Ze mocht haar zetel meenemen, terwijl ze uit de partij was gestapt? Mag/kan dat? Je zou dan dus in principe mee kunnen doen met de verkiezingen, onder het mom dat je VVD bent. Heb je je zetel binnen, maak je ruzie, ga je weg. Neem je je zetel mee en kan je een partij oprichten met bijv het meest idiote gedachtegoed, en zit dan gewoon in de regering?
Ja, dat kan inderdaad. Je ziet het wel vaker. Bijvoorbeeld onlangs nog binnen FvD. Na aanleiding van dat gedoe rondom die racistische appjes is een deel van Forum opgestapt. Zij zijn uiteindelijk verder gegaan als JA21. JA21 heeft daarom bijvoorbeeld al zetels in de Eerste Kamer en het Europese Parlement, terwijl het dus eigenlijk een 'nieuwe' partij is. Die mensen zijn daar terecht gekomen toen ze nog bij Forum hoorden.
Ja hoor, dat gebeurt bijna elke periode wel een paar keer, dat er mensen afsplinteren. Je komt meestal natuurlijk pas hoog op de lijst als je al een staat van dienst in een partij hebt. Maar regelmatig stapt er dan toch nog iemand op. En met die nieuwe partijen die ineens groot zijn is het vaak bal. Dat zie je nu bij forum op provincie/senaat niveau, maar eerder ook al bij anderen. Herinner je je de LPF nog? Die hadden mogelijk wel een record aantal splitsers in een heel korte tijd. Onder meer een oude bekende - Joost Eerdmans. Ooit fractiemedewerker bij CDA, en daarna deel geweest van een stuk of 5 partijen
Nee je zit dan niet in de regering, wel in de tweede kamer. In de regering komen enkel de partijen die samen de formatie maken. Als er iemand uit een partij stapt diebde regering vormt kan die persoon wel in de tweede kamer gaan zitten, maar die komt niet in de regering. Als die persoon een beoogd minister was dan wordt dat gewoon iemand anders van 1 van de regeringspartijen.
Ik kan zonder moeite 3 lijsttrekkers opnoemen die ik het echt ONTZETTEND gun dat dit ze overkomt! En ook bij een aantal lijsttrekkers die ik het niet gun, vraag ik me werkelijk af: wáárom ben jij lijsttrekker??? Ik vind er echt een hoop bij zitten die totaal niet aanspreken en -bij mij- zelfs een lichte aversie opwekken. Je vraagt je dan echt af: ben jij nou het beste wat deze partij te bieden heeft?
Ik vind het eigenlijk heel raar om in de politiek bewust op een vrouw te stemmen ipv op een man. Bij gelijke capaciteit misschien, maar vind echt niet dat vrouwen een voordeel moeten hebben, dat is toch juist niet wat je wil als je gelijke kansen wilt creëren? Qua dikgedrukte stukje, niet elke vrouw heeft die behoefte, kijk ik naar mijzelf, vind ik het idee echt een gruwel. Niet omdat ik vind dat een man perse fulltime moet werken en een vrouw thuis moet zijn, maar omdat ik het gewoon echt een vreselijk idee vind en gezien het aantal parttime werkende moeders hier in Nederland ben ik daar vast niet alleen in. Ik vind ook dat je vrouwen tekort doet als je zegt dat ze dit doen "omdat het hoort", misschien deels, bewust of onbewust, maar ik denk dat er ook genoeg vrouwen zijn die heel bewust die keuze maken. Opgevoed door een fulltime werkende moeder en parttime werkende vader weet ik dat het prima kan, maar voor mij hoeft dat dus niet. Vind daarom ook dat 30% een heel mooi percentage is.
Ik zou alleen op een vrouw stemmen als zij capabeler zou zijn dan een man, anders vind ik het discriminatie de andere kant op.
Maar waarom zou niet ongeveer een even grote groep vrouwen als mannen capabel zijn? Overigens ben ik het met je eens betreft de vrije keuze voor vrouwen (en mannen) of ze wel of niet fulltime willen/moeten werken. Die zin schreef ik vooral als reactie op het bericht van de quote. Dat áls je wilt dat vrouwen meer fulltime gaan werken, voorbeeldrollen belangrijk zijn. Maar dat betekent niet dat alle vrouwen dat zouden moeten willen. Ik werk zelf ook bewust vier dagen per week en heb (nog) geen kinderen. Ook mijn vriend werkt niet fulltime. Overigens lijkt de keuze dat de vrouw de zorgtaken op haar neemt niet altijd vrijwillig te zijn, maar vooral ook door omstandigheden te ontstaan. De manier waarop ons geboorteverlof is georganiseerd bijvoorbeeld, werkt het in de hand. Ook is er nog steeds een loonkloof. Maar goed, dit dwaalt misschien iets te veel af van het onderwerp.
Dan zou ik zeker de vrouw kiezen bij gelijke kwalificaties omdat een vrouw mij meer vertegenwoordigt dan een man. Denk ik. Haha en al met al ben ik er nog niet uit. Was makkelijker toen ik gewoon mijn vader liet kiezen en hem de stem van mij en man kado gaf zeg maar. Maar die tijden moeten eens over zijn. Man gelooft ineens niet meer in kiezen dus zijn stem krijg ik dit jaar erbij.
Vanaf dat ik mocht stemmen heb ik altijd op een vrouw gestemd. Ik kijk natuurlijk wel op welke vrouw en of ze goed is. Maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan als ze op de lijst staat. Mijn man en ik stemmen beide op dezelfde vrouw dit keer. Beide vinden we haar echt heel goed.
@suus1983 Maar ik stem ook niet alleen op een vrouw omdat ze een vrouw is. Ik stem in eerste instantie op een capabele vrouw, die mijn politieke visie vertegenwoordigd . Met daarbij voor mij als voordeel dat dat bijdraagt aan een meer gelijkwaardige verdeling en betere representatie. Je schrijft zelf dat misschien wel 50 of 100% van de vrouwen capabel is. Waarom zou dan ook niet de helft van de Kamer er zo uit horen te zien (en die andere helft voor de capabele mannen overlaten natuurlijk). Natuurlijk is niet iedere vrouw te porren voor dat werk. Maar er zijn wel genoeg capabele vrouwen om die 75 zetels wel te kunnen vullen.
Hoeveel % op de kieslijst zijn vrouw? Dan verwacht je in principe dat een even hoog % uiteindelijk in de kamer komt, zeker niet minder.
je moet ook kijken naar de verdeling van de mensen in de kieslijst. Bij sommige partijen staan er op de verkiesbare plekken, maar 20% vrouw, maar in de onderste plaatsen wel 70% dan heb je wel een 50/50 mix op je partij kieslijst. Maar maar een klein deel op de verkiesbare plaatsen, en dus maar een klein deel wat uiteindelijk de kamer in gaat.
Wisselt per lijst en je moet ook meenemen wat @mamameer noemt. Bij de meeste grotere partijen is de top 10 meestal redelijk verdeeld. Maar een aantal partijen hebben in de top 10 duidelijk meer mannen. Dan komt daar sowieso de SGP bij die alleen mannen leveren en Denk heeft bijvoorbeeld kans op 1-3 zetels en de top 3 zijn mannen. In het algemeen hebben linkse en/of progressieve partijen een redelijk gelijke verdeling en conservatieve en verder rechts meer mannen op de lijst. Dat sluit op zich ook wel aan bij het kiezers publiek. Vrouwen stemmen meestal wat linkser en progressiever dan mannen, dus de lijstverdeling komt wel redelijk overeen met de aanhang is mijn inschatting.
Ik ben eruit, het wordt inderdaad toch een vrouw. Op de lijst van de partij waarop ik ga stemmen, staan op de eerste 10 plaatsen 6 vrouwen en 4 mannen, dus uiteindelijk is mijn keuze niet gebaseerd op geslacht, maar op portefeuille, en dat is ook een vrouw.
Dan zou je voor iedereen moeten nagaan wat de reden is waarom die op die plek staan. Sommigen willen zelf op een lagere plek komen. Dus dan is de vraag: hoeveel % van de vrouwen kiest bewust voor de Tweede Kamer?