Voor mij is dat juíst een reden om op een vrouw te stemmen. De politiek heeft in mijn ogen ook een voorbeeldfunctie. Voorbeeldrollen zijn erg belangrijk. Als meisjes/jonge vrouwen zien dat het normaal is dat veel vrouwen zich fulltime inzetten voor onze samenleving, dan zal de weg naar meer vrouwen die fulltime werken alleen maar helpen. En natuurlijk kies je nog steeds voor een capabel persoon. Er zijn er vaak meerdere binnen de partij van jouw voorkeur, zowel mannen als vrouwen. Ik kies dan dus bewust wel voor die capabele vrouw. Maar we mogen natuurlijk van mening verschillen.
Oké, nu gooi ik er ook maar een gekke vraag in. Stel dat (zeer waarschijnlijk gebeurt dit niet, maar stél he...) de lijsttrekker krijgt weinig tot geen stemmen. Omdat iedereen op de nr. 2, 3, etc van de lijst stemt. Kan het dan zijn dat de lijsttrekker niet in de kamer komt? En dat zijn partijgenoot met de meeste stemmen zijn plaats inneemt?
Ik lees hierboven over een Tweede Kamer die een afspiegeling is van de maatschappij. Dat vind ik een goed uitgangspunt. Als iedereen nu stemt op zijn of haar equivalent, dan heb je een goede afspiegeling. Ik stem daardoor op een niet al te oude vrouw die een gezin heeft, uit een stad komt en dezelfde dingen belangrijk vindt. Die heb ik gevonden gelukkig.
Ja. Even gesimplificeerd, Stel dat een partij 10 zetels heeft verdiend en de nummers 2t/m 11 hebben meer voorkeursstemmen dan de lijsttrekker, dan komt de lijsttrekker niet in de kamer.
Interessant! Wel een beetje l*llig voor de lijsttrekker. Zeker als het "per ongeluk" zou gebeuren, omdat men aanneemt dat de lijsttrekker toch wel in de kamer komt en dus geen voorkeurstemmen nodig ziu hebben. Heeft die lijsttrekker in dat geval nog wel wat in te brengen (op politiek niveau) of kan hij net zo goed uit de partij stappen en zijn partijgenoten het werk laten doen, omdat die wel in de kamer zitten? Edit: zou toch grappig zijn als de VVD weer het grootst wordt, zoals verwacht, maar Rutte zelf te weinig stemmen krijgt en geen premier wordt. Heeft ie zo z'n best gedaan om zo lang mogelijk te regeren
Als Rutte te weinig stemmen zou krijgen, kan hij wel nog premier worden. Er zijn meerdere ministers die nooit op de kieslijst hebben gestaan, dat kan voor een premier ook. Meestal wil een lijsttrekker best premier of minister worden, maar er zijn ook meerdere die hebben aangegeven dat ze liever in de kamer blijven. Maar andersom kan ook, dat iemand te weinig stemmen voor de kamer krijgt, maar dan wel minister of minister-president wordt.
Wat een goede post Dat van net buiten de peilingen wist ik niet. Goeie tip. Ik stem sowieso op een vrouw omdat ik denk dat vrouwen een andere kijk op zaken hebben en we als land dus problemen vanuit een breder perspectief kunnen aanpakken maar ook omdat vrouwen sinds oudsher al worden achtergesteld aan mannen en dat moet stoppen. Empower women! Stemopeenvrouw.nl is handig en overzichtelijk. We kunnen samen een nog grotere groep bereiken door deze info ook te delen met vrouwen in onze omgeving via bijv. Social media.
En als er gekozen Kamerleden de overstap naar het kabinet maken, schuift het weer op. Stel, een partij heeft 20 zetels en 4 van de Kamerleden worden minister of staatssecretaris.dan stromen de volgende vier kandidaten alsnog de kamer in.
Dat ligt aan de partij. Maar het zou wel een teken aan de wand zijn, en lijsttrekkers hebben zich wel om minder teruggetrokken.
Ik stem op een partij waar ik me het best bij voelt, die het beste er bij past. En vervolgens gebruik ik de strategie van de website stemopeenvrouw.nl ipv op de lijsttrekker, wat ik normaal zou doen.
Ik was nog jong toen, maar was er niet iets in de richting bij de VVD toen Rita Verdonk lijsttrekker was en Rutte op plek 2 stond?
De woorden die jij noemt kan je ook voor vrouwen gebruiken, maar haaibaai is een woord wat gebruikt wordt voor vrouwen. Volgens het woordenboek: 1) Agressieve vrouw 2) Bazige ruwe vrouw 3) Bazige vrouw 4) Druktemaakster 5) Feeks 6) Heks 7) Helleveeg 8) Ka 9) Kattenkop 10) Kenau 11) Kijfachtige vrouw 12) Kijfzieke vrouw 13) Loeder 14) Manwijf 15) Ruzieachtige vrouw 16) Teef 17) Virago 18) Viswijf 19) Vrouw met een grote mond Ik vraag me echt af wat voor benaming je kan gebruiken voor mannen, aangezien mannen vaak wegkomen met zakelijk en “hard” gedrag, dat “hoort.” Terwijl vrouwen, vaak door andere vrouwen, dus “haaibaaien” worden genoemd.
Andersom. Rutte was 1, Verdonk 2, na een interne lijsttrekkersverkiezing. Vervolgens had zij meer voorkeursstemmen. Ze wilde toen het partijleiderschap opeisen, gevolg ruzie, gevolg Verdonk richtte haar eigen partij op, nam haar zetel mee. Zoals iedereen die Rutte in een lastig parket brengt, is Rita Verdonk ondertussen vergeten in de geschiedenis van de politiek. In de volgende verkiezingen kwam ze er met haar eigen partij al niet meer aan te pas.
Haha. Ja die is wel leuk. Helaas gaf die 50plus als advies Kan me niet herinneren zo aardig te zijn geweest voor Henk Trol
Nee dat is ook mijn gedachte hoor wie moet dat dan betalen ... alleen kan je ook weer andersom denken als het meer mogelijkheden biedt om te werken dat het op die manier weer terugkomt in de maatschappij. Dat zal ook weer liggen aan wanneer je dan gebruik van gratis opvang kan maken. Ik neem aan dat daar dan ook strenge regels aan zitten en je misschien juist minder snel aanspraak maakt op opvang. Maarja al die details staan niet bij de stelling haha. Ik denk ook niet dat ik voor gratis opvang ben hoor en ik maak er wel gebruik van
Bij mannen worden er dan vaker geslachtsdelen bijgehaald denk ik? Maar het klopt wel dat die sneller weg komen met een bikkelharde opstelling. Anderzijds. Wanneer mannen dat niet (genoeg) doen zijn ze een softie, watje, druiloor of .... Van beide kanten, of je je nu hard of juist zacht opstelt, vind ik dat je best dicht bij jezelf kunt blijven. Niet je harder voordoen om tegen de mannen op te boksen. Of juist je zachter voordoen om geen haalbaar genoemd te worden. En ik denk dat juist dat voor een vrouw in een mannenwereld (ben er zelf 1) erg moeilijk kan zijn.