Maar daisy, als jij doodgaat kan hij toch een ander leven opbouwen? Een gewone baan van 40 uur en kind naar oppas en opvang. Ik vind het een rare reden eigenlijk om het kind bij de vader weg te halen. Dat hij nu 50 uur werkt wil echt niet zeggen dat hij er niet voor zijn dochter zal zijn als de moeder er niet meer is. Mijn vriend heeft ook geen gezag over ons zoontje, maar heeft hem wel erkend. Wij wonen samen als een gezin en als ik wegval word mijn zoontje echt niet bij hem weggehaald hoor. Zelfs als we niet zouden samenwonen en hij vervult gewoon de vaderrol gaat hij ook naar hem. Jeugdzorg en andere instanties doen kindjes echt niet in een pleeggezin of een tehuis als het niet hoeft.
Het biologische stukje staat in de papieren over het gezag. Daarin staat biologische ouders van biologische moeder. Mijn keus zou ook zijn dan hij bij me vriend blijft, maar als ik er niet meer ben kan ik daar niks over zeggen. "Dat hij nu 50 uur werkt wil echt niet zeggen dat hij er niet voor zijn dochter zal zijn als de moeder er niet meer is." Als ik nu doodga zal mijn vriend er niet voor zijn dochter zijn maar wel voor zijn zoontje.Hij heeft namelijk geen dochter
Eén ouder heeft het gezag Als de ouder die alleen het gezag uitoefent overlijdt, bepaalt de rechter wie voortaan het gezag krijgt: de andere ouder of iemand anders. De andere ouder heeft een voorkeurspositie. De rechter mag het verzoek van deze ouder om voortaan het gezag uit te oefenen alleen afwijzen, als de belangen van het kind gevaar kunnen lopen. En wat als de overleden ouder bij testament een of twee gezamenlijke voogden heeft benoemd, die bereid zijn de voogdij op zich te nemen? Dan kan de andere ouder nog steeds een verzoek indienen om het gezag te krijgen. Als hij of zij dit doet binnen één jaar na het begin van de voogdij dan blijft de voorkeurspositie voor die ouder bestaan. Ook na de termijn van een jaar kan de andere ouder een verzoek indienen bij de rechter om het gezag te krijgen. Maar deze heeft nu geen voorkeurspositie meer. Hij of zij krijgt het gezag alleen als na de benoeming van de voogd de situatie is veranderd of als bij de benoeming van de voogd is uitgegaan van onjuiste of onvolledige gegevens. Is er geen andere ouder, dan bepaalt de kantonrechter wie de voogdij krijgt. Als er bij testament één of twee gezamenlijke voogden zijn benoemd vraagt de kantonrechter of zij de voogdij op zich willen nemen. dit vond ik hier :gezag, omgang en informatie