Ik stem ook op een vrouw. Overigens wel een tijdje over getwijfeld, maar nu heb alles zorgvuldig afgewogen en stem ik op haar omdat ik haar heel sterk aan het woord vind. Ze weet waar ze het over heeft, en ze weet waar zij en haar partij voor staan en vechten.
Ik stek nooit bewust op een man of vrouw. Mensen moeten gewoon op de juiste plek zitten met de beste persoon op die plek. maar wellicht is het nu wel een goed idee er eens rekening mee te houden, gezien de verhoudingen.
Dan zou je dat ene punt misschien even opzij moeten schuiven en wellicht op een partij gaan stemmen die meer kans maakt? Als ze gelijk op gaan qua voorkeur. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Beantwoord je bij de stemwijzer alleen de vragen? Of kijk je eerst bij het kopje 'wat zegt de partij hierover'? Dat laatste maakt namelijk een heel groot verschil kwam ik achter. Bij zo'n stelling ben je geneigd om direct een ja of nee te voelen. Toch blijkt het soms toch het andere antwoord te zijn als je leest wat het standpunt is van sommige partijen als uitleg. Een 'nee' klinkt totaal anders als er staat dat ze dat namelijk op een andere manier willen omdat dat beter zou zijn om een reden. Terwijl met een botte 'nee' lijkt dat ze er niet achter staan. Het ligt vaak net wat genuanceerder. Beetje lastig uit te leggen. Er komt bij mij in ieder geval totaal wat anders uit als ik het op die manier invul, met de extra inhoud, dan zonder.
Maar als je geen volle overtuiging hebt ga dan op datgene stemmen dat je het meest aanstaat. Anders gaat je stem naar de grootste partij. Als dat is waarop je wil stemmen prima zo niet zou dit echt jammer zijn. En krijgt de grootste partij dus een stem extra terwijl diegene daar dus eigenlijk niet voor kiest.
Dat is het lijstje bij mij van beneden naar boven, ik was zo blij dat FvD helemaal onderaan belandde bij mij Maar serieus, bij mij kwam er precies mijn politieke kleur uit en bovenaan 2 partijen, waarvan ik al jaren op een stem en dit jaar weer op die partij, ook altijd op een vrouw, ik moet ze nog opzoeken, volgens mij is hun lijst redelijk 50/50 qua mannen en vrouwen, dus het is niet nodig om een vrouw buiten de peilingen te kiezen.
Eens. Mijn stem gaat naar de partij die me het meest aanspreekt en binnen die partij naar degene die me het beste lijkt. Ik kijk niet naar man of vrouw. Vraag me eigenlijk ook af waarom je bewust en alleen voor een vrouw zou kiezen?
Ja ben het met je eens dat je nooit 100% eens kan zijn en dan kies ik inderdaad wat ik het meest belangrijk vind. Maar ik kan niet door alle uitspraken heen kijken van bepaalde partijen. Als dat soort dingen geroepen worden dan valt mijn mond soms open van verbazing. Maar goed het is allemaal heel persoonlijk natuurlijk.
Grappig, mijn man stemt eigenlijk altijd op degene (m/v) die anders net buiten de verwachte zetels gaat vallen, maar omdat er zo weinig vrouwen in de politiek zitten, gaat hij dit jaar speciaal op een vrouw stemmen die er waarschijnlijk net buiten zou vallen qua zetels. Natuurlijk gecheckt of het iemand is waar je achter kan staan. Juist door hem ga ik dat dit jaar ook doen
Mijn lijstje was fvd pvv en dan vvd. Ben toch echt wel rechts maar geen van deze drie gaat t worden. Vooral de eerste twee niet. En ben pas echt overtuigd dat t geen pvv wordt sinds de laatste uitlatingen van Wilders. Dat gaat me echt veel te ver. Vind dat hij het best ok deed nadat zijn anti Marokkanen uitspraken een heel stuk milder waren. Maar dit slaat echt alles. ( dat is het enige waar ik de pvv echt te ver in vind gaan. Discriminatie. )
Ik denk dat mijn stem best eens kan gaan naar een van de nieuwe partijen. Echt eens ruimte maken voor wat anders dan pvda, vvd, cda, pvv en D66.
Dit heb ik eigenlijk nooit zo gedaan, die eerste-vrouw-die-net-zou-misgrijpen. Ik voel er ook nog niet direct voor om dan zomaar een vrouw te kiezen alleen omdat ze een vrouw is. Ik twijfel nog een beetje. Waarschijnlijk blijf ik bij de partij waar ik meestal op stem. Liefst zou ik mijn stem in vijven of zo knippen. Want ten eerste wil je natuurlijk jouw visie zoveel mogelijk vertegenwoordigd zien. Maar daarnaast zou ik eigenlijk ook nog wel een electorale kudo's willen geven aan de vrouw die in mijn ogen premier zou moeten worden, en aan een vrouw van een beginnende partij die ik het gun en waar ik benieuwd naar ben als Kamerlid. Maar het is alles of niets. Qua stemwijzer raad ik voor de afwisseling ook de Keezer's Quest aan, hilarisch en hier nog best adequaat!
Ja maar juist als dat punt iets met ethiek te maken heeft, iets waar ik echt principieel mee oneens ben dan kan ik me daar maar moeilijk overheen zetten. Bijvoorbeeld Groen Links heeft dat rare punt van alle jongeren 10.000 € geven, tja ik vind dat onzinnig, maar uiteindelijk zullen ze het er waarschijnlijk toch niet doorkrijgen en ik zal me er niet blind op staren. Maar de christenunie, die bij mij ook hoog uit de stemwijzer komt, heeft punten over abortus en levensbeeinding waar ik het gewoon echt principieel mee oneens ben, ookal is de kans klein dat hun punten erdoor komen, ik kan daardoor werkelijk niet op ze stemmen. En D66 is helemaal voor het vaccinatie paspoort, dat is voor mij dan ook echt een no-go.
Ja daarom zei ik al dit niet voor iedereen werkt. En inderdaad sommige zaken sta je echt niet achter, kan me voorstellen dat een partij dan gewoon afvalt uit principe. Voor mij persoonlijk heb ik bij elke partij wel punten waar ik echt niets mee kan, maar wat is de kans dat ze hun zin krijgen hierin? Daarom werkt deze manier van redeneren voor mij wel. Anders maak ik nooit een keuze
Ik ben er vanovertuigd dat de Nederlandse politiek en ook bij grote multinationals bijvoorbeeld, dingen heel anders kunnen worden met meer vrouwen aan de top. Je ziet het nu al in de lijsttrekkers-debatten dat het tussen de vrouwen onderling meer gaat over de verbinding en minder fel dat haantjes gedrag, waar we toch ook niks mee opschieten. Bruggen bouwen ipv nog verder polariseren is volgens mij waar we behoefte aan hebben, willen we met zoveel partijen een beetje een sterkte coalitie krijgen. Er zijn vast ook wel mannen die dit zouden kunnen hoor, ik wil daarin ook niet sexistisch zijn, maar als je nu debatten volgt hoor ik toch heel vaak die boze-witte-mannen-toon waarvan ik denk dat we eens verlost moeten worden.
https://nos.nl/l/2372382 Ik vond dit toch wel schokkend. En het zit m denk ik ook niet alleen in Rutte. We hebben twee enorme politieke en diplomatieke zwaargewichten als lijsttrekkers, en het komt niet genoeg uit de verf. Dat kan deels aan de partijen zelf liggen, maar ook aan de media.
Ik denk daar niet persé zo over. Maar hé ik ben altijd nog wezen stemmen dus dit jaar ga ik ook zeker wel, maar vind het heel lastig.
Ik ben nooit echt van 1 partij geweest. Zo heb ik in het verleden sp en cda gestemd.. maar staan nu zowat onderaan bij de stemwijzer ben ik dan zo verandert of zijn de partijen verandert