Aangezien het oorspronkelijke topic "Moeders in Duitsland" is gesloten (na te lange tijd geen posts) ga ik toch maar een poging wagen dit draadje nieuw leven in te blazen! Goed nieuws: ik ben zwanger en we hopen begin mei 2011 een brusje voor onze dochter te krijgen! De pendelaars hadden goede hoop voor deze maand ik had nl vier pendels voor een positieve test in augustus. Nu nog beslissen of ik de begeleiding weer in NL ga nemen of dat ik toch in Leer of Papenburg naar de Frauenartzt ga.
gefeliciteerd meid, das dan ook nog snel gegaan of niet wat kan me herinneren dat je nog neit zo lang trug de beslissing had genomen toch? nu dan idd nog de keuze ned - dld heb je nog ergens twijfels over? zelf ben ik voor dld hihi vind het hier fijner maar goed niet iedereen vind die mega kontrole fijn naturlijk hihi en ook neit iedereen wil elke keer met de benen wijd om ff alles te checken want jah dat doen ze hier ook. dus als je nog twijfels en /of vragen hebt je gooti ze maar. hier gaat het lekker de kleine man is al bijna een jaar. en onze meid is weer naar de kindergarten de vakantie is weer voorbij. ze zit nu ook op engels en de musikschule gaat lekker dus. tis hier trouwens net zo slecht met wachtrijen voor zwemmmen als in ned pff we hebben ons vorige wk aangemeld (3 kids tegelijk ivm autorijden) kan het wel 2 jaar duren pff. maar gelukkig is er een jongen bij die al wat ouder is nu bijna 5 en miss dat we dan eerder kunnen. na ga maar eens wat doen oid haha
Ja het is inderdaad nog wel vlot gegaan.... in ronde 4 ben ik nu zwanger geworden. In feite was ik dat ook bij ons eerste kindje, alleen hadden we toen eerst 2 "oefenrondes" ingelast ivm mn cyclus. Nu zijn we er gewoon maar meteen voor gegaan. Ik vermoed dat we toch inderdaad in Dtl alles gaan doen. Ik weet inmiddels dat het hier ook erg goed is en dat ze meer controles doen. Uiteraard was ik al verwend in NL, onze HA maakte bij iedere controle ook een echo. En dat is natuurlijk niet standaard. Volgens mij kan ik gewoon een Frauenartzt vragen toch? Of doet niet iedere FA de zwangerschapsbegeleiding. Voor de kraamtijd moet je dan nog een Hebamme vragen, ivm de nacontroles? Met dochterlief is alles prima. Dik 16 maanden al weer en ze loopt sinds anderhalve week zelfstandig. Daarnaast begint ze meer te babbelen.... erg leuk!!!!
zo das idd lekker vlot fijn hoor. dus toch dld nou zal je wat dingen vertellen dan hihi. als je nog geen fa hebt dan zoek je er een uit in je ziekenhuis of soms ook in aparte gebouwen. je kunt vragen aan je ha of buurvrouw oid. mijn eerste heb ik uitgezocht omdat ik zijn naam wel leuk vond hahaha kende nog niet veel hier en was al 6 mnd dus jah gewoon naar infoavond geweest kaartje genomen en naam geprikt haha. de tweede had ik van me ha en was toevallig een nederlandse vrouw. volgens mij doen alle fa het wel hoor de begeleiding. zou dus gewoon ff bellen vaak kun je met 8 wk al voorbij komen voor de eerste echo. je krijgt dan bij hun verdere info en je meot natuurlijjk wel alles vragen he heir in dld maar goed dat is voor de nederlanders vaak geen probleem. haha hebamme voor de thuiszorg na de tijd die moet je idd zelf regelen maar ook niet zo vroeg al als de kraamzorg in ned. in het ziekenhuis krijg je als het goed is wel een folder met daarin alle hebammes in de buurt en die bij hun aangesl;oten zijn. er zijn dr namelijk die alleen de nazorg doen en ook die ook nog bevallingen doen in het ziekenhuis. zelf had ik dus de mazzel dat ik bij de tweede de hebamme ook bij de bevalling had dus hoefde dr niks meer te vertellen over hoe en wat. (bevalling verloop schrijfen ze hier neit voor je op zoals in ned) deze hebamme mben je vroeg zat mee als je die belt met 27 wk mar kun je natuurlijk ook eerder doen en haar kun je ook bellen met vragen net als een vk. zij zorgt dan voor je nazorg en komt in het begin elke dag voorbij en dan nog om de 2 of 3 dagen tot je eventuele wond geheeld is en dan heb je geloof ik nog 10 wk recht op zorg mocht je vragen ed hebben zeg maar kun je dr blijven bellen. zo idd ook verwend door je vorige ha hihi altijd fijn he die controles. vond het hier ook fijn hoor al doen ze het niet altijd hoor maar wel vaker en ligt er ook aan ofj e nederlandse zorgverz hebt of duitse. want toen ik dus nog net hier woonde had ik een nederlandse kaartje van zorgzaam(unive voor vrouw van millitair) en ik werd dus als privat behandelt. en was dus vaak snel aan de beurt ed. nu had ik een duitse dak en tjah dan moet je ook soms wel dingen bijbetalen voor sommige onderzoekiingen ed zoals voor diabetis onderzoek maar jah dat is steeds zo minimaal en dat heb ik dus ook steeds wel gedaan wanth eb ok overgewicht en wil liever alles uitsluiten hihi. je vrouwenarts hou je erna gewoon als ie bevalt. zo heb ik dr nog steeds en ga ik een keer per jaar voor een vorsorcheuntersuchung ivm baarmoederhalskanker ed dat word vergoed dus dat doen we maar he ff een keer per jaar door apk zeg maar hihi. zo dus je meisje alweer 16 mnd en lopen hih schattig gezicht is dat he met die kromme pootjes van de luier. vond dat bij onze kleine meid toen ook zo leuk die was 11 mnd toen ze los liep en was in voorjaar dus meteen zon schattig jurkje aan hihi en dat was dan een leif gezicht hihi. vind dat zo schattig die kleine kromme wiebelende beentjes hihi. nou zou ff spullen klaar maken kan ik zo yasmine van kiga halen en naar musikschule brengen.
Ik had van de buuf al een adresje gekregen, zij gaat er al enige jaren naar toe en zij is erg tevreden over deze FA. Had haar gevraagd ivm uitstrijkje enzo. Heb zes jaar geleden een uitstrijkje gehad en de volgende oproep kwam tijdens mijn zwangerschap en vlak voor de verhuizing naar Dtl.... dus al een aantal jaren niet voor uitstrijkje geweest Dan ga ik eind van de week maar eens bellen voor een afspraak... ben nog maar zo pril zwanger, dat kan nog wel even. Verzekering: ik heb nu beide. Gewoon van de Friesland (omdat ik in NL werk) en eentje van AOK
ooh dan heb je net aals me ouders die hebben ook nog een ned kaartje. dan ben je overh et algemeen volgensm ij toch gewoon via de duitse voorwaarden hier? en uitsrijkje die maken ze jah ook aan het begin van je zwangerschap dat ze zo lekker met zon irritant ding de binnenkant uitschrapen brr vreselijk irri gevoel vind ik dat hahaha.
Oh doen ze toch wel een uitstrijkje aan het begin van de zwangerschap? Dacht dat ze dat liever niet deden ivm de risico's. Naja, ik ga van de week wel eens bellen naar Papenburg om een afspraak te plannen.
jahooor kreeg meteen zon fijne eendebek erin geplant hahah enige wat ze zei was kan ff bleoden na de tijd maar das niks ernstigs komt omdat je nu beter doorbloed bent. idd gewoon eens bellen joh voor een afspraak dan merk je jah vanzefl hoe en wat.
haha nou idd das ook eerste wat ik dacht toen ik het las weer vandaag hihi. heb geen idde miss komen zen iet vaak hier in algemene clubs en hebben het dus gewoon niet gezien nog. tis dat ik hier vaak zit anders was het me vast ook niet opgevallen hihi.
Hopmarjanneke....gefeliciteerd. Wat leuk zeg. Heb je intussen een afspraak kunnen maken? Moet er echt aan denken om af en toe ook hier te kijken Kwebbel
Nee ik ga het over een paar minuten weer proberen. Ze hebben op donderdag vanaf 15 uur telefonische bereikbaarheid. Uiteraard belde ik gistermiddag (woensdag) en kreeg het antwoordapparaat. Moeders voor Moeders heb ik as maandag een afspraak mee gemaakt.
wat raar zeg dat je niet gewoon kunt bellen voor een afspraak hoe moet dat dan als je een of andere kwaal hebt waarvan je het hoe en wat niet weer. eerst maar inspreken en dan hopen dat ze je zo snel mogelijk trug bellen?? die van mij kon ik gewoon van 8 tot 19 bellen zelfs in het weekende. maar goed wat goed van je dat je ook moeders voor moeders doet en dat het ook echt mogelijk is bij jou. zelf wilde ik het bij de eerste al maar in de plaats waar ik toen woonde was het niet mogelijk en had geen auto of rijbewijs om het zelf te brengen (woonde toe nnog in ned) en heb het hier niet eensm er geprobeerd als het in ned al zo moeilijk is. en heb je ze inmiddels te pakken gehad? haai kwebbel ook weer daar.
Och ja die Praxis heeft kennelijk bepaalde openingstijden qua bellen. Misschien dat het gewoon een afsprakenlijn is, dat hoor ik dan vrijdag 10 september wel. Jaja ik heb een afspraak gemaakt. Er wordt dan meteen een uitstrijkje gemaakt en een echo. Misschien is het dan nog iets te vroeg hoor, ik ben dan 6+4. Dus dat is even afwachten, maar ben op zich wel blij met een dergelijke vroege echo. Moeders voor moeders is in Groningen ook alleen maar met depots, dus dat je het zelf weg moet brengen. Bij de vorige zwangerschap lag het depot redelijk op de route en nu vermoedelijk ook weer. Ik hoor maandag wel van die dame waar de depots zijn. In ieder geval in Winschoten en Hogezand, dat ligt dan ieder geval mooi aan de A7. Zul je uiteraard net zien dat het depot aan de andere kant van dorp/stad ligt Ja ik doe mee omdat ik teveel mensen in mn omgeving heb die toch dat extra beetje hulp nodig heb (oa stiefdochter en een aantal vriendinnen van ons)
jee de afspraak staat dus. ach altidj fijn toch zon vroege echo. hier ook hoor bij duncan had ik er ook een van rond die tijd bij de huisarts gemaakt die vond dat ook wel leuk denk ik hihi. ff een keertje kijken. en dat zelfs vanaf de buitenkant. als het op de route is dan is het idd een kleine moeite toch. helemaal als je al zoveel mensen kent, dit heb ik dan niet maar had het toch mooi gevonden te kunnen helpen maar helaas. en je stiefdochter zei je is je man zoveel ouder dan? miss beetje brutal vraag maar vroeg het me meteen af toen ik het las.
Wij schelen tien jaar en ik scheel met stiefje 15 jaar....Hij was redelijk vroeg papa en nu dus tweede leg Paps is 46 en ik ben dus 36. Maarree... ik ga weekend vieren, zie jullie maandag wel weer
aah ok vandaar. hih iwas er ff beetje nieuwsgierig naar. fijn weekend maar alvast dan ik moet nog een daggie wachten.
Mama suus....nu heb je toch ook bijna weekend Hopmarjanneke....fijn dat de afspraak gemaakt is. En wat goed dat je mee gaat doen met moeders voor moeders. Ideaal als het op de route ligt. Voel je je verder goed? Hier een feestweekend....gaan kermis vieren aan de andere kant van de grens. Dus hopelijk blijft het een beetje droog.
kwebbeltje, jah nu is het weekend al weer voorbij haha. en heb je het nog wat droog kunnen houden op de kermis. hier wel een lache weekend gehad , we hebben zat een 40jarig huwelijkfeest. dus we moesten bogen bouwen. mannen groen en wij de roosjes. dus vanaf 15 uur al aan de bier en schnaps, toen om 17 ff kaffe mit kuchen.van 18 tot 19 ff gauw naar huis eten en kids naar bed brengen. en daarna kon ik weer trug boog anbieden aan de buren. heb wel zo gelachen. we gingen met boog en al de vooorduer in en de achterduer weer uit en onderweg een stop voor schnaps bij de buren in de woonkamer en we zijn zo een aantal keer rond geweeest haha. uiteindelij ker nog lang gehangen en erna nog weer naar andere buren dor doen tot half 12 toen waas ik er wel zat van eingelijk wel eerder maasr kon dr niet uit hahah zat zeg maar helemaal in een hoekie van een bank en tjah kom er dan maar eens weg hahaha nou goed ik ga weer verder ff de kleinem an vast doen voordat de grote meid wakker word. want wil zo op tijd ff naar lidl daar hebben ze van die mooie grote vleorkleden nu lekker warm onder de tafel en handig voor de kleine om op te lopen.
@kwebbel: ja ik voel me prima. Alleen vermoeid en wat "ongipijn", maar dat was bij de vorige keer ook zo. Vorige week wel veel hoofdpijn gehad, maar hopelijk is dat nu over. @Mamasuus: oh ja die Bogen en "servietten falten" da's altijd lachen!!! Polterabend. We hebben het hier nu ook al twee keer meegemaakt en super gezellig. Op zich wel een goed weekend gehad. Donderdagavond en zaterdagochtend lekker paardgereden. Dochterlief heeft zaterdag ook nog even met mama "gereden" en later mocht ze nog even op de "enter" van de buuf... die is dus een weekje ouder dan ons meiske Buuf ziet het al helemaal zitten... over een jaar of vier moet M. maar gaan rijden met paardje Jody.