mijn dochter is geen groter prater. ze praat wel maar niet het geen wat ze dwars zit, over de dag, als ze in haar broek plast, op school...etc... ik heb ooit van horen vertellen dat er een spel bestaat waar vragen in staan van hoe was je dag, wat heb je gedaan wat vondt je wel en niet leuk...etc.. wie weet waar ik het over heb en waar ik het kan kopen? andere suggesties kan ook natuurlijk. alvast bedankt voor het lezen!
Geen idee welk spel je bedoelt, maar als ik zo lees welke vragen erin staan, kun je dat zelf ook wel maken misschien. Ik kan me voorstellen dat je kaartjes maakt in kleuren/vormen. Elke kleur vertegenwoordigd een thema. Bijvoorbeeld activiteiten, emoties. Dus bij activiteit kun je dus vragen stellen als; wat heb jij vandaag op school gedaan. Zelf doe je mee met het spel en trek je ook een kaartje en vertel je wat jij gedaan hebt. Qua gevoelens kun je alle kanten op natuurlijk. Je kunt met smileys werken. Je maakt er een die blij is, verdrietig, boos, neutraal, angstig. Op internet kun je wel voorbeelden vinden. Dan kan er gekozen worden als het benoemen nog niet goed lukt. Je kunt ook lege smileys maken en ze zelf in laten tekenen, zodra de betekenissen duidelijk zijn. Wat ook heel goed kan werken, maar dat moet het kind leuk vinden, is om al tekenend de dag door te nemen. De focus is dan voor het kind van de directheid af, wat veel kinderen soms teveel kunnen vinden. Al tekenend in de ontspanning, kun je een heel eind komen. Sommige kinderen vinden direct één op één (oog)contact gewoon niet prettig. Ze kunnen er van dichtslaan. Door de focus te verleggen, maak je het ze iets makkelijker. Wat bij ons heel goed werkt is contact maken via een knuffeldier of zo'n handpop. Als mijn dochter bepaalde informatie niet aan mij wil geven, pak ik zo'n beest en begin ik (met eigen stem, soms met een andere stem) te kletsen. Dan krijg ik wel meer informatie. Belangrijk is dat je de volle aandacht hebt en vooral alle tijd en geduld. Ik haal ook veel informatie uit de rollenspellen die ze thuis weer speelt. Daar zitten veel dingen tussen die ze op school gedaan heeft. Wellicht kun je hier wel mee verder?
Ik heb toevallig laatst bij gezinnig.nl een erg leuk boekje gekocht voor het slapen gaan. Wel wat vroeg voor mijn zoontje, maar ach vond het zo'n leuke site dat ik ook nog iets anders besteld heb! Daar staan die vragen in die jij bedoeld en ook wat opdrachtjes. Kijk anders eens!
Wij praten via via door aan J. Bijv En papa wat heb jij gedaan vandaag? Ik speel er op in en vaak zegt of vraagt J dan zelf wat. Ook kun je met knuffels/poppen een rollenspel gaan spelen, via de knuffel komt het er ook vaak uit. Dit heb ik zelf niet geprobeerd maar schijnt echt goed te werken. En probeer geen vragen te stellen waarop ze alleen maar ja of nee kan antwoorden. Succes!
Dat wordt hier inderdaad al geprobeerd. Vandaag plastte ze bijvoorbeeld in haar broek als ik vraag wat zit er in je broek dan is haar antwoord : dat moet niet. Als ze niet naar de wc wil en ik vraag waarom niet en of het haar verdrietig/boos maakt dan zegt ze : dat moet, dat wil ik. Ik kom niet verder bij haar buiten de standaard dingen die we al heel lang proberen. Ze is een moeilijke prater over gevoel en ze is ook nog eens gevoelig. Ze zit nu 1,5 jaar op de PSZ en ze zegt nog steeds geen woord . Het hoeft ook niet allemaal maar wil haar wel proberen te stimuleren ook voor als ze naar de grote school moet. Vandaar dat ik het toch eens via het spel wil proberen. We proberen dus al heel veel en heel lang
Praat ze alleen niet over gevoelens, of praat ze sowieso bijna niet? Mijn zoontje heeft communicatieve problemen zoals ze ons dat laatst zo mooi vertelden. Meestal hebben ze het over een spraak/taalachterstand. Wij hebben de Hanencursus voor ouders gevolgd en daarbij het bijbehorende boek 'praten doe je met z'n tweeen' gelezen. Daar hebben we echt heel veel aan gehad. De truc was om mee te gaan in de interesses van ons zoontje en daar op den duur taal aan toe te voegen. (kijken, volgen, luisteren). Wij zijn hierdoor veel meer in gesprek gekomen met ons zoontje. En het kan altijd! Tijdens spel, fietsen, eten, douchen. Elk moment is geschikt. Het is alleen niet zo dat je er eens even lekker voor kunt gaan zitten om een bepaald onderwerp te bespreken. Het gaat echt om het moment. Zo zijn we ook hard aan de slag gegaan met het benoemen van emoties die hij liet zien, zodat hij ze leerde kennen en benoemen. De eerste keer dat hij zei: Ik ben boos, kon ik wel janken van blijdschap. Ook hebben we de berg der vragen (of zoiets) bekeken. Zo kwamen we erachter dat we vaak de verkeerde vragen stelden. Een waarom-vraag is veel te moeilijk voor hem. Hij kon ten tijde van de cursus net een waar-vraag beantwoorden. Toen we dat een keer wisten zijn we andere vragen gaan stellen. Vragen waar hij wel een antwoord op kon geven. Mijn zoontje verteld bijna nooit iets wat hij (ergens anders) heeft gedaan, of het is in steekwoorden. Maar goed, die steekwoorden zijn er inmiddels. Die waren er ook nooit!
Ze praat wel met haar vooral wat haar op dat moment bezig houdt. Ze weet ook veel en is ook best slim. Ze kent gevoelens best goed. Verdrietig, boos, bang, blij kent ze goed en benoemt ze ook in goed situaties. Maar onder qoorden brengen of "eerlijk" zijn is moeilijk voor haar. Ik denk dat er angst bij komt kijkenaar het is O moeilijk als ze er niet over ( wil) praten ik kan haar dan ook niet helpen.