ik ned en mijn mannetje surinaams.. merk nog geen cultuur verschil. alleen is hij OVERBEZORGD...maar dat is een goed teken
Ik ben Vlaams/Indonesisch en mijn vriend volledig Vlaams We merken geen cultuurverschillen,ben ook gewoon Vlaams opgevoed. De Indonesische keuken vind hij wel helemaal GEWELDIG!
Ik ben Nederlands en mijn man Joegoslaaf (half Bosnisch, half Servisch). Het grootste verschil zit hem in de vurigheid waarmee hij dingen doet (zowel ruziemaken als liefhebben). En ik denk dat ik regels belangrijker vind dan hij. Het is daar niet raar als kleine kinderen om 10 uur nog tussen de volwassenen rondlopen en ik heb daar dus wel grote moeite mee, maar daar komen we tzt wel uit. Daarnaast speelt zijn vluchtelingenverleden nog weleens op mbt eten. Niks weggooien, je weet nooit of je morgen wel te eten hebt. Dat idee. Maar we komen er wel prima uit samen en ik verwacht dat dat straks als er kleintjes zijn ook wel zou lukken.
ik ben zelf antiliaans/kwart colombiaans mijn vriend is pure FRIES ons kleinuh is half antiliaans/fries 8) heel jong naar nederland verhuist (3 maanden )1,5 jaar gewoond toen weer terug gegaan en heb ik daar 5 jaar gewoond(curacao) toen weer met moeder en zussen geémigreerd.?naar nederland. dus weet niks meer van de antillen. kwa regels enzo is alles hetzelfde bijna. ik ben nederlands opgevoed door mijn moeder. ik ga hem dit jaar mijn geboorteland laten zien(mijn vriend dan) de kleinuh zal er niks van snappen.Ik ben zelf ook benieuiwd naar mijn ROODSSSS liefs loesmari
Ik ben half nederlands/australisch en mijn man een amsterdammer Ben nog nooit in australië geweest haha Mijn vader is daar geboren en mijn familie (van vaders kant dan) die wonen daar allemaal. Ik heb dus ook 2 nationaliteiten. Maaaaar, mijn kinderen hebben ook allemaal automatisch 2 nationaliteiten gekregen. Handig voor als we ooit naar australië gaan Maar euhhh....hier totaal geen last van cultuur verschillen hoor. Ben zelf verder ook gewoon een hollander
Ik ben nederlands en mijn man is marokkaans we zijn al 16 jaar samen hij was 17 en ik 13 dat we elkaar leerde kennen we hebben 2 jongens en een dochter onderweg we zijn bijde moslims en denken het zelfde over de opvoeding. groetjes Sofaan
Ik ben Nederlandse en mijn vriend is Pools. Cultuurverschillen merk ik niet echt, al merk ik inderdaad wel dat hij erg snel tevreden is. Ik moet zeggen dat in tegenstelling tot Taschke haar man, mijn vriend juist veel minder familiair is. Hij vind het erg vreemd dat ik mijn ouders toch minstens 1 keer in de week even wil zien Grootste probleem wat wij tegenkomen is de communicatie. Hij spreekt nog niet zo goed Nederlands en ik spreek geen Pools... We moeten dus alles in het Engels doen en dat botst wel eens in ons huishouden Gelukkig is hij Nederlands aan het leren
heey sofaan, jou zoontje heet hetzelfde als mijn jongste zoon.alleen heb ik de naam verkeerd geschreven
Ik ben Nederlands en mijn vriend is Turks.. We hebben nooit last van cultuur verschillen, niet in de opvoeding van onze dochter en ook niet over andere dagelijkse dingen.. Ik ben daar super blij mee... Onze dochter is dus ook geen moslim geworden, ze mag later zelf kiezen als ze en geloof wil aannemen en wat ze dan wil is haar eigen keus.... We hebben nu 1 meid en onze tweede meid verwachten we in augustus! we zijn er superblij mee
Verder heb je een jaar zwangerschapsverlof (!) en de vaders 3 maanden vaderschapsverlof! wat doe je hier dan nog??
Mijn mannetje is geboren in Suriname (javaans/creools) maar is al met 9 maanden naar NL verhuist. Heeft nooit een Surinaams paspoort of wat dan ook gehad, gewoon het NL paspoort. Ik ben Nederlandse. Grappig is dat mijn zus met de broer van mijn mannetje getrouwd is en net mama is geworden van de 2e! En moet zeggen:Als ik een kindje mag krijgen, dan zit het met de genen wel goed, ha ha.. Oja en ik merk wel degelijk een aantal cutluurverschillen, deze zijn vooral gericht op zorgen voor elkaar en financien...
Oooh mij ook hoor! Ik ben overigens van Nederlandse/Indonesische afkomst en mijn man is van Duitse/Friese afkomst. Verder zijn wij zeer internationaal georienteerd, ik heb aangetrouwde Surinaamse en Chinese familie en mijn man heeft aangetrouwde Italiaanse familie. Ik heb een aantal jaar in Spanje gewoond en mijn man in Duitsland, al met al een hele gezellige smeltkroes van culturen. Als het aan mij ligt ontdekken en omarmen we er nog veel meer!
Mijn vriend is Albanees en ik ben Nederlandse. We zitten helemaal op 1 lijn! Mocht er eens een klein meningsverschil zijn, staan we in ieder geval open voor elkaars opvatting en meestal gaat de een (hij ) dan 'overstag' en denken we er weer hetzelfde over! Ik ben superblij met de papa van onze aanstaande dochter!
Ik ben ook Nederlandse en mijn vriend is ook Javaans. Hij is ook geboren in Paramaribo en woont nu vier jaar hier. Het verschil is vooral dat de Javaanse cultuur meer rituelen met zich meebrengt. Best wel interessant. En ik laat het aan mijn vriend om te bedenken welke rituelen hij graag zou willen uitvoeren. En dat is echt geen hokus spokus, maar gewoon andere manieren. In Suriname sturen ze ook geen geboortekaartjes (mijn vriend vindt het maar overbodig, maar ik niet hhahaha) en ook kraamzorg is er niet zoals hier. Het krijgen van een kind hoort er gewoon bij en hulp is er vaak wel van familie en buurvrouwen. Tevens is de familieband enorm sterk; dit is heel fijn om te merken. En verder ach... je zoekt gewoon met elkaar de beste manier; maar dat is toch ook zo als je uit hetzelfde land komt. Ik vind het een verrijking! Wij noemen onze manier van leven Bakraans. Bakra= nederlander en Javaans spreekt voor zich. Helaas gaat het zwanger worden bij ons niet vanzelf omdat ik pco heb; ik ben wel blij dat we hier wonen, omdat de mogelijkheden veel uitgebreider zijn voor behandeling. Maar ooit willen we ook daar een tijdje gaan wonen.
hier geen internationale nationaliteitsverschillen, wel nationale en die bleken groot haha. ik komt uit stad Groningen, mijn man uit oost-groningen. in oostgroningen vind ik de mensen véél stugger, zijn familie is heel anders dan de mijne en dat wordt pas ietsjes beter sinds ik zwanger ben, maar van harte gaat het niet. ik heb wel internationale exvriendjes waar ik minder problemen mee had haha gelukkig heeft mijn man de stadse mentaliteit, dus onderling geen problemen!
Ik ben Marokkaans/Nederlands en mijn man is Surinaams/Nederlands. Ik ben hier opgegroeid en hij in Suriname. Hij woont nu 9 jaar hier. In augustus verhuizen we naar Paramaribo. Het duidelijkste verschil is dat hij vind dat we hier in Nederland te veel binnen zitten. Hij is echt een buitenmens en houdt van de natuur. Ik hou van mijn tv en pc. In Suriname heb je bijna geen racisme en dat was voor hem wel even wennen hier. Je hebt daar ontzettend veel culturen die probleemloos naast elkaar en met elkaar leven en daarom snapt hij de problemen hier niet zo. Wij zijn allebei niet gelovig en heel vrij opgevoed. Wel respecteren we religies. Wij willen onze kinderen kennis bijbrengen over verschillende religies en culturen en ze de vrijheid te geven om een geloof (of geen) te kiezen die bij hun past. Tot nu toe hebben we nog geen struikelblokken ervaren welke te maken hebben met onze achtergrond en ik hoop dat dat ook zo blijft. Één grapje blijft leuk voor de hele familie: Onze kinderen worden te lui om te stelen!
Ben zelf Indonesich, maar ben in Nederland geboren. Heb 19 jaar in Nieuw Zeeland gewoond, en ben nu weer hier. Mijn man is Nederlander .. en tja ... cultuur verschillen zijn er wel ... maar dan heb je het over 3 a 4 culturen als je Achterhoek ook als cultuur meerekent