Zwart werken

Discussie in 'De lounge' gestart door Kalush, 29 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik wil graag jullie mening maar wil geen discussie opwekken over wat goed en fout is..
    Iedereen wil wel wat extra geld verdienen tenzij je miljonair bent en je hebt genoeg.

Het gaat om het volgende:
    Mijn man heeft een aanbod gekregen bij een autobedrijf om daar 40 uur ( :confused: ) zwart te gaan werken.
    Ik zelf vind een beetje zwart werken geen probleem want ja mijn oppas werkt ook zwart.
    Alleen 40 uren vind ik gewoon te veel, het is een té groot risico.

Deze man van de garage had het al helemaal geregeld, hij moest ontslagen worden bij zijn huidige werkgever zodat hij in de ww zit en zo bij hem aan de slag gaat.

Ten eerste moet hij dan nu zijn werk verzuimen anders krijg je geen ontslag.
    Na een periode van geloof ik 6 maanden heb je geen recht meer op een ww maar kom je in 1 of andere bijstand.
    Maar mijn man is een gezonde kerel dus zover laten ze dat echt niet komen.

Ik snap heel goed de verleiding die mijn man voelt.. hij wil het wel erg graag alleen ik zie alleen maar apen en beren.
    Vind het heel erg fout van die garage om hem dit aan te bieden, ook hij loopt een erg groot risico.

Ik zelf werk 2 dagen per week. Dus dan zou ik eigenlijk ook voor pietsnot aan het werk zijn.

Wie heeft hier een andere kijk op, ik kan mijn man eigenlijk niet overtuigen dat zoiets nooit goed gaat komen op de langere termijn.

De verleiding is groot om het aan te nemen, maar wat voor risico's neem je dan wel niet.

Wie kan met harde feiten komen om het hem uit zijn hoofd te halen.
    Als hij een keer op een zaterdag een klusje doet heb ik zelf geen moeite mee, is mooi meegenomen maar dit vind ik gewoon te gek voor woorden.

Help!

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hoi Kalush,

Als ik het lees zie ik ook alleen maar apen en beren hoor. Heeft je man het niet meer naar zijn zin op zijn huidige werk?

40 uur zwartwerken is inderdaad heel veel, en kom je in de ww terecht heb je toch je normale sollicitatieplicht. Toch vind ik het ook een groot risico, weet je hoeveel je terug moet betalen als jullie gesnapt worden.

Mijn mening is dan ook niet doen.

Succes.

Groetjes,
    Elvira

3. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Mijn antwoord niet doen. Je hebt dan niks zwart/wit staan als die nieuwe werkgever je man wilt ontslaan dan heeft je man nergens recht op want hij heeft offficieel geen werkgever. Dus geen recht op geld als hij ziek wordt, hij bouwt geen pensioen op, als hij ontslagen wordt dan heeft hij geen recht op uitkering.

Het is gewoon totaal niet verantwoordelijk vooral als je een koopwoning hebt en een gezin om te voeden.

En als ze erachter komen dat je man zwart werkt dan gaat de b'dienst er wel ff achteraan. Niet doen echt niet.

4. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Nooit doen dit aanbod!
    je hebt als je in de ww zit solicitatieplicht dus je moet solliciteren
    daarna kom je ook nog evt in het omscholingstrajekt terecht.
    en ja als ze er achterkomen dat je zwart geld verdiend kan je fluiten :) naar je ww uitkering.....
    ook mocht er wat bij de garage gebeuren ben je niet verzekerd..zwart werken is nu eenmaal niet verzekerd.....dus evt bij ziekte krijg je niets doorbetaasl omdat de "baas" zijn geld ook niet kan klaimen bij het uwv....

hoop dat je hier wat aan hebt om je man te overtuigen om het NIET te doen.....

suc6 Janet

5. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Absoluut en totaal not done!
    Je laten ontslaan, ene uitkering trekken en dan 40 uur zwart werken?...... ik snap niet eens dat dat in iemand opkomt. Je kan wel zeggen dat je geen disucssie wilt over goed of fout, maar hier ga je toch niet eens over nadenken.

6. niet doen. naast dat het een te groot risico is, vind ik het niet eerlijk.

7. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Ik denk ook dat het op lange termijn fout gaat. Als ze erachter komen moet je inderdaad heel veel betalen. Ook moet hij soliciteren als hij in de WW zit en wat als hij dan aangenomen zou worden ergens? Dan heeft hij er dus uiteindelijk niks aan! Ik zou het dus afraden!

8. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Wil je dit alsjeblieft niet doen!

Jouw man is strafbaar op het moment dat hij zwart aan het werk is. Mocht jij in de ww zitten is daar best een strenge controle op. Als je betrapt wordt moet je de volledige uitkering terug betalen + een boete + dat je een naheffing krijgt van de belastingdienst over niet ingehouden loonbelasting + overige kosten.

Verder is jouw man niet verzekerd als hij zwart aan het werk gaat. Dit betekent dat als hij een bedrijfsongeval krijgt, dit niet kan (hij werkt er nl. niet) Ingewikkeld verhaal, maar hij heeft dan dus in één keer geen geld meer, want die garagehouder gaat hem natuurlijk alleen over de gewerkte uren betalen.

Pensioensopbouw. Niet te vergeten. Dit wordt dan niet opgebouwd. Zo krijg je een mooi pensioengat.

Vakantiegeld en overige reserveringen.
    Ook dit krijgt hij niet.

Zo zijn er ongeveer nog een miljoen redenen te bedenken om het niet te doen.

Niemand wordt er beter van. Ook de garagehouder niet. Waarom neemt hij je man niet gewoon op contract? De werkgever betaald nl. nog een grotere boete indien hij iemand zwart aan het werk heeft.

Hou er rekening mee dat er maar 1 iemand hoeft te zijn die zijn mond open doet. (oud werknemer die met ruzie is weggegaan?! Die zijn er vaak genoeg)

Haal je deze problemen ajb niet op de hals..

9. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Het klinkt inderdaad heel verleidelijk maar ik zeg ook niet doen .. Ten eerste inderdaad de argumenten die hierboven al staan , je komt echt veel terug aan het betalen aan allerlei instanties als ze je pakken en heb je echt een keer een uitkering nodig dan kan je ernaar fluiten want je hebt al eens fraude gepleegd ... ik vind het geen verstandige zet .. voor een paar uurtjes ok , maar niet fulltime ...

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    wat ik al zei over een bedrijfsongeval is natuurlijk ook het geval bij gewoon ziek zijn en vrije dagen. Geen geld..

11. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Als hij dan toch al een ww-uitkering zou trekken zal dat 'm een zorg zijn waarschijnlijk, geld zat. :rolleyes:

12. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Naast

geen pensioenopbouw
    geen ziektegeld
    geen vakantie geld
    geen vrije dagen
    totaal geen rechten want officieel werkt hij niet ( dus zijn werkgever kan doen wat hij wil, zelfs Niet uitbetalen)
    sollicitatie plicht
    omscholing
    Ben je ook nog eens gewoon strafbaar en is dit heel erg fout.

bij nieuwe sollicitaties kun je deze zwarte werkervaring eigenlijk niet noemen, moet je uitleggen waarom je ontslagen bent en dat komt heel onbetrouwbaar over

Oftwel dit gaat veel problemen opleveren

Succes met de beslissing voor je man.

13. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Nou eigenlijk is alles al gezegd.....

niet doen dus!

Stel dat je man een ongeluk op zijn werk krijgt..
    is hij dus ook niet verzekerd!

14. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik zie ook apen en beren. als ze erachter komen en je moet een enorme boete betalen ben je erg ver van huis. doe het niet!

gewoon een normale baan houden en een paar uurtjes in de week zwart werken!

15. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    een beetje zwart "bij" werken vind ik geen probleem

dit vind ik asociaal, profiteren van een uitkering en ondertussen gewoon werken.
    ik zet ook mijn vraagtekens bij die garagehouder die dit soort aanbiedingen doet?
    ik vind het gewoon niet kunnen, klaar. als je wat wil bij verdienen, doe dat dan in je vrije uurtjes

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Not done! Om alle redenen die hierboven al genoemd zijn.

Daarbij... ook bij werkgevers wordt gecontroleerd. Als blijkt dat jouw man daar aan het werk is hangt beiden een enorme boete boven het hoofd. Je kan dan je WW-uitkering met boete terugbetalen en een gigantisch bedrag aan loonheffingen (met boete!)

Nee nee... echt niet doen dus! Enne... die garage aan de hoogste boom hangen. Wat een aanbod zeg... wat denkt die man wel niet. Zelf een goedkope kracht en zijn werknemers met de problemen opzadelen. Bah bah...

17. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Het zou aan mij knagen. Ik zou absoluut niet willen dat mijn man dit zou doen. Hiervoor zou ik een scheiding aanvragen! Alleen het idee al!

18. mae

mae Actief lid

12 sep 2006
    156
    0
    0
    de Wijk
    Een goede vriendin van mij heeft een zoontje van inmiddels 6 jaar oud, zijn vader werkte full time zwart, daarnaast ontving hij lekker een wao uitkering.

zomaar op een dag stond de politie op de stoep met de mededeling dat haar man is omgekomen bij een ernstig uito ongeluk:(
    Het bedrijf waar hij dus zwart voor werkte heeft er toen heeerlijk een verhaal van gemaakt dat ze hem niet kenden en dat hij een lifter was en het personeel dat wel een contract had nam hem mee.
    Daar zit je dan zwart gewerkt geen verzekering geen bewijs helemaal niks.

Het arme kind is nu en vaderloos en heeft nergens rechten op qua weduwe uitkering.

dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar is dus wel mogelijk helaas:(

Verder vind ik zelf ach eens een dagje was bijverdienen lekker toch.
    maar een volledige week, via de ww is je man verplicht om elke week een sollicitatie te doen, als hij te lang in de ww zit krijgt hij sollicitatie trainingen aangeboden.
    In de auto branche zitten ongelukjes ook in kleine hoekjes , wat als hij in de ziekte wet terecht komt dan? hij is niks verzekerd nergens voor geen pensioen opbouw.
    Eigenlijk als je dit op de lange termijn gaat bekijken levert het niks op.

19. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Tuurlijk klinkt het lekker maar buiten alle genoemde redenen... Eerlijk duurt het langst

Ik kan het eerlijk gezegd niet uitstaan als mensen op zo'n manier misbruik maken van de verzorging van deze staat, die betaald wordt met belastinggeld van alle mensen die wel eerlijk werken...
    Ik snap best dat je er geen dicusie over wilt maar ik moet het ff kwijt!

20. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    als ik zoiemand zou kennen zou ik
    de anonieme tiplijn bellen!

dit kan gewoon echt niet,
    dat je daar zelfs maar overnadenkt
    kan er bij mij al niet in!

Deel Deze Pagina