Digitale klokken lopen fout.

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by sydneys, Mar 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Is dit bij jullie ook?
    Ik zag het vanochtend op de microgolfoven. Die liep 5 minuten achter op de smartphone dus toen was het haasten om de jas aan te doen. :D maar toch zoals gewoonlijk te vroeg op school ;)

Thinkstock
    Waarom lopen uw digitale klokken plots achter?
    Klokken lopen trager door één panne in Zuidoost-Europa

Een panne op het elektriciteitsnet ergens in Zuidoost-Europa heeft ervoor gezorgd dat alle digitale klokken - wekkers, de klok op uw oven en microgolf - vijf minuten trager zijn gaan lopen. “Binnenkort geven we het net een extra shot, zodat de klokken de realiteit weer inhalen”, zegt de Belgische Claire Camus van ENTSO-E, de koepelorganisatie van Europese netbeheerders vandaag in de Mediahuis-kranten.

“Het is door problemen in dat netwerk ergens in Zuidoost-Europa dat de problemen met de klok zijn ontstaan”, aldus Camus. “Dat heeft de frequentie op het net doen verlagen.”

Om goed te lopen krijgt uw digitale klok zijn impulsen van het elektriciteitsnet. Zo’n klok heeft een motortje dat draait op de frequentie van het lichtnet. “Dat is bij ons altijd 50 hertz”, zegt Camus. Dat betekent dat de spanning op het net vijftig keer per seconde verandert. “Maar de afgelopen weken is dat geen vijftig geweest, maar iets minder. Daardoor tikten de wijzertjes dus net iets minder snel door, en versprongen de digitale cijfers net wat trager. Sinds de problemen halverwege januari begonnen, zijn we zo vijf minuten gaan ‘achterlopen’.”

Smartphones liepen perfect, omdat de klok daarvan niet op het elektriciteitsnet, maar via software werkt. Vanaf vandaag zou het probleem van de baan moeten zijn. Wie al proactief zijn klok wat vooruit had gezet, zal die dus weer moeten terugdraaien.

https://m.hln.be/ihln/waarom-lopen-uw-digitale-klokken-plots-achter~a4c2423c/

Beheer likes this.
  2. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,850
    4,104
    113
    Bizar....heb idd gisteren de klok van de magnetron 5 min vooruit gezet....
    Kan weer terug dus

sydneys likes this.
  3. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,274
    2,978
    113
    Dan is het raadsel opgelost! :thumup:
    Toevallig dat het mij vanmorgen ook opviel dat de wekker niet goed stond. Maar omdat alle wekkers dezelfde tijd hadden heb ik het maar gelaten. Dacht dat mijn horloge niet de juiste tijd aangaf.

sydneys likes this.
  4. Linda86

Linda86 VIP lid

Haha ja, het was mij ook al opgevallen. Van de week de klok op de combi-oven al een keer twee minuten vooruit gezet en nu zag ik vanochtend dat 'ie weer achter liep. Wij hebben net een nieuwe keuken, dus ik was al aan het balen, ik dacht echt dat dat ding niet goed was ofzo.

Luna86, Hopsatee and sydneys like this.
  5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,172
    5,147
    113
    Nou ja, wat toevallig! Mijn vriend en ik hebben gisteren besloten een nieuwe wekkerradio te kopen omdat we dachten dat deze kapot was :roflmao:. Ik dacht echt dat ik gek werd, ik bleef dat ding maar vooruitzetten. Fijn dat het mysterie is opgelost!

Hopsatee, Adje and sydneys like this.
  6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Haha gelukkig hè.
    Zag op Facebook dat iemand de poetsvrouw ervan had verdacht aan die klokken te zitten. :roflmao:

olleke and nizzie86 like this.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ha, het was hier ook al opgevallen!! Wat grappig om te lezen waardoor het komt, ik begreep het al niet. Had ze ingesteld gelijk met m’n smartphone, maar zowel oven als magnetron lopen nu zo’n 3 minuten achter (vorige week nog opnieuw ingesteld ;) ).

8. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Nee maar serieus?! Ik stapte vrijdag op de fiets en ineens was het 10 minuten later toen ik op mn telefoon keek. Niet dus. :roflmao:

Adje likes this.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,216
    16,578
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier een paar weken terug al op de oven. Ik vond het al zo gek dat ik in mijn beleving vroeg naar school ging maar dat het al zo enorm druk was in de gangen. Nu loopt die ineens weer goed, vaag ;)

10. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,663
    1,426
    113
    Haha kijk dat verklaart veel, ik heb mijn klokken in huis altijd 3 minuten voor staan en ineens dacht ik laatst dat is raar ze lopen tegelijk met mijn telefoon dus alles weer vooruit gezet, dus straks eens checken haha

11. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,274
    25,745
    113
    Oh nou snap ik het ook :roflmao:. Was me eigenlijk alleen nog maar opgevallen bij mijn wekker radio, maar steeds als ik al in het donker lag en toen had ik geen zin om hem goed te zetten. Ik zie de tijd ook op mijn tel door een venster in het hoesje.
    Maar nu even voor de gein op mijn ovens gekeken en die lopen ook allebei zo’n 5 min verkeerd. Gelukkig kijk ik meestal op mijn tel of op mijn wandklok.

12. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

hier is het echt niet opgevallen. we hadden de afgelopen week vakantie dus hebben ook totaal niet op de klok geleefd.

Chocolat likes this.
  13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het was mij ook al opgevallen dat er verschillende klokken achterliepen. Gelukkig ben ik nog te lui geweest om ze goed te zetten. :D

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Bij ons is het de klok van de oven die telkens van slag is. Zit onder de magnetron die wel goed loopt. Denk dat het bij ons toch echt aan de apparatuur ligt?

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,063
    113
    Oh dat verklaart een hoop

16. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Nou ja! Dus dat is het. Ik dacht dat het kwam omdat ik zo ju en dan de stekker uit de wekkerradio haal. Maar hij heeft batterijen en gaat daarna gewoon weer aan. Maar ik zag het ook gebeuren op het digi klokje van mijn gasfornuis en die staat altijd aan. Weird.

17. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,033
    6,135
    113
    Happyland
    Mysterie opgelost!

18. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

Jan 4, 2010
    3,916
    3,396
    113
    Female
    Nou mijn oudste zoon was het ook opgevallen!

19. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Hier idd ook. De mijne heb ik goed gezet en mijn man de zijne niet. Die schelen dus idd 5 min.

20. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,874
    7,938
    113
    Ik dacht laatst nog, die klokken van tegenwoordig

Share This Page