Stelling: Euthanasie moet verboden worden

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    #41 Marlijn83, 30 jul 2012
    Laatst bewerkt: 30 jul 2012
    Helemaal mee ONEENS!!!

Mijn opa en oma hebben afgelopen maart samen euthanasie gepleegd vanwege het ziekteverloop van mijn oma (zware alzheimer).. Ze leefde al zolang samen dat ze onmogelijk los van elkaar konden leven..
    Ze zijn dus samen gegaan... :(

2. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    ondanks dat dit een erg verdrietige gebeurtenis is, vind ik het ook wel heel mooi. wat fijn dat ze samen mochten gaan!

ik zeg dus ook oneens

3. laatbloeier

laatbloeier Actief lid

27 nov 2011
    203
    0
    16
    Oneens!
    Mijn oma heeft de dokter gesmeekt of ze haar wilden helpen.....
    het werd niet gedaan...
    Ze heeft 3 weken liggen creperen, kon zichzelf niet eens omdraaien en alle organen kwamen in de verdrukking door alle vocht die ze vast hield(kon niet meer plassen, alles was verkankerd).
    Zo verschrikkelijk, zo mensonterend....:(

4. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Zijn er ook mensen op het forum die wel EENS zijn? Of willen die niet meer reageren na 5 pagina's met oneens? Ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang achter de mensen die het wel willen verbieden of inperken. Er is een behoorlijk grote groep in NL die het namelijk niet eens is met euthanasie.

5. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hier ook oneens! Ik vindt ook dat ze zelf mag beslissen, zeker bij ernstige ziekte. Ik heb nu zo vaak meegemaakt dat familieleden ernstig ziek waren en echt niet meer wilde of konnen en er zo naar over werdt gedacht ofnartsen niet achter de beslissing stonden.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    oneens

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Waarom moeten die regels juist strenger? Ik geloof dat er niks ergers is dan heel eenzaam zijn en een lichaam die niet meer mee wil op bad en afhankelijk moeten zijn van bezoek van anderen. Zij hebben hun leven gehad, als ze daar tevreden mee zijn en willen stoppen....

Ik ben het ook oneens met de stelling en van mij mogen de regels ook soepeler. Ik heb echter nog nooit gehoord van dubbele euthanasie in geval het verhaal een stuk terug. Dat een gezond iemand mee gaat zeg maar. Wel super mooi!

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    ja ik. Alle mensonterende situaties en lijden ook ten spijt, (en ja, ook ik ken verdriet en lijden, mijn vader is in mijn handen gestorven toen ik 20 was) ik ben tegen euthanasie. Omdat ik vind dat leven gegeven is en wij als mens niet over leven en dood te beslissen hebben. Ja, ik ben ook tegen abortus en nee ik ben geen donor (omdat ik daar nog niet over uit ben).

Maar ik loop geen protestmarsen bij artsen die euthanasie plegen, ik ga daarover geen strijd voeren. Ik verpleeg veel terminale cliënten en ook de laatste momenten voor euthanasie. Op het moment zelf ben ik niet aanwezig, het liefste ook niet vlak van te voren. Ik maak mijn overtuiging niet zomaar kenbaar, omdat ik daar als prof sta, maar bij vragen verwijs ik altijd naar een collega.

9. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik ben het helemaal oneens, maar denk niet dat de regels versoepeld zouden moeten worden
    Ik vind niet dat mensen onnodig pijn hoeven te lijden, maar ik vind het erg moeilijk bij psychische aandoeningen.
    Ik vraag me af of je dan wel wilsbekwaam bent.
    En bij ouderdom kan ik me wel wat voorstellen maar blijf ik ook moeilijk vinden hoor.
    Als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent (bv kanker) en je bent nog helemaal "verstandelijk" erbij (klinkt zo naar, ik bedoel dus dat je nog wilsbekwaam bent) en je tekent dan een euthanasie-verklaring kan ik me goed voorstellen.
    En als dan het moment daar is en je arts wil je niet erbij helpen (om wat voor reden dan ook), dan vind ik dat hij een andere arts erbij moet halen die het eventueel wel wil doen.

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ook oneens.
    Een ieder heeft het recht om te beslissen over zijn of haar leven, en dan beter gecontroleerd met euthanasie dan zelfmoord...

11. mroos

mroos Niet meer actief

Ik ben tegen euthanasie. Ik ben niet tegen het 'de stekker eruit trekken' of geen medicijnen meer slikken die van levensbelang zijn, wanneer dit de wens is van de patient, maar wel tegen het toedienen van medicijnen om het leven eerder te beeindigen. Gevoelsmatig vind ik dit gewoon te makkelijk. Vaak zijn patienten eenzaam, levensmoe, maar met goede coaching en begeleiding zouden ze de mooie dingen van het leven weer kunnen zien.
    Ik vind het slecht dat euthanasie versoepeld moet worden en op de zorg bezuinigd wordt, ik vind dat de overheid hierin haar taak niet goed op zich neemt.

12. mroos

mroos Niet meer actief

Overigens kan ik hierin ieders keuze wel respecteren en snap ik ook dat mensen wel kiezen voor euthanasie. Maar persoonlijk ben ik tegen:).

13. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Maar stel dat er iemand is die lichamelijk ziek is en alleen maar slechter wordt. Moet die persoon dan maar op bed blijven wachten tot die dood gaat? Dat is toch mensonterend?

14. mroos

mroos Niet meer actief

Is dat mensonterend of maakt de maatschappij daar iets mensonterends van? Vroeger hadden de ouderen binnen families aanzien en werden ze tot aan hun dood verzorgd. Dat maakte het einde dragelijk en misschien zelfs dankbaar, ondanks eventuele ongemakken.
    De maatschappij is makkelijk en egocentrisch geworden, en daar is euthanasie mijns inziens een onderdeel van.

15. Soekie

Soekie Bekend lid

26 mrt 2010
    733
    0
    16
    Vrouw
    Verzorgende IG
    Hartstikke oneens! Ik vind dat ieder mens het recht heeft om zelf te kunnen beslissen wanneer hij/zij niet meer kan/wil leven.

16. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

oneens

ik vind persoonlijk zelf ook nog dat naaste fam mag beslissen als persoon zo afgedwaald is om er een eind aan te maken.

heb het zelf meegemaakt 3 jaar geleden dat arme mensje kon geen wordt meer uitbrengen maar omdat ze van te voren niet had aangegeven mocht er niets gebeuren... wat een h... was dat zeg.. een week lang heeft ze liggen kreunen steunen alleen het woordje pijn pijn pijn kwam eruit..

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik vind het gewoon een beetje beledigend je doet net alsof ze in een dipje zitten ofzo vaak zijn deze mensen terminaal hebben ondanks morfine onhoudbare pijnen , verliezen elke vorm van een menswaardig bestaan, poepen en plassen zichElf onder, het is niet zomaar even een dipje waar je euthanasie voor mag plegen hoor , daar kom je niet zomaar voor in aanmerking.

Mensen die in zon situatie hebben gezeten weten precies wat ik bedoel en zouden nooit eens kunnen stemmen.

18. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    oneens

ook ik vind dat je het eigen recht in handen mag nemen wat betreft je overlijden, dan zul je ook veel minder zelfmoordpogingen of gelukte zelfmoorden hebben, mensen die voor een trein springen o.d soms is het leven voor mensen ondraaglijk waarom nog langer lijden

19. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Wat knap dat je daar zo mee om kan gaan in je professionele leven. Ik vind het zelf ook heel lastig hoor. Ik ben voor euthanasie, maar het blijft een onderwerp waar je volgens mij niet licht over moet denken.

De opmerking van MRoos zet me ook wel aan het denken, ik denk dat met de ouderenzorg nu (waar veel mensen vereenzamen en minder goed verzorgd worden) niet helpt bij een waardig natuurlijk einde.

Ik zag laatst een discussie op tv, heel zinnig, over hoe lang je door moet behandelen. Dat is een nuttige discussie, maar de factor "geld" speelde wel een grote rol.... dat is voor mij moeilijk. Het moet niet zo zijn dat we bejaarden slechter verzorgen en euthanasie makkelijker maken omdat dat goedkoper is.

20. Triskele

Triskele Niet meer actief

Onzin euthanaseren is al zo oud en al zolang gaande werd vroeger zelfs sneller gedaan.

Deel Deze Pagina