Ik heb sinds een paar maanden weer een nieuwe vriend, gaat allemaal hartstikke lekker, maar nu zit ik met het volgende; We zijn ontzettend vaak samen, gewoon omdat dat fijn is natuurlijk, tussen hem en Damien klikt het ook geweldig, allemaal helemaal top! Nu vroegen verschillende mensen al of we al samen wonen, omdat we zo vaak samen zijn, maar dat is, in mijn ogen, niet het geval. Ik moet daar ook écht nog even niet aan denken, we zijn officieel nog niet eens 3 maanden samen, en ik vind het een te groot risico om die stap nu al te nemen, om hem zich hier al in te laten schrijven e.d.. Nu vroeg ik af hoe de belastingdienst daarover denkt? Ik krijg nu namelijk alleenstaande ouderkorting, en daar zou ik natuurlijk geen recht op hebben als ik wél samen zou wonen. Ik betaal overigens m'n huur, gas, licht, water en de rest gewoon zelf, dat wordt ook iedere maand van míjn rekening afgeschreven, is dat voldoende bewijs dat m'n vriend hier niet 'woont' maar gewoon 'veel tijd doorbrengt'? Of moet ik dat toch aan laten passen en het nu al laten wijzigen, en het weer terug veranderen als het toch fout zou gaan (ik ga er natuurlijk niet vanuit dat dat gebeurt, maar ik houd er wel rekening mee!)? Natuurlijk heb ik het nu wat ruimer omdat mijn vriend ook af en toe een keer boodschappen betaalt. Hij betaalt niet mee aan de huur, maar regelt bijvoorbeeld wat vaker een dagje uit. In principe heb ik het dus wel makkelijker dan voorheen, maar we wonen níét samen! Ik wil geen problemen, als ik het wel aan moet laten passen moet dat natuurlijk inderdaad gewoon gebeuren, iemand die daar iets over weet?
neehoor, je vriend staat nog ergens anders ingeschreven? Je hebt het recht mensen over de vloer te hebben zovaak je wilt!
Ja maar mogen die ook blijven slapen? Er was toch zoiets als dat het niet vaker dan 4 keer per week mocht ofzo? Of was dat weer bij een uitkering (die ik -GELUKKIG- niet meer heb)? M'n vriend staat nog gewoon bij z'n ouders ingeschreven.
dat is alleen als je beide een uitkering geniet van de sociale dienst.... maar denk dat het in jouwn geval echt niet een probleem is hoor.... lekker doen waar jullie zin aan hebben... wat leuk voor je...!
als hij vaker dan 3 nachten per week bij jou slaapt en ze houden je in de gaten dan kun je problemen krijgen. meestal is dat als eerste met de soos ofzo. maar dan moet iemand ze getipt hebben en dan gaan ze je schaduwen.hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet precies.
Zie deze link: Rechtopgeld.nl - Alleenstaande ouder-korting Zoals ik het begrijp gaat het er om dat je geen fiscale partner hebt. En jullie zijn geen fiscaal partner, dus je hebt er gewoon recht op, ongeacht hoe vaak hij bij jou blijft slapen. EDIT: Oh ja, en als je niet getrouwd bent zie je in deze link wanneer je fiscaal partner van elkaar bent: U woont ongetrouwd samen