Stelling: Kinderen opvoeden is een dagtaak

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kinderen opvoeden is een dagtaak

1. Eens

2. Oneens

3. Anders:

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik werk 28uur pw en doe daarnaast alles zelf voor en met de kinderen aangezien man pas laat thuis is van het werk. Mijn kinderen zijn dan al groot, maar ik ervaar dit als veel drukker dan toen ze klein waren. Ochtenden ze naar school brengen, dan zelf paar uur werken en ze weer ophalen. Vaak moet er gesport worden, met vriendjes gespeeld worden enz. En dan is er ook nog het huishouden enz. Maar ik zie het absoluut niet als een dagtaak. Maar misschien komt dit ook doordat ik gewoon een vaste routine heb, waardoor alles vrij soepel gaat.

2. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Ik heb er vier in huis, 2 middelbare scholieren, 1 op de basisschool en 1 thuis .. Ik heb vaak net aan genoeg tijd om de was bij te houden, het huis enigzins toonbaar en de vaatwasser.. Verder slokken de kinderen ondanks 3 op school toch veel tijd op. Huiswerk helpen, halen en brengen naar sport, en dan nog een peuter die vermaakt wilt worden...

Dus, ja, een dagtaak, en dan 1 die niet om 17-18 uur stopt:D

3. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Eens.. ook ik hoorde van mijn ex continue.. ik werk jij zit thuis wat doe jij nou... zelfs toen ik het razend druk had met mn webshop en veel meer uren maakte dan hij en meer binnenbracht plus daarnaast kids en huishouden werd me dat nog verweten eeuwige discussie.. toen ik 4 dagen op n beurs stond was t ineens tis toch wel zwaar ga je meer helpen.. was ie na 2 weken overigens alweer vergeten en inmiddels ben ik alleenstaand. Maar zeker eens.. als ik dingen plan of moet doen gooit er 9 vd 10x wel een kind roet in t eten ;)

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind het nu geen dagtaak meer. Toen ze klein waren was het pittiger.
    Onze kinderen zijn nu 11, 8 en 4, toen ze klein waren kosten het opvoeden (dan bedoel ik niet de verzorging) veel energie. Het consequent zijn en blijven bijvoorbeeld. Nu ze deze leeftijd hebben bereikt gaat dat nu allemaal gewoon vanzelf. De verzorging wordt nu ook steeds minder. De oudste twee zijn echt al heel zelfstandig.

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee wat er op mij af gaat komen als we straks een kindje zouden hebben. Het blijft wat ons betreft bij 1, dus dat scheelt vast. Maar ik hoor hele verschillende verhalen over wat je wel of niet kunt doen tussendoor. De ene vriendin heeft het over max 2 uur iets qua werk doen (en dan simpele dingen als mail en administratie). De andere vrienden kwakken bij een feestje in hun huis laatst hun kindje op zo'n speelmat en kunnen vervolgens uren hun eigen gang gaan. Ligt ook zo aan je kindje denk ik.

Maar dat gedoe om het huishouden snap ik ook niet zo goed. Het wordt vast meer met een kruimelend kind, maar wij maken nu samen 1 avond in de week (dus 2 x 2,5 uur) schoon. Daarbovenop de kattenbak, de vaatwasser en de was, dat gaat allemaal een beetje tussen de bedrijven door. En 1 keer per week 2 uurtjes boodschappen doen. En dat is het dan wel. Koken tel ik niet mee, want dat is hobby :D

De tip van de draagdoek vind ik een goeie. Kennissen van mij maken rustig het hele huis schoon met een pruttelende baby in een draagzak op de rug. Cute!

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ligt heel erg aan de leeftijd van je kindjes en hoe je kindjes zijn. Eva en Lisa zijn nu 5,5 en 3,5 jaar en ik heb echt geen dagtaak aan ze. Nu zijn ze ook gewoon lekker aan het spelen en ik zit even. Sowieso speel ik vrij weinig met ze, omdat ze zich zelf vermaken. Alleen op zondag is het vaak puzzelmiddag en dan help ik lekker mee :)

Toen ze kleiner waren en zeker toen Lisa sondevoeding kreeg en ik fulltime kolfde was het soms best pittig en kwam ik soms nergens aan toe. Nu is het alleen wat drukker doordat ik maar 1 dag doordeweeks thuis ben, dan de boodschappen doe, en Eva naar en van school gehaald moet worden (ook tussen de middag). Over een half jaartje wordt het weer een stuk rustiger ;)

7. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die, wanneer ze er bewust voor kiezen om thuis te blijven bij de kinderen, het dan gaan vergelijken met een fulltime job.. Het zal ongetwijfeld veel tijd en energie kosten, maar een fulltime baan kost dat ook, maar bij een fulltime baan moet je je hele huishouden dáárna nog doen. Daarbij vind ik de invulling deels je eigen keuze, kies je ervoor om de hele dag met je neus bovenop je kinderen te zitten of laat je ze meer zelf hun gang gaan (uiteraard afhankelijk van de leeftijd) Die vrije invulling heb je op je werk vaak niet in die mate.

Die kriebels zijn wel lichtelijk versterkt door onze vroegere buurvrouw moet ik zeggen. Die had het zooooo zwaar met 2 kinderen en de hele dag thuis, maar ondertussen had ze het liefst dat je iedere middag koffie kwam leuten bij dr.. En dan kon je het gepiep over haar zware leven aanhoren en ondertussen naar ons steken dat we lekker alles konden doen waar we zin in hadden.

8. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Like

9. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Een dagtaak, goede vraag! Ik vind het zo zwaar klinken, een dagtaak... Ja, ik ben de hele dag bij mijn zoontje, sinds een paar maanden is het wat rustiger met hem. Maar een behoorlijke moeilijke start met hem gehad, prematuur, dysmatuur en alle 'ellende' daarom heen...
    Ik zeg wel eens tegen mijn vriend "Ik ben 24/7 mama, ook als hij op bed ligt, maar daarentegen zijn andere mama's en papa's net zo goed 24/7 een ouder" Toch denk ik dat het anders voelt, als je buitenshuis werkt heb je iets anders om handen ofzo. Als je thuis bent bij je kind(eren), zijn je kinderen, huishouden etc etc het meest voornamelijke waar je mee bezig bent.
    Ik ervaar het ook niet als zwaar ofzo. Nouja, nu ik ruim 31 weken zwanger ben, begint het wat zwaarder te worden, want ik kan niet meer de hele dag achter hem aanrennen :):D Maar hij kan zich ook prima zelf vermaken, dat is ook erg fijn!

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik vind het zeker een dagtaak.
    Zelf ben ik gastouder dus ben ik nog extra druk, maar als ik vind het ook zonder gastkindjes een dagtaak.
    Alyssa is 5 en gaat dus naar school, maar daymian is 3 en die is ontzettend toe aan school.
    Daarnaast is er nog het huishouden, de boodschappen en nog een sociaal leven.

Liefs doris

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Persoonlijk vind ik een baby veel zwaarder dan een peuter van 2, omdat baby's nog geen ritme hebben. Ik gooi mijn kinderen 19 uur op bed en dan hoor ik ze 12 uur lang niet meer. Die duidelijkheid vind ik prettig.

Maar ja, het is een zware dagtaak. Mijn man heeft de kinderen op zondag (dan werk ik) en hij verwijt mij NOOIT iets, hij weet hoe pittig het is.

12. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit heeft niets met kinderen opvoeden te maken, dit heb je ook zonder kinderen en naast een (fulltime) job

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Waarom maak je ze niet gewoon om 8 uur wakker dan, om 10 uur is het tijd voor tussendoortje e.d. en om 12 uur lunch en dan om 15 uur tussendoortje dus waar laat je dan dat extra eetmomentje?

Dan kunnen ze meteen wennen voor als ze straks naar PSZ / school e.d. moeten, als ze zo lang moeten slapen gaan ze dan zo laat naar bed of zijn ze ziek of iets?

Ik had wel volledige dagtaak eraan, vooral toen mijn zoontje nog niet naar school was (taalachterstand e.d.) mijn man heeft hiervoor respect hoor, niet altijd in het begin begrepen maar na uitleg wel (en na een dagje laten ervaren) ik heb nog nooit hoeven uitleggen dat ik ook bezig ben overdag eigenlijk..

Nu zitten ze allebei op school en houd ik mezelf nog hele dagen bezig (straks weer overdag met de kleine erbij)

14. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Nouja huishouden met kids die thuis zijn word het huis wel viezer van natuurlijk, boodschappen is in principe gelijk ja en sociaal leven ligt eraan, ik doe veel vrijwilligerswerk op school en in de buurt dat doe je vaak niet langs een job.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Absoluut. Ik ben thuisblijfmoeder en het opvoeden is hier van 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds ;)

16. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    ja kan me voorstellen dat je kriebels krijgt van je buuf haha

Maar je huis word lang niet zo geleefd als je werkt, dus dat scheelt al..

Ik heb gewerkt met ons kindje in de box erbij (dus allebei tegelijk en dat vond ik wel zwaar) dan voelde alleen maar werken als vakantie eigenlijk en vond ik totaal niet zwaar, ik was uitgerust als ik na een dagje zonder kids thuis kwam eigenlijk (maar goed ik was alletwee gewend dat scheelt misschien)

Onze zoon moest 4 keer per week naar PSZ (elke keer 2,5 uur dus niet genoeg om tussendoor iets te gaan doen) 2 keer per week logopedie, 2 keer per week fysio en dan 2 keer per dag 1 uur oefenen (dus 2 uur elke dag in totaal) geloof me dan ga ik liever werken hoor, aanzienlijk relaxter LOL man ik heb vroeger 80 uur in de week gewerkt en was nog niet zo moe als in DIE periode..

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind een hele dag thuis met 2 kinderen thuis zwaarder dan werken. Maar als ik tbm zou zijn zou ik wel meer tijd hebben. Nu moet alles op mijn vrije dag. Ik moet wel zeggen dat het veel makkelijker is nu de oudste naar school gaat. Toen hij thuis was vond ik het veel vermoeiender.

18. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik vond het met 1 goed te doen, met de 2e erbij al wat bewerkelijker maar nu met 3 echt wel een dagtaak. Ze zijn 4, 20 maanden en 2 maanden. Op en neer pendelen naar school, 8 borstvoedingen, peuter puber buien, samen spelen, samen eten, bemiddelen tussen ruzies, in bad en in bed. Ik ben echt de hele dag met ze bezig! En daarbij nog het huishouden, sociaal leven. Ik heb niet eens tijd meer om te werken ;) Werken vind ik echt minder vermoeiend als thuis zijn, maar ook veeeeeeeel minder leuk! Ze zijn maar zo kort klein...

19. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Fulltime werken en geen kinderen geeft heel wat minder werk in het huishouden... Moet je eens de was van een week zien van 6 personen:D

En alles is veel sneller vies in huis, stofzuigen heeft bijna geen zin..

Maar goed, ik probeer ook nog te werken, twee jaar lang thuis gedaan, administratie van eigen bedrijf, en dit gebeurde dus tijdens het slapen van de jongste... Dus de rustmomenten waren weg aan werk, en het huishouden gebeurde tijdens de wakkere momenten... Nu gaat de jongste twee ochtenden naar de PSV en werk ik dan weer en heb iets meer speling in huis..

20. VeniVidiVici

VeniVidiVici Actief lid

12 sep 2013
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tot nu toe vind ik het meevallen maar mijn zoontje is nog maar 3,5 maand.
    Dit is peanuts.. de eerste zes weken waren btw een regelrechte ramp en ik heb vaak mijn hoofd tegen de keukenkastjes willen slaan!

Maar nu.. nee ik denk ook dat ik geluk heb met mijn boef want hij huilt zelden.
    Dus ik vind het wel meevallen maar ik denk zodra hij ouder word het ook zwaarder word dus ik kan hier nog niet over meepraten ik vind een werkdag momenteel een stuk zwaarder.

Deel Deze Pagina