stel, je vind een envelop op straat met 50.000€ in...

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 22 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Nou ja als je een eigen zaak hebt dan moet je soms wel je contant geld naar de bank brengen om op je rekening te storten.
    En ik denk dat sommige ondernemers zoiets wel in een envaloppe stoppen, al denk ik niet dat het om zo'n groot bedrag gaat, maar het kan al gauw een hoop zijn...

2. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Bij verbouwingen mag/kan je ook vaak nog contant betalen. Wij gaan binnekort wat verbouwen en mogen er voor kiezen de 10.000 euro contant af te rekenen. Das dus veel geld in een enveloppe!

Ik zou het zelf niet houden, 50.000 euro. Ik zou echt geen oog meer dicht doen. En ik vind het zo erg dat mensen zeggen: ja bij mij brengen ze het niet terug, dus doe ik het ook niet.
    Wat is er gebeurd met een betere wereld begint bij jezelf. Als je zelf de moeite al niet meer wilt doen.

Ik ben dan misschien te eerlijk, maar ik vind het ook best erg dat het gros hier zonder gene dat geld zou kunnen uitgeven.

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    oke nogmaals:
    Winkelieren brengen dagelijks contant geld naar de bank, dit past niet in een portomonnee dus doen ze het in een enveloppe.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    naar de polite brengen

nu eerlijk. heel hard naar huis renne en het verstoppen. uitgeven zou ik denk niet durven bang dat ik gepakt wordt haha.

heb een keer een dikke portomonee gevonden en deze eerlijk terug gegeven. nog geen dank je wel.

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

you goooo girllllll!! precies wat ik bedoel :D:D

6. muis26

muis26 Fanatiek lid

ja, en met een eigen winkel KAN je idd niet anders :) ze komen het niet ophalen hoor met de waardetransport gepanserde auto haha
    En meteen naar de bank gaat ook niet , je moet het vaak eerst thuis tellen, sorteren, opmaken in kasboek, en dan naar de bank.

En je hebt dus 2 kansen
    of het is crimineel geld,
    of het is van iemand die heeeel erg baalt dat het weg is

in beide gevallen is het dus niet eerlijk om het uit te geven, want bij crimineel geld zijn er misschien ook wel slachtoffers gevallen, of het geld is niet eens echt...

nee hoor mij niet gezien, als ik zo nodig 50 000 euro wil uitgeven ,dan spaar ik daar welvoor!! :D

7. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Ik zou het houden, zeker weten!
    Eerst goed controleren of het wel echt geld is, en geen vals geld.
    Dan op de ouderwetse manier wat rekeningen betalen (cash en acceptgiro's mee naar postkantoor), en de rest bij verschillende banken op verschillende rekeningen onderbrengen (goed spreiden).
    En vooral zelf in beheer houden en niet mijn man, anders zou het zomaar op kunnen zijn...

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

9. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Lovewinnie: Als je het niet gaat uitgeven, waarom zou je het dan houden?

Hmm... Wel leuke reacties.
    Sommige mensen willen het alleen terugbrengen als ze een 'dank je wel', of nog beter: een percentage van het bedrag, dus vindersloon krijgen.

Sommigen houden het lekker zelf, want het zit in een envelop, dus het is geen eerlijk geld. (Dus is het wel eerlijk om te houden)

Sommige mensen zijn zo perfect, dat bij hen nooit iets foutgaat: Zij houden het geld omdat iemand anders zo "slordig" is geweest om het geld te verliezen, dus is het hun eigen schuld.

Sommigen hebben vroeger ooit iets gehad dat van hen gejat werd, of waren iets kwijtgeraakt dat nooit is teruggebracht, en daarom vinden ze dat zij nu lekker het geld mogen houden.

Een betere wereld begint bij jezelf... Een goed voorbeeld voor anderen (en de kids, natuurlijk)
    Ik vind het leuk dat mensen hun eerlijke mening geven, natuurlijk.
    (Al is dat heel makkelijk online)
    Maar ik moet zeggen dat ik veel mensen erg egoïstisch vind.
    EN dat er veel excuses worden verzonnen om het goed te praten waarom ze het willen houden
    :D

10. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Wat een gelul allemaal over oude zielige oma's die het miss zijn verloren .. Kom op zeg , mijn oma weet gewoon dat ze met zoveel geld niet eens over straat moet gaan, en als ze dat al wel zou doen dan doet ze het samen met iemand ... iemand met zoveel levenservaring moet toch weten dat je dat beter niet kan doen.

Als je zo'n groot bedrag wilt weg brengen naar de bank dan houd je het toch goed vast en zorg je er voor dat het niet kwijt raakt ..

En wie zegt dat dat oude vrouwtje het ook niet ergens heeft gevonden en snel naar de bank wilde gaan om het te gaan storten .. ( ook een film scenario maar toch ) is het dan nog steeds zo zielig ?? ;)

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik weet niet of je op mij doelt hoor, maar even voor de zekerheid :D
    Ikz ou het geld zoiezo terug geven, vindersloon of niet, een dank je wel of niet. Het is niet mijn geld.

Als het een rijke stinkerd is, zou ik superblij zijn met vindersloon uiteraard.
    Zijn het arme mensen die jaren gespaard hebben zou ik uiteraard superblij zijn met een bloemetje, dat moet er toch wel vanaf kunnen?

Krijg ik geen van beide, zou ik een beetje zuur zijn omdat ik al die moeite heb gedaan voor nog geen dank je wel, maar daarom zou ik het geld nog niet houden, dat zegt meer over de mensen dan over mij.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Nou wij hebben ook een winkel gehad en wij brachten het elke dag even weg en dan heb je echt geen 50.000 euro op een dag weg te brengen hoor..

Ik ben weleens met meer als 50.000 euro over straat gegaan maar dan zorg ik dan we met meerdere mensen zijn en dan houd ik het heel goed bij.

In Spanje is het heel normaal dat als je een hypotheek hebt gekregen dat je het bedrag contact krijgt, natelt en dan naar de bank van de bouwer / verkoper gaat en dus weer contact afgeeft en loop je dus met meer als 200.000 euro over straat... iedereen doet dat daar gewoon maar alle enveloppen worden daar wel gemarkeerd met een nummer zodat je het kan afgeven bij de politie als iemand het vind (wat ik dan OOK zou doen) echter anoniem en met het politiebeleid van nu heeft het geen enkele zin om af te gaan geven, beetje naief om dat nog te denken)

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen spullen... dus al die mensen die hier zitten te vertellen dat ze het zouden wegbrengen naar de politie hebben nog nooit een "goedkope" fiets gekocht (lees; gestolen) of iets van de vrachtwagen af gekocht (van een kennis of marktplaats) en die gaan ook netjes terug naar de winkel als thuis op je bon blijft dat ze een pakje koekjes zijn vergeten af te rekenen? wat een goede mensen allemaal zeg?! (toch raar dat al die handel dan op de markt blijft want waar aanbod is is vraag en met al die goede mensen in de wereld zou je denken dat er geen vraag naar is)

13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik heb nog NOOIT een gestolen fiets of een te goedkope fiets gekocht, nee.
    Ik heb nog NOOIT iets van de "vrachtwagen" gekocht, nee.

Als ik thuis kom en ik zie dat er een pak koekjes niet is afgerekend ga ik niet terug (dan ben ik meer aan benzine kwijt dan dat de koekjes daadwerkelijk kosten), er is nog al een verschil tussen een pak koekjes of een gestolen fiets he? Sta ik bij de kassa en ik zie dat er een pak koekjes niet is afgerekend zeg ik dat eerlijk. Maar ik ga niet met een pen en papier langs alle boodschappen, dus kom ik er ook niet achter.

Heb ook weleens gehad dat ik iets teveel had betaalt bij de groenteboer, er was 2,19 aangetikt ipv 1,29 of zoiets, dan ga ik ook niet terug, ik was al thuis.

EERLIJK HE? Waren er maar meer mensen zo, dan gaf je het goede voorbeeld aan je kind(eren) en zag de wereld er een stukje beter uit.

14. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Nee. :p

Misschien HEEL moeilijk te geloven, maar inderdaad: Ik heb nog nooit een gestolen fiets (of wat dan ook) gekocht, ga terug naar de Super als er iets vergeten is af te rekenen, en ik rijd zelfs nooit door rood.
    Jammer dat er zo te merken maar weinig zijn die hetzelfde doen.

En mensen zich maar afvragen waarom de samenleving naar de haaien gaat.
    :D

15. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    ik ben precies het zelfde, ben misschien wel te eerlijk:) maar goed ik wil mezelf altijd recht in de spiegel aan kunnen kijken.

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Nou dan zou ik jullie niet aanraden om de zakenwereld in te gaan jullie worden levend opgegeten dan LOL eerlijk zijn is prima ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen en andere mensen te helpen waar ik kan, maar ik ben niet meer zo naief dan zou ik het nooit hebben gered met onze zaak..

17. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Haha, ik rij ook nooit door rood! Ik rij vaak 's morgens om 6u naar mijn werk en dan moet ik weleens heel lang wachten voor een stoplicht en zelfs als er niemand rijdt ben ik nog zo'n muts die blijft staan wachten, haha!
    Maar dit even off topic!

Gestolen fietsen heb ik ook nooit gekocht, maar ga niet terug naar de winkel als ze iets vergeten zijn af te rekenen...hoewel; als het bij ons kleine, turkse buurtwinkeltje is weer wel, want die mensen werken er zo hard voor, maar als het bij een grote keten is niet! (jaja, ik weet het, die werken er ook hard voor, maar die kunnen zo'n pak makkelijker missen!)

Ik zou het geld in beheer houden en aan de politie melden dat ik een enveloppe zonder gegevens, met een groot geldbedrag heb gevonden en dat degene die zich komt melden, bij mij moet zijn. En dan zou ik aan diegene vragen hoeveel erin zou moeten zitten! Eerder zou ik het niet afgeven, want wil wel dat het bij de rechtmatige eigenaar terecht komt!!

18. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Wat heeft het kopen van een gestolen fiets of iets van de vrachtwagen nou met een zakenwereld te maken :(

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ isademi: Haha. 50.000 euro is toch van een heel ander kaliber dan een product wat niet is afgerekend. En menen dat ik de zakenwereld niet aan kan omdat ik zo "eerlijk" ben? Mensen die in de zakenwereld werken hebben dus ook geen normen en waarden? Het zijn mensen zonder gevoel? Waar wil je heen? Ik vind dat als je 50.000 euro op straat vindt, je dit moet aangeven bij de politie. Daarnaast ben ik echter ook zeer zakelijk ingesteld.

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Niet zo veel maar de naieve instelling wel... is prima maar in ons leven zou je echt opgegeten worden... iedereen gebruikt elkaar en soms word je er rijker van en soms word je genaaid, shit happens maar eerlijkheid werkt dan niet altijd...

Deel Deze Pagina