Hoi meiden, Onze jongste is ziek heeft 40 graden koorts en voelt zich niet fit.... Nu ben ik aan twijfelen over een zetpil, ook omdat hij de nacht hiervoor niet geslapen heeft..... Hij is alleen wel bekent met koortstuipen....dus ik vind het moeilijk..... Groetjes charlie
als je paracetamol geeft en hij is bekend met koorststuipen dan zou ik het standaard om de 8 uur geven waardoor je geen erge schommelingen krijgt.
Hij is nu 1,5 jaar. Ons is toen verteld liever geen zetpil en als je het doet om de zes uur.... Maar hij is er ook gewoon niet fit bij en erg verdrietig...het is dus niet alleen de koorts
Ik zou dan een zetpil geven en vannacht nog weer even dan. Slapen is wel erg belangrijk om beter te worden...
Ik geef een zetpil als ze niet kan slapen, verder liever niet. Paracetamol drukt de koorts dus dat zou een koortsstuip moeten voorkomen toch?
Koorts heeft ook een functie... Ik zou, als hij wel gewoon kan rusten/slapen zonder zetpil proberen.. Als mijn kinderen ziek zijn geef ik ze zo min mogelijk zetpil, zodat ze juist wat langzamer en rustiger zijn van de koorts.. Als ik ze een zetpil geef gaan ze juist weer actiever doen en duurt het herstel langer. Beterschap!
dat dacht ik ook altijd, maar de ka had liever geen zetpil. Ik denk dat ik straks toch maar een zetpil geef....
Juist niet, koortsstuip krijg je doordat de temperatuur te snel oploopt na het uitwerken van de zetpil.
Gewoon zorgen dat je de paracetamol blijft geven, zodat de temperatuur niet opeens weer omhoog kan schieten, tijd dus goed in de gaten houden. Ik ben altijd van mening dat wel kunnen slapen met paracetamol ook een hoop doet voor die kleintjes.
Ik zou er heel voorzichtig mee zijn. Als je het geeft echt op tijd de volgende dosis geven. De vraag is dan alleen wanneer stop je. Het gevaar is dat de temp te snel stijgt na het uitwerken. Bel anders gewoon even je HA...denk dat dat je een veel geruster gevoel kan geven dan de gokken van leken.
Ik had allang zetpil gegeven, en dan gewoon ook om de zes uur. Wij geven meestal 3 dagen door dan is de ergste koortspiek voorbij en altijd stoppen in de ochtend, niet s avonds.. Liever wat langer herstel dan een koortsstuip...
M'n dochter is ook bekent met stuipen. Had begrepen juist zetpillen blijven geven om de stuip te voorkomen. Heb je diazepam erbij gekregen voor t geval dat ie een stuip krijgt. Mijn dochter krijgt overigens alleen maar stuipen als ze ziek is. Dat is twee maal keer bloedvergiftiging gehad. Dus wij bellen wel altijd met koorts, want k word echt spastisch als ze koorts heeft! Succes
Mee eens. Koorts heeft dan misschien een functie. Maar als een kind zich er ziek van voelt ben ik een voorstander van PCM. Als wij ons beroerd voelen nemen we er toch ook eentje? Ik vind het dan zielig om een kind zich maar rot te laten voelen. Een nacht goed slapen is ook een groot goed voor spoedig herstel! Slaap is tenslotte het beste medicijn Ik zou even met de hap overleggen over de dosering en de interval. Ik ben gewend om het op vaste tijden te geven bij een kind dat met koortsstuipen bekend is. Dit om de spiegel constant te houden zodat de temp niet te veel schommelt. Want wat iemand al zei, de stuip ontstaat vaak door een snelle stijging of daling van de temp. Sommige kinderen krijgen een wat lagere dosering PCM, maar dan elke 4 uur. Maar die dingen zou ik dus even met de hap willen kortsluiten. Heel veel beterschap!
Paracetamol geven 3x daags om erge pieken te voorkomen. Een koortspiek kan helaas evengoed nog ontstaan, al is de kans iets minder. Dus ondanks de paracetamol. De paracetamol geef je namelijk vooral voor het comfort van je kindje.