Stemmen op een vrouw

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 13 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Bepaalde zaken gaan zo tegen mijn principes in dat bepaalde partijen bij voorbaat al afvallen, los van hun standpunten.

Lafayette en suus1983 vinden dit leuk.
  2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik probeer altijd wel een vrouw te stemmen maar dat ligt een beetje aan wie/wat etc. Uiteindelijk moet iemand vooral heel geschikt zijn voor zijn/haar taak.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik vraag me ook af of je als gemiddelde ‘SGP-vrouw’ hier hetzelfde overdenkt als de meerderheid van de maatschappij (en dan dus accepteert dat dat niet gewenst is en dat misschien zelf ook wel niet vindt...ook al is het wettelijk toegestaan)...?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.850
    4.104
    113
    @Spectre Dit is nog een optie (met een dikke knipoog natuurlijk)

Bijgevoegde bestanden:

5. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ja dat is ook wat ik bedoel. De stemwijzer vergelijkt alleen standpunten. Wat dus een heel vertekend beeld kan geven.

GossipGirlxoxo en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Gelukkig kwamen er bij mij voor mij wel acceptabele partijen uit. :) Alleen stem ik bij voorkeur wel op een wat grotere partij, waardoor een aantal partijen alsnog afvielen.

Neskio vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.413
    21.801
    113
    In mijn woonplaats (Toen ik nog in NL woonde) stond er wel een vrouw op de lijst bij de SGP, dat was toen volgens mij de eerste in NL.

Bij de ChristenUnie zijn niet-christenen trouwens niet welkom als lid, in tegenstelling tot bv het CDA.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    Ik stem op een persoon, niet perse op een vrouw.

Stem overigens als sinds mijn 18e voor dezelfde partij en dat zal ik dit jaar weer doen

Chillin vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja dat zal vast ook wel meespelen. Maar goed, zolang ze maar niet geweigerd meer mogen worden. Meer kunnen we van buitenaf niet echt doen. Als er geen vrouw wilt dan niet natuurlijk :)

NiekeKris en Syane vinden dit leuk.
  10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.258
    11.865
    113
    Dat is zeker een goed uitgangspunt. Er staan bij heel veel partijen heel geschikte en ervaren vrouwen op de lijst naar mijn idee.

Lafayette en Chayammy vinden dit leuk.
  11. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Het lijkt inderdaad best ingewikkeld. Als jouw buurvrouw bij de partij van jouw voorkeur zit, gaat die stem sowieso naar die partij. Met voorkeurstemmen werkt het als volgt (bron: parlement.com).

De kiesdeler is het aantal stemmen gedeeld door het aantal beschikbare zetels en bepaalt hoeveel stemmen nodig zijn om een zetel te behalen. Voorkeurstemmen worden interessant als een laag op de lijst geplaatste kandidaat genoeg (voorkeur)stemmen bemachtigt om alsnog gekozen te worden. Dit is het geval als een kandidaat via voorkeurstemmen 25% van de kiesdeler haalt. De verkiezing van deze kandidaat gaat dan ten koste van een hoger geplaatste kandidaat op dezelfde kandidatenlijst. De gewone lijstvolgorde wordt daarmee doorbroken.

Als de partij in totaal 5 zetels krijgt, maar bijvoorbeeld de nummer 8 krijgt voldoende voorkeurstemmen, gaat nummer 8 dus in de kamer, i.p.v. nummer 5. In de context van de openingspost: als nummer 8 een vrouw is en nummer 5 een man, komt er dus een extra vrouw i.p.v. een man in de kamer.
    Als je op nummer 8 stemt en hij/zij krijgt niet voldoende voorkeurstemmen, blijft jouw stem nog steeds binnen de partij en zal nummer 5 gewoon in de kamer komen.

Emma1995 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Voor iedereen die er na het doen van een stemwijzer nog niet helemaal uit is. Er zijn heel veel verschillende stemwijzers. Bijvoorbeeld één die kijkt hoe partijen de afgelopen 4 jaar hebben gestemd (zo kun je zien of ze hun eigen verkiezingsbeloftes wel waarmaken. Kleine partijen die nu niet in de kamer zitten kunnen natuurlijk niet getoetst worden). En heel veel stemwijzers die met name één bepaald thema heel belangrijk vinden. In de volgende nieuwsbrief een overzicht. Misschien kan het helpen een paar verschillende te doen, specifiek gericht op de punten die je belangrijk vind.

https://vrijschrift.substack.com/p/verkiezingen-maar-hoe-dan

Zelf sluit ik een paar partijen definitief uit. Ook al zal ik het ongetwijfeld eens zijn met een paar van hun standpunten, sommige punten zijn voor mij doorslaggevend. Van de partijen waar ik grotendeels achter sta, lees ik de partijprogramma's door.

Hopelijk is corona snel voorbij en maak mij keuze dus vooral op thema's die gaan over de tijd ná deze crisis. Klimaat, onderwijs en inclusiviteit zijn voor mij belangrijke thema's en die wegen dus zwaar in mijn keuze.

Emma1995, GossipGirlxoxo, Lafayette en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Klopt, als Geert Wilders morgen hard op zn hoofd valt en hij is zn eigen mening rondom asielbeleid vergeten, maar gaat door met zn punten over zorg en Europa enz dan maakt hij een hele grote kans op mijn stem, terwijl ik het nu niet eens zou overwegen. Dat ene punt weegt voor mij zo zwaar.

GossipGirlxoxo, SAARC, Mapje en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik stem altijd op een vrouw, en dan ga ik inderdaad vaak ‘op zoek’.
    Komt ze uit de buurt? Wat doet ze? Achtergrond etc.
    Nu heb ik een klant die in de gemeenteraad zit voor de partij waar ik op wil gaan stemmen. Een studiegenoot van haar staat op de lijst, en ik heb haar opgezocht. Ze staat redelijk laag op de lijst maat doet goede dingen, dus mijn stem gaat naar haar.

Ik heb trouwens, ondanks dat mijn keuze redelijk vast stond, 4 stemwijzers gedaan. Kom elke keer bij dezelfde partij uit waar ik ook op ga stemmen. Of in ieder geval in de top 3.
    Sommige partijen vallen voor mij sowieso af omdat er een stelletje mafketels bij zitten en omdat ik het op sommige punten écht niet eens ben.

Verder vul ik de stemwijzer een paar keer in met mijn man en mijn beste vriendin en dan hebben we het echt over de punten. Dan verander ik soms wel van standpunt.

15. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.030
    2.389
    113
    Ik kom er dit jaar echt echt echt niet uit. Meerdere kieswijzers gedaan en elke keer komt daar fvd uit, maar no way dat mijn stem daar naar toe gaat.
    Er is 1 punt wat voor mij enorm van belang is en daar staat qua grote partijen alleen de pvda achter. De rest van hun standpunten ben ik het echter niet mee eens. Dus de vraag is: ga ik voor dat ene belangrijke punt en neem ik de rest voor lief of ga ik voor meerdere punten bij een andere partij maar die wel achter dat ene belangrijke punt van mij staan. Gatsiedarrie.

16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Vergeet niet dat de partijen uiteindelijk samen gaan regeren. Wat is de kans dat dat ene punt ook doorgedrukt gaat worden? Deze manier van denken werkt vast niet voor iedereen hoor, maar helpt mij altijd wel relativeren.

GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik ben de enige hier volgens mij, maar ik vind ‘op een vrouw stemmen’ uit principe altijd zo onzinnig. Ik bepaal op welke partij ik wil stemmen en dan welke persoon mijn stem krijgt. En dat is dan degene die mij het meeste aanspreekt, het meest kundig op bepaalde terreinen is, degene die ik het meest sympathiek of redelijk vind overkomen, enzv. Soms is dat een man en soms een vrouw. Standaard op een vrouw stemmen, daar snap ik echt niets van. Als ik een man binnen die partij beter vind, dan krijgt die mijn stem. Net zoals ik vind dat partijen niet per se een vrouw lijsttrekker moeten maken, zodat er maar weer eens extra vrouw lijsttrekker is. Neem gewoon de beste. Gaat iemand hier bijvoorbeeld echt beweren dat er binnen de pvda niemand te vinden was die de kar beter kon trekken dan Liliane Ploumen? Dat lijkt me echt een gevalletje ‘we willen hoe dan ook een vrouw, want dat vindt ons electoraat leuk, en zij heeft de ‘oudste rechten’.

Roos12, Jessi79, Sopje1234 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ja maar zo heeft iedere partij wel iets denk ik zelf. Je zal het nooit 100% eens zijn met alle uitspraken van de partij waar je op stemt (die kans acht ik echt heel klein dat iemand dat doet althans) en dan kijk ik door bepaalde uitspraken heen.

Ik stem overigens op een man. Man of vrouw maakt voor mij niet zoveel uit.

Chillin en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.850
    4.104
    113
    Ik ga niet uit principe voor een vrouw, maar vind de gedachte erachter om meer vrouwen in regering te krijgen wel goed. Ik vind het goed om dat mee te nemen in de keuze, maar uiteindelijk krijgt de persoon die me het meest aanspreekt mijn stem, vrouw of man dus

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ik stem altijd op een vrouw. Maar deze keer op iemand met een niet westerse achtergrond. En omdat ik op een wat kleinere partij stem is dat in dit geval een man. Vrouwen zijn goed vertegenwoordigd op de lijst waar ik op stem. En ik vind diversiteit in de politiek nog belangrijker.

GossipGirlxoxo, TotalBella en Chayammy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina