Stuk tand er af

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Browny89, Oct 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Browny89

Browny89 Bekend lid

Jan 22, 2018
    689
    678
    93
    Female
    Mijn dochter van twee is vandaag gevallen in de speeltuin en heeft een stukje van haar voortand boven er af. We zijn naar de tandarts geweest en die zegt dat we terug moeten komen en dat hij er dan helemaal uit moet. Dat vind ik eerlijk gezegd best wel erg ook al is het maar een melktand ze moet toch nog jaren rondlopen zonder voortand. Een stukje er af is al erg genoeg. Ik twijfel of ik de afspraak af zal bellen of niet.. Iemand die hier verstand/ ervaring mee heeft?

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Ik zou eens informeren bij een andere tandarts. Vaak kunnen ze dat juist plakken of er een stukje aan zetten.
    Blijven lopen met een gebroken tand zou ik niet doen, dat lijkt me erg onverstandig.

3. mint1987

mint1987 Actief lid

Mar 2, 2015
    253
    29
    28
    Mijn zoontje is gevallen en ook een stukje tand er af. Heb er niets aan gedaan.
    Ik kwam met hem laatst bij de tandarts en die zei ook niets aan doen.

4. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Is het echt een groot stuk dan? Mijn kinderen hebben allebei een stukje van hun voortand af. Ik vind het wel jammer, maar de tandarts zegt dat het gewoon zo kan blijven.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,263
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    ? Apart, tand eruit? Dafne is met 1.5 jaar van dr 2 voortandjes een stukje kwijt geraakt, maar daar is nooit wat aan gedaan door tandarts. Tandjes zijn ook niet grijs geworden. Kindje van kennis van 3.5 zelfde, daar hebben ze stukjes aan gezet. Maar dat wilden de tandarts en ik niet met 1.5 al. Leek ons geen goede eerste ervaring met de tandarts. Ja, je ziet het wel, maar ik ben er zo aan gewend inmiddels. Dat wordt straks nog wennen als ze gaat wisselen en ineens een hele tand heeft, haha.

6. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Hier is er met 3 jaar er wel weer een stukje aangezet. Reden was dat het best een groot stuk was en dat het scherp was, waardoor er sowieso al iets aan gedaan moest worden.
    Zoon heeft het heel goed ondergaan en amper last gehad van de behandeling zelf.

7. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,331
    10,295
    113
    Ik denk afhankelijk van hoe groot het stuk is. Onze knul was met 1 op een tegelvloer onderuit gegaan bij het zwembad. Er was een stukje af en daar hebben ze niks aanngedaan behalve controle. Ik moest het 3 maanden inde gaten houden of er geen bult kwam en/of grijs/zwart werd.

Met 4 jaar is hij gevallen en was er aan de andere kant een stukje af, dat was scherp en hebben ze geslepen.

Nu wachten tot hij gaat wisselen. Als dat net zo snel gaat als toen hij een baby was duurt dat niet lang meer. (Was 2.5 maand toen zijn eerste tandje kwam)

8. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Heb je een foto? Hier al 3x op tanden gevallen, stonden overdwars en los, maar gewoon laten zitten. Ook klein stukje eraf.
    Ik zou eens een andere tandarts informeren.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier bij 1 tand een stukje eraf, tandje is ook verkleurd door de klap, maar kon wel gewoon blijven zitten - 1 scherp randje heeft de tandarts ietsje bijgepolijst.

10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,770
    2,185
    113
    Mijn dochter heeft een stuk van een voortand af doordat ze uit het kinderstoeltje is gevallen, tandarts zag er niks zorgelijks aan. Ik raak er intussen al aan gewend maar vind 't soms wel jammer.
    Wat is de reden dat de tandarts het wil trekken?

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,263
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo ziet het er bij mijn dochter uit. Is al 2 jaar geleden, toen was ze 1.5. Gekke foto trouwens, haha.
    Waarom zouden ze dat trekken?

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,697
    4,306
    113
    noord holland
    Mijn jongste miste toen ze een jaar of 3 was ook ineens een stukje tand, nooit geweten waardoor trouwens :roflmao:.
    Ik ben toen naar de tandarts geweest met haar en die heeft gekeken of de schade de binnenkant van de tand bereikte of niet. Dit bleek niet zo dus heeft hij het zo gelaten. We moesten in de gaten houden of t tandje niet zou verkleuren of dat er anders iets van een ontsteking zou onstaan omdat hij anders wel zou kunnen kiezen om hem eruit te halen. Dit was gelukkig niet nodig.
    Een neefje en ook een zoontje van kennissen hadden t ook. Bij beide is er 1 of 2 tandjes uitgehaald omdat deze wel problemen veroorzaakte. Maar hier was de schade ook echt wel groter.

13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,030
    113
    Overijssel
    Als ze er geen pijn aan heeft en de boel wordt niet grijs is het toch niet zo erg?
    Had een kennis met haar zoontje ook.
    Mijn zoontje was met 1 jaar op de vensterbank geklapt en voortandje was teruggeschoten in tandvlees. Hebben ze ook niks aan gedaan( tenzij het zou gaan ontsteken) gelukkig is het tandje weer teruggegroeid en alleen als je onder tl-licht kijkt zie je minimaal kleurverschil.

14. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    Het gaat erom of er een zenuw bloot ligt, is wat de tandarts mij vertelde. Dan moest hij eruit.
    (Zoontje gevallen en tand leek ook afgebroken en ze wilden puur hiervoor kijken).
    Bleek hier niet zo te zijn. Dus hij heeft zn halve tand behouden.

15. Browny89

Browny89 Bekend lid

Jan 22, 2018
    689
    678
    93
    Female
    Bedankt voor al jullie reacties! Dat verhaal van die zenuw zei mijn tandarts ook. Het is niet een heel groot stuk dat er af is (ongeveer een kwart van haar tand) maar het loopt wel tot helemaal boven in het tandvlees zeg maar. Misschien dat daarom de zenuw bloot kan liggen.. ik denk dat ik voor de second opinion ga bij een andere tandarts als die hetzelfde zegt laat ik hem trekken anders niet.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,216
    16,575
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan klinkt het toch wel iets meer dan enkel een klein hoekje. doorgaans willen tandartsen de elementen zoveel mogelijk behouden en wordt er geadviseerd om in de gaten te houden, pijn of een zwelling erboven.
    Mijn oudste heeft vanaf zijn 2,5 jaar zonder voortand gelopen, gevallen op een stoelleuning in de tuin en ik kon hem met wortel en al van straat opruimen.
    Ben er dagen beroerd van geweest, dat mooie gave gezichtje maar het went en na een aantal weken wist ik niet meer beter.
    De blijvende tand is uiteindelijk ook zonder problemen doorgekomen maar ze lopen wel lang met een gat.

Share This Page