen ermee kunnen leven

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat vind ik wel, maar dat is ook wel te begrijpen neem ik aan. Het niet houden van dat geld behoort tot mijn waarden en iemand die dat niet doet, voldoet daar dus niet aan. Wil niet zeggen dat ik vind dat de andere normen en waarden van die persoon daarbij ook verkeerd zijn ;)

7. nicole26

Nou laat ik mezelf dan eens als voorbeeld nemen , ik ben met de juiste normen en waarden opgevoed door mijn ouders , niet stelen enz. maar nu ik ouder ben heb ik toch weleens een gekopieerd cd-tje gemaakt wat dus in principe als je ver door denkt ook stelen is , dus vind jij nu dat ik mijn normen en waarden overboord heb gegooid ?

En nogmaals als je iets vind is het nog geen stelen en dat word hier naar mijn idee nogal eens verward ..

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is onzin. Er mag dus helemaal niet gediscussieerd worden? Dat is het enige wat ik doe. Uiteindelijk lig ik er echt niet wakker van, maar ik vertel graag mijn beweegredenen en hoe ik dingen zie. Dat doe ik meer op dit forum dan in het echte leven, maar daarvoor zit ik ook op dit forum. Ik vind het flauw om het af te doen als dat ik niet zou accepteren dat er andere meningen zijn.

9. Angelina

Angelina Niet meer actief

Gewoon verder gaan met ademhalen :D

Ik kan juist weer niet begrijpen dat mensen serieus het geld naar de politie gaan brengen. Echt waar.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind wel dat het onder de noemer stelen valt, al is het naar mijn mening wel van een ander kaliber dan 50.000 euro uit een kluis stelen. Maar dat terzijde.

Maar waarom zou ik vinden dat jij je normen en waarden overboord hebt gegooid? Ik zie de connectie niet zo met dit topic...

11. nicole26

Ja maar dat zijn toch jou waarden , en niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden en wat anderen als hun waarden zien hoeft toch niet perse verkeerd te zijn , alleen omdat het die van jou niet zijn ...

12. Seth

Seth Niet meer actief

ik ben zo iemand die het heeft opgezocht..
    het valt dus wettelijk niet onder stelen......

Je bent wettelijk verplicht om het aan te geven maar als je het houdt valt het niet onder diefstal...

aanvulling: je bent ook niet verplicht om het op te rapen... dus dan hoef je het ook niet te melden... (beetje krom, maar dit vond ik dus de beste optie)

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind het verkeerd. Dat zeg ik toch? Jij vindt wat anders, dat kan. Het zijn toch ook mijn waarden?

14. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Even gekopieerd van een site waar wordt uitgelegd of dat zo is:

De meeste mensen zijn wel zo, dat ze zelf kunnen inschatten of iets zo waardevol is dat het voorwerp of het geld terug moet naar de rechtmatige eigenaar. Anderen zullen echter hun zucht naar geld laten prevaleren boven hun medegevoel met de verliezer van het waardevolle product.
    Theoretisch is er geen sprake van diefstal, maar wettelijk gezien mag dit toch echt niet.

Wanneer mag je gevonden geld of een gevonden voorwerp houden?

Wanneer je iets waardevols gevonden hebt, moet je dit melden bij het politiebureau in de gemeente waar je woont. Je kunt ervoor kiezen een melding te maken van de vondst of je kunt het bij de politie in bewaring geven.
    Wanneer degene die iets verloren heeft navraag doet op het politiebureau, dan wordt er gekeken of het verlorene als gevonden geregistreerd staat. Als de verliezer van hetgeen jij gevonden hebt zich meldt, dan zal je het geld of het voorwerp moeten overdragen aan de verliezer.
    Wanneer zich binnen een jaar niemand meldt voor het gevonden voorwerp of het geld, dan wordt jij de eigenaar van het voorwerp of het geld. Vanaf dan kan je ervan gaan genieten dat het voorwerp of het geldbedrag van jezelf is.

15. nicole26

Een cd downloaden = stelen , een enveloppe houden die je gevonden hebt = stelen in jullie ogen alleen kijk je daar gewoon anders tegenaan ..

16. nicole26

Ik heb ook geschreven , als je iets vind en niet als je iets houd !

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm ok, maar voor zover ik weet liggen de normen en waarden van iemand niet zo simpel. Dus ik vind het nog steeds niet echt relevant :) Ik denk ook niet dat deze discussie ergens naartoe gaat. Onder mijn waarden valt het terugbrengen van 50.000 euro naar de politie, bij jou is dit niet het geval. Ik zal zeker niet beweren dat ik zelfs een briefje van tien euro naar de politie zou brengen, ik denk dat ik dan wel zou worden uitgelachen door de politie. En ik zou het op prijs stellen als niemand de stomme opmerking gaat maken dat als ik 50.000 euro terug zou brengen, ik dit ook met 10 euro moet doen.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja precies die verschillen in elk gezin en mensen, en de ene hecht waarde hieraan en de ander weer aan iets anders. Dat mag en kan :D

Alleen omdat ik het geld zou houden betekend niet dat ik op andere vlakken geen goed mens KAN zijn trouwens. Dat is hetzelfde alsdat je het soms eens bent en soms niet, omdat je mening verschilt, als we allemaal hetzelfde zouden zijn of denken word het maar saai denk ik :p

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is dat ook echt wat je bedoelde dan? :D Want dan was het volgens mij niet waar wat je beweerde. :) Wie beweert dat enkel alleen het vinden stelen is, zelfs als je het vervolgens bij de politie aangeeft?

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat klopt, dat heb ik een paar posts terug ook gezegd :)

Deel Deze Pagina