Dit antwoord hangt af van hoeveel kinderen je hebt, in welke fase ze zitten, wat voor kinderen, is de ontwikkeling normaal, komt de andere ouder tijdig thuis etc. etc.. Anderszijds is niet iedere baan even tijd- en energie consumerend als de andere baan. Ik heb een tweeling. Dit was in het eerste jaar meer dan een dagtaak in vergelijking met welke baan dan ook. Herkenbaar voor veel andere meerlingouders in het eerste jaar: die ervaarden veelal werk als de uitrust-tijd. Ik gaf overigens BV, gedeeltelijk met kolven en vulde aan met KV als nodig. Het tweede jaar was absoluut niet zo druk en daarna werd het weer drukker door alle haal- en breng momenten (ze zitten niet op dezelfde plaatsen: één van beide heeft een autistisch spectrum stoornis met verstandelijke handicap). Overigens ben ik geen thuisblijfmoeder, maar een bijna full-time verzorgende moeder die ook zzp'er is met eigen bedrijfje aan huis. Ik werk flexibel en plan klantgesprekken en vergaderingen om de zorg-voor-kinderen momenten om, om maar niet te beginnen over de daadwerkelijk betaalde werktijd. Juist omdat ik ook die werkverplichtingen heb, merk ik nu -met een kind met ASS- hoezeer ik pas aan mijn werk toe kom nadat de kids slapen. Dit blijkt vandaag bijvoorbeeld zwaar: overdag de zorg voor de kids, één de hele dag, de ander ophaalmomenten. Vervolgens zorgen, papa komt pas rond 22.00/23.00 thuis nadat hij begon met zijn werkdag om 08.30 en ik moet dus straks na de 100% zorg voor de kinderen en huishouden, ook nog ff een paar uur geld verdienen... Nee, vandaag is mijn leven méér dan een baan en kinderen opgeteld. Ik kan dus eerlijk gezegd niet stemmen, teveel factoren die het antwoord beïnvloeden.
Omdat ik dan 2 stront sacherijnige kinderen heb. Ik hoef nergens heen, dus waarom zou ik om 8 uur beneden zitten? Ze gaan om 19:00 naar bed en zijn dan echt moe. Ze slapen gewoon heel lang, altijd gedaan ook. Ze MOETEN ook niet slapen zoals je dat schreef, dat willen ze zelf. Op vrijdag moeten ze beide vroeg op, omdat de oudste naar de psz gaat (die gaat dus al naar de psz, 3 dagen, 2 middagen en 1 ochtend) en ik merk dat ze dan gewoon echt moe zijn. Heb het weleens geprobeerd hoor, vroeg op staan enzo, maar ze waren echt heel moe en knorrig dus heb gewoon hun oude ritme weer opgepakt. Mijn oudste is nu rond 09:00 wakker en dan word mijn jongste ook wakker. Vind dat een mooie tijd.
Voor mij wel, maargoed, wij homeschoolen, dus ik ben letterlijk van 's ochtends vroeg bezig met ze, tot dat ze naar bed gaan.
Ik ben geen thuisblijfmoeder, maar werk nog drie dagen buitenshuis als leerkracht. Ik heb op de vier dagen dat ik thuis ben (twee alleen en twee met man samen) echt wel tijd om mijn nakijkwerk en ander schoolwerk te doen. Ook het huishoudelijk werk wordt gewoon tussen mij en mijn man verdeeld. (Hij werkt drie dagen.) En dan nog houden wij naast betaald werk, verzorging kind, huishouden echt wel tijd over om 's avonds lekker op de bank te zitten en te sporten. En zelfs overdag (als zoon slaapt) heb ik soms wel een moment om even een uurtje tv te kijken ofzo. Nu moet ik zeggen dat het huishouden soms in drukke weken er wel wat bij inschiet. En ook in de rustigere weken is het bij ons nooit zo netjes en schoon als bijv. bij mijn moeder (voormalig thuisblijfmoeder.). Maar ja: dat zijn ook keuzes die je maakt. De vloeren, sanitair en dingen zoals tafels en boekenkasten e.d. zijn hier wel gewoon schoon. Ook de was wordt netjes gedaan en opgeruimd. Maar wij staan niet met chloor de stoep te boenen en de ramen wekelijks te lappen. En we strijken vrijwel nooit. Daar heb ik naast de andere taken niet genoeg tijd voor. En al helemaal geen zin in! Maar goed: vanuit mijn oogpunt heb ik het idee dat je als thuisblijfmama heus wel vrije tijd kunt hebben. Als mijn man en ik dat kunnen, terwijl samen 7 dagen buitenshuis werken + het werk dat we beide nog mee naar huis nemen, dan moet dat toch zeker lukken als er door de één 5 dagen buitenshuis gewerkt wordt en door de ander niet.
Maar dan blijft het feit dat je als tbm hier tussendoor wel tijd voor hebt, ik kan het vanaf mijn werk niet doen, dus hier moet het in de avonduren en de weekenden. En geloof me, wij hebben 2 katten, ook dan heeft stofzuigen bijna gaan zin
Hier ben ik het niet mee eens.. Ik werk altijd 's avonds, dus ben overdag gewoon thuis met de kinderen. Dus die vlieger gaat alvast niet op Verder vind ik de discussie wie het "zwaarder" heeft, de werkende moeder of thuisblijf moeder, altijd zo onzinnig.
Je hebt het precies verwoord zoals ik over denk, dus dat scheelt mij een hoop tikwerk Maar het is echt zo.... Het hangt van de fase af waarin je kinderen zitten en van hoe de situatie op dat moment is. De ene dag heb ik er bijna een dagtaak aan en de andere dag valt het wel mee. Ik dacht dat het allemaal wat rustiger zou worden als de oudste naar school ging, maar dat valt vies tegen Je loopt weer de hele dag op de klok te kijken.... Halen, brengen, halen, brengen, kleding zandvrij maken, vriendenboekjes invullen.... Phoe En de jongste die denkt ondertussen "heeeee ik heb mama helemaal voor mezelf.... "
Begrijp het vergelijk met werken en niet-werken ook niet zo. Kinderen opvoeden is een dagtaak, ook de oppas, school, opvang en iedereen die contact heeft met een kind doet er indirect en direct aan mee. Soms gaat het vanzelf en soms is het een taak. Hangt ook nog eens erg van het kind af en van de manier waarop je het wil doen, maar een taak is het zeker ongeacht wat je er naast of tegelijkertijd bij doet.
Hmm. Ik kan hier niet echt een antwoord op geven. Wel dat ik van s ochtends 6 uur t/m s avonds 8 uur met de kids (3 en 5) bezig ben. Ik kan echt geen uur tv kijken, 2 minute komt eerder in de buurt. Zelfs een telefoontje plegen is al een uitdaging. Dus ik ervaar het best wel als zwaar. Oh ja, mijn dochter komt ook nog meerdere malen per nacht, dus nachtrust is er ook niet echt. De laatste weken zit ik gewoon liever op mijn werk
Nee... ik vind de verzorging van een pasgeboren een dagtaak en dat wordt al snel minder. Daarna wordt het steeds makkelijker en leuker. Ik ben 24 uur peer dag mama, 365 dagen per jaar, de rest van mijn leven maar dat voelt niet als werk, zwaar of wat dan ook (sommige dagen uitgezonderd) Meer dan genoeg tijd voor mezelf en ook voor elkaar. Mijn kids kunnen zich prima zelf vermaken, wij vinden het leuk om samen met hen dingen te doen, ze zijn al flink zelfstandig en stimuleren dit ook. Ik kan met een kind van 3 en een kind van 5 zelfs rusten nu ik flink zwanger ben. Goeie oppas, kinderdagverblijf, school, familie en een goeie relatie geven veel.ruimte en vrijheid en natuurlijk... ze zijn zelden ziek, slapen goed en zijn duidelijk blije tevreden kindjes.
Ja kinderen hebben is een dagtaak. Ja als ze groter worden woord het makkelijker maar dan komen daar weer andere zorgen voor in de plaats. Maar zou het niet anders willen.
Ik vind van wel.. uiteindelijk draait mn dag toch wel voornamelijk om hun. Niet dat ik iedere minuut dat ze bezig ben en heb ook echt wel momentjes voor mezelf, maar uiteindelijk moet je wel altijd rekening houden met..
Overigens.. Of het zwaarder is als tbm of als werkende ouder... Na 11 maanden thuis te hebben gezeten kan ik zeggen dat dat een flink stuk relaxter is dan een bijna fulltime baan. Maar dat ik toch echt beter gedij als ik werk
maar dat scheelt toch ook weer per gezin.. En dat bedoel ik niet flauw maar toen ik nog thuis zat met mn dochter van 3, mijn zoontje van 1,5 en een baby was het nou niet altijd even relaxt.