Hallo! Sinds half november 2007 ben ik druk aan het solliciteren. Alleen, het wil niet lukken . Hier baal ik echt ontzettend van, en het heeft mij al een paar flinke frustratie-huilbuien gekost. Ik heb de HBO-opleiding CMV (welzijnswerk) in juni 2005 afgerond. Al met al heb ik nu 1,5 jaar werkervaring, maar er zit nu al een gat van een half jaar in door mijn zwangerschap en de geboorte van Yara. Mijn contract liep af op 1 juni 2007. Voor en na deze periode heb ik ook gesolliciteerd en ben regelmatig uitgenodigd voor een gesprek. Aan mijn brieven ligt het dus niet. Toch ben ik toen met mijn zwangere buik niet aangenomen. Wat niet eerlijk is, maar ik redelijk kan begrijpen van een werkgever. Want vooral in het welzijnswerk zijn het solo-banen. Nu ben ik dus weer vol goede moed begonnen, maar het valt me zó tegen. Ik stop een hoop energie en tijd in een brief, ik ben flink gemotiveerd en ik ben zeker van mijn capaciteiten. En telkens die teleurstelling na een afwijzing . Naar mijn idee ligt het aan het gat in mijn cv. Wat kan ik het beste doen: Niets uitleggen en de intrepetatie aan de werkgever overlaten, of alvast een korte uitleg geven van de reden (namelijk de geboorte van Yara)? Andere tips zijn ook welkom! Thanks
Ja misschien is het handig om in je sollicitatiebrief kort te vermelden waarom je zo gemotiveerd ben om weer aan de slag te gaan en een verwijzing naar het moederschap. Het is als moeder sowieso wel moeilijk, heb ik zelf ondervonden..ik kreeg met sollicitaties de vragen als: wat als je kind ziek is 's morgens, blijf je dan thuis? Hoe word je kind opgevangen, en stel de oppas is ziek? Stel je kind krijg een ongelukje en moet naar de dokter of ziekenhuis, hoe zou je handelen als je op je werk zit en het is druk? Zulke vragen kreeg ik vaak in mijn schoot geworpen
Met een gat in je cv is het heeeeel moeiijk werk te vinden. Mijn man heeft er zo'n 5 maanden over gedaan. ik denk dat het misschien wel een goed idee is om je motivatie om weer te gaan werken kort in je brief te zetten.
haihai, ik heb een paar sollicitatieprocedures achter de rug(nu niet als sollicitant, maar juist de andere kant van de tafel). Wat ik merk is dat de motivatie kort en bondig moet zijn. Dus niet uitwijden over van alles en nog niks. En over dat gat in je CV, ik zou die opvullen door de reden aan te geven. En duidelijk te maken dat je nu echt weer aan de slag wilt! Dat is juist positief. ik zou in mn brief nog niet beginnen over kinderopvang etc! Bij ons waren korte brieven favo, want als je moet selecteren blijven die toch wel hangen. Zorg dat je 1 ding hebt wat eruit springt, waaraan ze jou kunnen herkennen! Succes, Taliaa
Hoi hoi, Ik heb als leidinggevende al heel veel brieven langs zien komen. Waar ik zelf op let is dat de brief kort en bondig is, niet uitgebreid dingen gaan vertellen die al in de CV staan: werkervaring, opleiding, huidige werk. Geen gaten in je CV, dat is echt een big No No. Bedenk je dat je graag wilt dat ze je uitnodigen en zodra men een gat ziet worden zulke brieven al gauw aan de kant geschoven. Dan kan je beter je zwangerschap vermelden, je bent tenslotte een vrouw en ja die raken wel eens zwanger. Je motivatie uiteraard vermelden, waarom wil je die baan graag en waarom denk je er geschikt voor te zijn? Als je nog ergens werkt en je gaat weg vanwege een arbeidsconflict ( is bij jou niet het geval) vermeld dat aub niet in de brief en ook niet in het gesprek. Dat moet je mooi zien te verpakken zeg maar. Zo had ik ooit iemand aangenomen die ging weg omdat haar allerlei dingen beloofd zouden zijn door haar vorige werkgever en die vertelde mij dat. Ik ws nog erg onervaren en had haar aangenomen, ik heb het geweten hahaha! Succes
Alvast bedankt voor de tips! Daar kom ik wel verder mee. Ik ben namelijk best uitgebreid in mijn brieven. Ik houd altijd van een stevige onderbouwing 8) . Dan gooi ik het nu over een andere boeg. Kort en bondig! Van één sollicitatie verwacht ik één dezer dagen bericht. Ik heb vanochtend gebeld over het verloop van de sollicitatieprocedure, alleen de persoon die erover ging is enkele weken niet op kantoor . Ben dus niets wijzer geworden. Nu ben ik bezig met een sollicitatiebrief. Het frustrerende aan solliciteren is dat ik me zo machteloos voel. De brief kan ik schrijven en versturen, maar daarna is alles in handen van de werkgever. Pfffff...
Tip: neem ook eerst telefonisch contact op met de contactpersoon die bij de vacature vermelding staat. Wel natuurlijk met een relevante vraag of informatie over de vacature. Op de een of andere manier blijft dat vaak hangen en kan in je voordeel zijn. Heel veel succes!
Ik werk zelf ook in het welzijn, en vind het wel apart dat in deze branche (toch wel een beetje een vrouwenwereld) kennelijk ook moeilijk wordt gedaan over het krijgen van kinderen en een tijdje uit de roulatie zijn...zoiets verwacht je meer in het bedrijfsleven of zo. Maar heel veel succes gewenst!
Ik ben op dit moment ook druk aan het solliciteren en helaas wil het bij mij ook nog niet zo vlotten. Daar komt dan bij dat ik net zwanger ben... moet ik dat nu wel of niet vermelden in een sollicitatiegesprek? Ik weet soms gewoon niet wat het beste is. Wel vermelden en dan niet aangenomen worden? Of niet vermelden en dan bijv. na m'n proeftijd alsnog ontslagen worden (vanwege zwangerschap). Ik heb nu een jaarcontract wat loopt tot 1 september, ik ben uitgerekend voor 9 septemeber. Ik weet zeker dat m'n baas m'n contract niet gaat verlengen als hij hoort dat ik zwanger ben... Al met al een aardig dilemma...
Ik heb zelf op mijn werk al heel veel sollicitatiebrieven voorbij zien komen. Deze waren van echt hoog opgeleide mensen, maar vaak werkelijk om te janken. Helemaal vol spelfouten, vreselijke grammatica etc. Wat opvalt is dat mensen met weinig ervaring juist lange brieven schrijven. Inderdaad, kort en bondig houden, wel de reden van het gat in je c.v. verklaren en het even door laten lezen door iemand anders. Vaak staar je je helemaal blind op zo'n brief en krijg je vreemde zinnen. Smoeltje, dat opbellen doe ik ook altijd, verzin gewoon een vraag over indeling van de uren ofzo, maar het helpt wel! Heb ook sollicitatietraining gehad tijdens mijn opleiding, best handig. Succes!
Geachte heer, mevrouw, In ... (naam van het krantje) van ... (datum) zag ik uw vacature voor de functie van ... Mijn oog viel op uw advertentie omdat ... U omschrijft een functie waarin u vraagt om ... (noem de kwaliteiten die gevraagd worden van de kandidaat). Ik denk dat ik zeker voor deze functie geschikt ben. Na mijn zwangerschap ben ik actief op zoek naar een nieuwe uitdaging! Hiervoor ben ik werkzaam geweest als ... waarbij ik veel ervaring op heb gedaan met ... (noem werkzaamheden die ook bij de huidige vacature passend zijn). Ik denk dat via mijn opleidingen en mijn vroegere banen kennis heb ver-gaard en vaardigheden heb ontwikkeld die goed bruikbaar zijn. Hierbij moet u denken aan ... (noem hierbij vaardigheden die ook passend zijn voor de vacature waarop je nu solliciteert). Voor meer informatie verwijs ik u graag naar mijn CV. Ik hoop in de gelegenheid te worden gesteld om een en ander in een gesprek toe te lichten. Hoogachtend, ...
Line, je laat ons wel weten als je iets hebt gevonden he! Ben erg benieuwd. Heel veel succes in elk geval. Elmo
Hoi, Ik werk zelf bij een kinderopvang organisatie en zelfs daar is er niet altijd evenveel begrip hoor voor zwangere vrouwen etc..... Sterker nog we worden expliciet gevraagd om bijv. ouderschapsverlof niet aan te moedigen en. @ Jo, ik heb een paar jaar gewerkt op de P&O afdeling dus dan pik je zo het een en ander op. Vroeger dacht ik dat bellen een beetje dom stond, maar het wordt heel erg op prijs gesteld. Vaak staat er ook onder aan een vacature de naam van diegene bij wie informatie gewonnen kan worden.
Super! Bedankt voor al die bemoedigende woorden . En ik had idd begrepen dat telefonisch contact een belangrijk hulpmiddel kan zijn in het vinden van een baan. @Floddertje Ik heb mijn zwangerschap wel vermeld tijdens sollicitatiegesprekken. Achteraf heb ik hier toch spijt van, vooral nu ik in deze situatie zit. Ik ben van mening dat je een persoon aanneemt om zijn/haar kwaliteiten. Hierbij moet het niet draaien om geslacht, afkomst of zwanger zijn ja of nee. Het is toch eigenlijk belachelijk hoe het er in de praktijk aan toe gaat! Gewoon voor jezelf kiezen hoor! @Jo79 Herkenbaar! Ik schrijf lange brieven, want ik wil heel graag aantonen wat ik allemaal kan. Eigenlijk een beetje overcompenseren , bedenk ik me nu. Een kort en bondige brief straalt meer kracht en zekerheid uit. @Josien Bedankt voor die mooie opzet . Ga ik zeker gebruiken!
Line meid, heel veel succes! Ook ik ben me aan het orienteren op de arbeidsmarkt omdat ik me niet meer lekker voel bij mijn huidige werkgever. De tips die ik voorbij heb zien komen, ga ik zeker gebruiken! Dus Line, bedankt voor het openen van dit topic!