stelling: beter bezuinigen op kraamzorg dan op ouderenzorg

Discussie in 'De lounge' gestart door Cygnet2, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ik ben het er wel mee eens, ik werk met deze ouderen die dus nu buiten de boot gaan vallen. Ik ben expres al bij mijn ouders in de buurt gaan wonen, nu passen ze op mijn kinderen, kan ik straks op hen passen :p want er is niemand anders meer die het straks doet.
    Kraamzorg heb ik 2 maal gehad, vooral bij de eerste heb ik het nodig gehad, maar had daar best meer voor kunnen betalen. Ik was nu 200 euro kwijt voor 8 dagen. Ik had dan voor de 2e geen kraamzorg (of alleen de 'controles') genomen omdat die inderdaad dan een beetje voor spek en bonen in mijn huis liep. Was wel lekker hoor, vertroeteld worden, maar had toen ook zonder gekund. Kinderen kosten sowieso al een ton voordat ze de deur uitgaan, dan kan extra kraamzorggeld er ook wel bij. Als mijn ouders dan wel ergens kunnen gaan wonen waar ze meer professionele! zorg kunnen krijgen dan zeg ik doe maar.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik moet zeggen dat ik me tijdens de kraamperiode nog nooit vertroeteld oid heb gevoeld door mn kraamzorg. Heb ook altijd zelf mn ontbijt klaargemaakt voor mijn gezin ed omdat ze dat echt niet deden itt wat ik hier soms lees. Heb ook nog nooit in bed gelegen na de bevalling.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Joh die van mij bracht me elke dag een groot glas vol vers fruit (waarvoor mijn vriend de opdracht kreeg voor de boodschappen ;)) met een suikerrandje op het glas. . Ook gaf ze heel duidelijk aan dat ik even mijn rust moest pakken en dan zij zou letten op mijn zoon. Ze bracht m bij me als ik moest voeden, eindeloos geduld en tips bij het voeden, verschoonde elke dag mijn bed, deed mijn was, badkamer,stofzuigen,strijken etc. Zorgde zelfs voor de lunch van mijn vriend. Dus ik ben echt vertroeteld. Ik moest ook wel even slikken toen ze wegging haha. Jammer dat jij een andere ervaring hebt.
    Overigens heb ik wel ien paar dagen in bed gelegen omdat ik elke keer flauwviel als ik opstond, maar ik vond het ook wel erg fijn en heb het idee dat het wel heeft bijgedragen aan mijn herstel.

4. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Hier dus ook, hier was de kraamzorg echt alleen voor de controles/het wegen/BV/ en voornamelijk papierwerk.
    Niets huishoudelijke taken of vertroeteling.. en geloof me, daar had ik haar ook echt niet voor nodig hoor, maar achteraf heb ik wel spijt gehad dat ik gelijk uit bed ben gegaan en zoveel ben gaan doen. Lange nasleep hiervan ervaren.

5. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Een kraamhulp is er toch voor een x aantal dagen? Veel situaties gebeuren dan ook daarna. Vast ook wel tijdens maar zoals ik al eerder zei ik vind best dat daarop ook bezuinigd kan worden.

Daarnaast staat in mijn bericht daarvoor ook dat ik vind dat er een hogere bijdrage gerekend kan worden voor niet medische indicatie. Dan zeg ik dus niet dat het helemaal afgeschaft moet worden voor iedereen ;)

Als er op de zorg, kinderopvang, medisch personeel bezuinigd kan worden waarom dan ook niet hierop?

6. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Bezuinigen op kraamzorg! Als je een bevalling zonder complicaties hebt gehad zeker. Met een keizersnede ligt het weer anders vind ik omdat je lichamelijk minder kan en echt moet herstellen. Ik kreeg negen dagen kraamzorg na een keizersnede en dat mag ook minder vind ik. Daarnaast kan je partner vrij nemen en heb je misschien ouders/schoonouders in de buurt.

Ouderenzorg daarentegen. Ik maak me daar grote zorgen over...Het is van de zotte dat ze daar op gaan bezuinigen.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat wanneer er een hogere bijdrage gevraagd zal worden bij een niet medische-indicatie (en wat zijn medische indicaties vraag ik me dan af? Keizersnede?) juist een hele grote groep zal afvallen die het juist wel nodig heeft (uit lagere sociale klasses)

8. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ja je kan best wat extra sparen voor kraamzorg bij de planning voor een baby. Ziekte plan je nooit. Hoewel wat mij betreft kleine kwaaltjes zoals een keertje zalf voor eczeem ook echt niet vergoed hoeven te worden. Ik heb zelf constitutioneel eczeem en vind dat nou niet bepaald een ondraaglijke kwaal. Mijn reuma dan weer wel.

9. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Medische indicaties zijn inderdaad keizersneden, veel bloedverlies, totaal rupturen, etc lijkt mij. Een hogere bijdrage vind ik nu niet perse een goed plan omdat niet iedereen dat kan betalen maar korter durende kraamzorg wel als de situatie het toelaat.

10. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Niet iedereen kan dat...

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou best een hogere bijdrage voor kraamzorg willen betalen maar zonder zou ik nooit willen...ik heb 2 speedy poliklinische bevallingen gehad die prima waren (2,5 uur en 5 uur) en had geen gekke dingen en complicaties maar ik heb de kraamzorg als zo verrijkend gevoeld. Bij de eerste om te beseffen dat ik van niks binnen 2,5 uur mama ben geworden en bij de tweede was ik heel wazig en dat opvangen werkt niet met familie want ook die zijn hyper omdat ze opa/opa/oom en tante zijn geworden.

12. VeniVidiVici

VeniVidiVici Actief lid

12 sep 2013
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn kraamzorg niet nodig gehad mijn partner was drie weken vrij en voor mij ging het als vanzelf met mijn zoontje.
    Ze was hier alleen maar aan het koffie drinken en mijn was doen.

Dus ik denk dat je moet kijken naar een situatie.

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Ik ga dan denk voor hogere eigen bijdrage en geen minimum verplicht aantal uren, zodat je bijv ook 3 dagen van 4uurtjes kan doen.
    Als je heel de kraamzorg afschaft dan word het denk langer in het ziekenhuis blijven na de bevalling waardoor dat die kosten weer omhoog gaan.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik ben misschien niet helemaal objectief, want ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie, maar ik ben echt heel blij met het Nederlandse systeem!

Met de komst van het landelijk indicatieprotocol is er al enorm bezuinigd op de kraamzorg!
    Er is al veel minder tijd gereserveerd voor huishoudelijk werk en er wordt daardoor al meer een beroep gedaan op mantelzorg.
    Met de komst van het LIP wordt er zorg op maat gegeven.

Behalve een belangrijke medische taak, is de kv een hele belangrijke schakel in de zorgketen, als het gaat om een stukje vroegsignalering.
    Bij onze organisatie verwijzen we per jaar heel wat cliënten door naar andere hulpverleners of doen (helaas) een melding bij het AMK.

Er is nu sprake van om de kraamzorg uit het basispakket te halen, maar dan kunnen juist die mensen de zorg niet betalen, waar we heel hard nodig zijn.

Ik denk dat, zolang er geen betaald zorgverlof voor partners komt, de kraamzorg moet blijven zoals hij is.

Zelf heb ik mijn kraamzorg ook altijd hard zat nodig gehad en ik zou niet weten wat ik zonder had gemoeten!

Natuurlijk zijn de bezuinigingen in de ouderenzorg schrijnend en vind ik dat ook daar echt niet verder op de zorg bezuinigd kan worden.
    Waar nog wel hééééél veel winst te behalen valt, is de overhead.
    Weet je wat directeuren en managers van zorginstellingen verdienen? Schandalig! Ook qua administratie ed is er nog heel wat te bezuinigen.

15. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik heb veel aan de kraamzorg gehad, ik heb tijdens de bevalling van mijn dochter een kneuzing opgelopen van onderen en was emotioneel aan de lat. Bij mijn zoontje ging het super de hulp is bij allebei wel langer geweest, maar ik had een uitgebreid pakket.
    Maar eigenlijk had het bij mijn zoontje wel minder gekund.

Conclusie: Hier mag wel wat op bezuinigd worden, huishouding kan man/familie/vrienden doen. Voor verzorging en bv-hulp wel.

Ik werk als huishoudelijke hulp in de thuiszorg en ik vind dat het er schandalig aan toe gaat. Ze moeten meer bij de mensen thuis kijken hoe ze er lichamelijk aan toe zijn, er zijn mensen die meer hulp nodig hebben maar ook mensen die zelf wat meer zouden kunnen doen.

Voorbeeld 1: een alleenstaande man (+/-65 jr. hartoperatie p.j. geleden) woont nog zelfstandig, doet zelf zijn was, kookt zelf eten, afwas en stofzuigen.
    Hij kan zelf wel genoeg dingen doen maar vertikt dit zoals na het eten koken het aanrecht en kookstel schoonmaken, hij rookt en overal brandplekken in de vloer en shag. Dan kan ik pissig worden die mag wel wat minder hulp.(geen kinderen, geen vriendenkring)

Voorbeeld 2: een echtpaar (84 jr. ongeneeslijk ziek/80 jr. reuma) wonen nog zelfstandig. Er komt verzorging om te wassen en medicijnen te geven en 2x p.w. huishoudelijke hulp. En als er wordt bezuinigd dan zal de thuiszorg minder komen voor de huishouding en de zorg maar voor een verzorgingshuis zijn ze te goed. (1 kind en goede buurt die allemaal helpen)

Conclusie: Niet op bezuinigen, kijk beter naar wat de mensen zelf kunnen en of er beschikbare mantelzorg in de buurt is.

16. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

eens hoor! Kraamzorg is nodig, en zo ook goede ouderenzorg!

17. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik ben hier 2x in het ziekenhuis (verplicht) bevallen en dan na 3 dagen naar huis gestuurd zonder kraamzorg. Heb het ook niet gemist, want had familie en man (die krijgt dan 3 weken verlof). Ik was gelukkig ook zelf weer snel op de been.
    Als ze de kraamzorg in NL gaan verminderen, gaat dat wel weer veel banen kosten, dat is de keerzijde.

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik snap je punt en ben het daar aan de ene kant ook volledig mee eens. Tegelijkertijd ben ik bang dat als de kraamzorg er volledig uit gaat, veel mensen zullen kiezen om het "probleem" onbetaald op te lossen. Dan kom ik toch terug op mijn eerder genoemde punt (reactie #43; pagina 5) van de kennisoverdracht. Als je de hulp in die eerste week volledig af laat hangen van de sociale omgeving, creëer je een voedingsbodem voor het in stand houden van onzinnige en soms zelfs ronduit gevaarlijke bakerpraatjes.

Dit is op zich waar, alleen ik denk dat juist een groot deel van de mensen die dit het meest nodig heeft hier op zal bezuinigen. Ik ben bang dat het dan dus niet meer gebeurt. Zie mijn punt hierboven.

Mijn conclusie: De manier waarop de kraamzorg nu geregeld is mag van mij flink onder de loep genomen worden om te kijken waarop bezuinigd kan worden, maar kraamzorg moet - zeker bij eerste kinderen - niet helemaal afgeschaft worden.

19. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ja, ik denk dat er zeker bezuinigd kan worden. Bijvoorbeeld door de helft van de uren te schrappen, of de eigen bijdrage te verhogen.
    Kraamzorg helemaal afschaffen ben ik dan weer niet zo'n hele grote voorstander van.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Daar ben ik ook bang voor

Deel Deze Pagina