Hallo, Eerst zou ik vanaf het begin al flesvoeding geven maar wil mijn kindje toch vanaf de start al iets goeds meegeven en daarom overweeg ik toch borstvoeding te geven aan het begin. Echter wil ik Dit echt alleen maar voor een aantal weken (2-4 weken). Daarna wil ik ook gewoon overstappen op flesvoeding. Kan dit zomaar en neemt het afbouwen veel tijd in beslag? Wel wil ik gedurende mijn bv periode ook een aantal keer kolven zodat mijn partner haar ook eens de fles kan geven omdat ik het erg belangrijk vind dat ze toch ook een band krijg met hem en ben van mening dat ook voeden daarbij hoort... Graag ontvang ik wat advies en antwoord op mijn vragen. BVD
Hoi, Wat ik zou doen is in ieder geval starten met de eerste voedingen, colostrum. Zoooo waardevol voor je kindje! Je kunt overwegen om al vanaf begin te combineren. Maar ook starten en met 3 weken overgaan naar deels borst, deels fles kan ook heel goed. Kies je voor de eerste optie, dan neem je een vast voedingsmoment (bijvoorbeeld einde middag, rond jullie avondmaaltijd) dat je een kunstvoeding geeft ipv borstvoeding. Die kan je partner dan geven. Alle andere voedingen geef je dan gewoon borstvoeding. Kies je de tweede optie, dan start je met volledig borstvoeding. Met drie weken bouw je de eerste voeding af. Vaak is dat de voeding einde middag, begin avond. Die vervang je dan door een kunstvoeding. Gaat dat goed (niet te veel stuwing, geen harde rode plekken) dan kun je na een dag of 5,6 een volgende voeding vervangen. Ideaal is dan een voeding niet er direct voor of na, maar houd het nog om en om: dus borst, fles, borst, fles, borst.... Op het moment dat je een voeding vervangt voed je die dus niet meer. Krijg je heel veel spanning (omdat je lichaam net is gaan produceren twee weken terug) dan kolf je alleen de spanning af. Dat kan met een kolf of met de hand. De volgende voeding geef je dan gewoon weer. Omdat je al snel nadat je je productie opbouwt weer voedingen gaat minderen moet je rekening houden met in het begin echt wel 5 tot 7 dagen voor je lichaam het 'snapt'. Neem die tijd, daarna zal het sneller gaan. (hoe meer tijd er tussen de voedingen komt) Je kunt afbouwen tot je zelf wilt. Misschien wil je de ochtend of avondvoeding nog langer blijven geven, zo geef je je kindje nog een paar weken extra jouw antistoffen mee en redt je het misschien tot de 6 weken! Tot slot: al dan niet voeden maakt niet het verschil in een band opbouwen met je kindje hoor: laat je partner lekker met jullie kindje gaan douchen, en in het begin hebben kindjes heel veel huidhonger en voelt het zich het meest op zijn gemak wanneer het veilig bij jullie op de borst ligt. Dat kan natuurlijk ook bij je partner: lekker 's avonds op de bank, benen omhoog, afstandsbediening bij de hand en kleine op de buik! Moet je eens zien hoe snel dat bindt Succes en geniet! Heidi