Ook al zou zou ze wel willen/gaan samenwonen wat maakt dat uit.. als ik zo lees is het een topvent die ze heeft getroffen. En een super schoonvader die zo maar eventjes alles achter laat.
Wat lief dat jij aan deze mogelijkheid denkt. Maar ik zou het op boodschappen houden denk dat hij daar meer aan heeft. Straks als de relatie een serieuze weg ingaat als in samen wonen dan zijn 2 mensen weg. En daarbij ook de financiën die hij kan krijgen als ze ingeschreven staat. Weet ook niet of het een uitkering/aanvulling van de gemeente is (vertel dit maar niet als dat zo is) Let dan op dat ze wel loge blijft en niet al inwonende gezien word. Wat lief zo samen op jonge leeftijd. Maar zo ja dan zou ik het zeker zo laten
Maar daar gingen de opmerkingen niet over. Het ging over een vader met een laag inkomen en jij zegt daarop: het lijkt mij al geen beste partij met financiële ellende.
Vind jij het oké dat een 18 jarige zich financieel conformeert aan deze situatie. Kan hè, ik niet. Dat zij een toekomst wil met deze jongen, los van zijn vader en haar moeder, prima. Dat lijkt me wel zo gezond
En het komt niet in je op dat ze misschien wel daar woont aangezien dit i.v.m. studie beter uitkomt zo? Is het beter dat ze dan maar een kamer gaat huren? Ik begrijp jouw redenatie niet n.a.v. het gestelde in de OP.
Maar daar gaat het toch niet over. Het gaat over dat jij laagopgeleid en een minder hoog inkomen gelijk trekt aan financiële ellende. Iets wat door TS niet gezegd is maar wat jij er van maakt. Verder kijk je niet verder het is daardoor, voor jou, meteen een - geen goede partij- en vervolgens vind je het raar dat er boos op je gereageerd wordt omdat je alleen maar opkomt voor andere vrouwen. Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat je je geroepen voelt op te komen voor andere vrouwen in een topic waarin een moeder zich afvraagt wat de financiele gevolgen zijn voor een vader wanneer haar dochter bij hun in gaat wonen. TS helaas kan ik je daarop geen antwoord geven, geen idee hoe dat in elkaar steekt. Zelf had ik al jong verkering (15) en ben blij dat mijn ouders en zijn ouders er nooit een probleem van hebben gemaakt dat we bij elkaar bleven slapen (maar wel op aparte kamers). Eerst begon dat met 1 nachtje, maar na mijn opleiding kreeg ik een baan in het dorp waar hij woonde en was ik standaard daar door de week, en in het weekend zaten we bij mijn ouders.. Ik heb van beiden nooit vernomen dat dit problemen gaf op financieel gebied, terwijl zijn ouders ook toeslagen ontvingen. Dit hebben we zo 4 jaar vol gehouden en toen kregen wij een huurhuisje en zijn gaan samenwonen.
Ik zie geen financiële banden met deze constructie. Maar blijft mijn vraag staan waarom deze jongen geen beste partij zou zijn?
Ik heb nergens gezegd dat de jongen zelf geen beste partij is. Maar ook hij zal zich nog moeten en mogen ontwikkelen van huis uit.
De wederpartij lijkt mij toch die vriend. En hier staat letterlijk: zo in de financiële ellende. Het gaat dus niet over eventuele financiële banden waar je steeds op terugvalt. Maar hier beweer je echt dat vader en zoon in de financiële ellende zitten.
Dat staat er inderdaad niet erg top geformuleerd. Maar mijn mening dat ik dit hele topic ontzettend raar vind verandert daar niet door. Teveel bemoeienis en belangen die niet direct in het voordeel zijn van dit meisje.
Dat kan natuurlijk, maar waarom dan niet de constructie houden zoals hij nu is? Daar veel logeren, maar er niet officieel bij intrekken. Níet gaan samenwonen betekent verder niet dat die jongen niet fantastisch is, hun relatie niet goed is of de vader niet ook fantastisch is. Als wél samenwonen gaat over een mogelijk financieel voordeel ipv in de basis ‘ja! wij willen heel graag écht samen in 1 huis wonen!’ - dan zou ik het gewoon nog niet doen. Ook logerend kan ze bv geld bijleggen voor boodschappen enzo, daarvoor hoeft ze ook niet officieel daar ingeschreven te staan.
Omg ik hoop toch echt dat jij je kinderen niet zo opvoedt! Bijzonder dat je dit kan zeggen over andermans kinderen.
Wat ik mijn kinderen graag leer is dat, wanneer ze iets niet "top formuleren" en daarmee dus anderen kwetsen, ze hun excuses moeten aanbieden.
Ik word hier echt doodmoe van. Forget I asked anything. Mijn dochter is gemiddeld drie nachten per week daar en overdag cq. met avondeten vier of vijf keer per week. En ja; daar draag ik als moeder financieel reeds aan bij. Niet mijn dochter. Niet schoonvader. Ik. Ik verwijs een laatste maal naar onderstaande om de achtergrond van m’n vraag te verklaren (ik had ze namelijk wat financiële ademruimte gegund; that’s it!) en laat dit topic dan met rust.
Het lijkt me aan de toevoegingen van TS wel duidelijk dat er door sommigen in deze geschetste situatie een veel te zware lading aan het 'samenwonen' wordt gegeven.
Die snap ik niet. Er wordt hier toch geen enkele verantwoordelijkheid afgegeven. Dochter schrijft zich ergens anders in, verder verandert er niks, ze zullen ook nog zeer regelmatig bij TS op de bank zitten. Ouders zijn ook nog sowieso deels financieel verantwoordelijk op je 18e volgens mij. Ik stelde daarom voor om dochter zelf het kostgeld te laten betalen, dat zal waarschijnlijk dan wel gesponsord worden door papa en mama, maar het is best leerzaam om veel geld in je handen te krijgen maar dat er ook weer uit te zien vliegen als vaste lasten. Dit is juist de leeftijd om daarmee met vallen en opstaan te oefenen.
Sowieso hebben ouders onderhoudsplicht tot 21 jaar. En het lijkt mij dat je je kind ook graag de ruimte wil geven om in financiële rust te studeren en de adolescent uit te hangen. Dus loze opmerking van @Kraanvogel. Baantje prima en nuttig maar dat zal nevernooit dekkend zijn voor alle kosten. (Ik heb zelf altijd gewerkt naast een studie geneeskunde inclusief de coschappen, en een actief studentenleven gehad. Het is niet zo dat je niks kan. In die tijd kwam je er nog mee weg om af en toe een 7 te halen)