De topics ‘weekmenu’ en ‘wat eten we vandaag’ vind ik altijd leuk om inspiratie op te doen. Wat ik mis is meer inspiratie voor gezonde maaltijden voor jonge kinderen. Onze zoon is 3,5 en eet vaak sperzieboontjes, brocolli, bloemkool en doperwtjes met krieltjes/aardappelkroketjes etc en een stukje vlees of vis. Volkoren rijst met sperzieboontjes en vissticks met een beetje sojasaus of risottorijst met kip, prei, champignons en courgette gaan er altijd goed in. Als baby/dreumes ging pasta met tomatensaus en gepureerde groente er altijd wel in maar tegenwoordig moet hij hier niets van hebben. Maak nu af en toe als pasta gerecht macaroni met ham, kaas en prei en als bijgerecht komkommertjes. Boerenkool ging er eerder ook goed uit maar moet hij ook niets meer van hebben net als spinazie. Het typische groene groente waarbij hij gelijk een vies gezicht trekt. Dit maakt de keuze beperkt waardoor we hem vaak dezelfde groente voorschotelen. Ik zou zo graag hem meer soorten groente willen leren eten maar bij gebrek aan inspiratie en zijn voorkeuren komen we toch vaak op hetzelfde uit. Ben dan ook op zoek naar inspiratie om uit te proberen. Vertel, welke (gezonde) gerechten vallen bij jullie (jonge) kids in de smaak!
Ik lees mee, hier ook altijd op zoek naar een gezonde maaltijd maar kom altijd weer terug op hetzelfde
Mijn zoon is gek op pompoen. Stomen, als het bijna zacht is een appeltje erbij doen. En nog een min of 5 laten stomen. Je kan ook gewoon koken in een dun laagje water. Wel de appel pas op het einde toevoegen anders wordt de pompoen niet zacht. als het gaar is een bouillonblokje erdoor en wat dragon. Naar smaak uiteraard. we eten het dan met zilvervliesrijst, sla en soms iets van een linzenburger. Maar je kan er ook prima licht vlees of vis(ticks) bij doen. Beetje kaas over de pompoen maakt het wel echt af. Maar ook zonder is het lekker. ————— Gekookte wortels met wat dille met gebakken aardappeltjes gaat hier ook altijd goed. En verder krijgt zoon als ik ga koken altijd wat gesneden komkommer en paprika. Hij is gek op groenten, maar dan weet ik zeker dat er al wat in zit mocht hij ineens toch geen zin heb en om te eten.
Wat hier jarenlang altijd het beste ging was gewoon ouderwets 3 losse componenten-maaltijden. Dus vlees/vis, groente en aardappel/rijst/pasta. En dan dus alles heel saai apart van elkaar. Als ik een heerlijke overschotel of lekker wokgerecht maakte werd er een maaltijd lang gemeut en gezeurd. Gaf ik dezelfde ingrediënten los, dan werd alles gewoon met smaak gegeten. Vooral gewone Hollandse groenten, zoals sperziebonen, broccoli, bloemkool, worteltjes enzv waren ze dol op. Hier dus geen groente verstoppen of zo, maar gewoon juist zo saai mogelijk voorschotelen . Inmiddels eten ze gelukkig ook andere dingen, maar alles los blijft favoriet. Wat ik in die tijd wel deed was veel soepen en groentenpastasauzen maken. Als daar geen stukjes meer in in herkenbaar waren ging dat ook prima.
@Sweety28 ik heb dit kookboek bij mn ouders weggeratst. Staan ook veel leuke gerechten in voor kinderen. Volgensmij wel voornamelijk vega. het wordt helaas niet meer gemaakt, maar tweedehands is het nog wel te vinden hier en daar. Bekijk 'Wat eten we vandaag'? op: https://www.bol.com/nl/p/wat-eten-we-vandaag/666785019?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
Mijn dochter (3,5) is dol op pasta pesto. Laatst aten we zelfgemaakte poké bowl en dit at ze ook verassend goed! Eten uit een kommetje noemde we het. Ze had een konijnen kommetje met wat rijst, komkommer, wortel, avocado (lust ze niet maar om te proeven...),edamame boontjes, mango, en supersimpel een kipcorn gebakken en in stukjes gesneden erbij en een beetje sesamzaadjes eroverheen. Ze vond het heerlijk!
Wat maakt een gerecht voor jou geschikt voor jonge kinderen? Hier zomaar wat gezonde maaltijden (het een gezonder dan het ander, maar in ieder geval niet in de categorie patat en pannenkoeken ) die wij graag eten, onze jongste is ook 3,5. Misschien zit er iets voor je tussen: Soep met bijvoorbeeld frittata Volkoren spaghetti met veel groente Roti met ei en sperziebonen Indiase curry Kipgyrosspiesjes met Griekse salade Vegetarische chili Shakshuka Gado gado Caponata Sambal goreng tempeh met rijst en sperziebonen
Vanaf dat mijn kinderen af waren van gepureerde groenten aten ze gewoon wat wij aten. Mijn kinderen aten van jongs af aan eigenlijk wel alles, inclusief pittig, groenten, peulvruchten, spruitjes, etc. Ik zie ook niet in waarom ik apart zou moeten koken voor kinderen. Dan krijg je weer dat gedoe van 'niet te pittig, want de kinderen eten mee'. Waar ik woon eet iedereen erg heet inclusief kinderen. Ik denk ook dat je met afzonderlijk koken e.d mogelijk moeilijke eters krijgt. (Sorry voor wie zich aangesproken voelt: slechts mijn mening en ervaring, zegt natuurlijk niks over de situatie van een ander.)
Ik denk dat bijna iedereen vantevoren wel de intentie heeft dat hun kinderen alles gewoon mee-eten. Zodra je merkt dat dit helaas niet zo werkt bij jullie en de kinderen er keer op keer niet of nauwelijks van eten ga je andere dingen proberen. Uiteindelijk wil iedereen graag dat z'n kind eet en niet dat je elke avond strijd en gedoe hebt om er iets in te krijgen, dan maar iets kindvriendelijks .
wij eten 1x per week een stukje vis ( pangasiusfilet, kabeljauw) en dan met wortels en aardappel Onze zoon vind bami of nasi ook heerlijk of kip hawai ( rijst, kipfilet, roerbakgroente, ananasstukjes, en sausje sweet en siur van conimex) of zalmpasta (pasta, champignons, courgette, gerookte zalm en creme fresh) Maar de groentes uit dit gerecht eet hij soms wel en soms niet.
Hier gaat andijviestampot, zelfgemaakte lasagne en opgebakken aardappelen/groente/vlees goed. Tip is wel om dingen af en toe weer eens aan te bieden. Ik merk dat het hier nogal in fases gaat. Iets dat lange tijd niet gegeten werd, opeens na een tijdje wel weer.
Hier eet onze peuter ook alles mee zoals wij eten. Enige aanpassing die wij maken is dat we gezien zijn allergie ei en koemelk moeten vermijden. Maar dan is het dat voor onze alle drie en niet een potje apart. Ook geen druk als hij niet wilt eten. Op de blog biglittlefeelings op Instagram staat er zoiets als no pressure veggies. Misschien kan je daar wat tips halen om andere groenten te proberen.
Ja natuurlijk, je kan je maaltijden enigszins aanpassen. Maar dat lijkt mij anders dan steeds aparte kindermaaltijden koken.
Ik ben het helemaal met je eens. De kinderen eten gewoon normaal mee met ons. Lusten ze iets niet moeten ze een paar happen en altijd proeven. Eigenlijk nooit dat ze helemaal niks eten. Alhoewel we natuurlijk ook de passende leeftijd reactie hebben van ongeveer van de lucht leven. Prima gaan we geen strijd over voeren als je niet wil eten eet je niet. De volgende dag eten ze je dan weer de oren van het hoofd. Dus eerlijk ik zou juist niet los gaan koken voor je kinderen als je wil dat ze van meer dingen mee eten etc, dat doen ze vanzelf als ze gewoon hetzelfde eten als wat je zelf kookt.
Ja dit dus hè. Los eten ze het allemaal, maar zit het door de macaroni/wraps/nasi/wat dan ook, is het vies en wordt er gemekkerd en gezeurd. Niets aan.
Nog wat tips: Bloemkool, wortel, paprika zijn rauw ook heerlijk. Ik werp mijn kinderen zo eind van de middag vaak een zak geschrapte miniworteltjes toe. Die hebben dan al 2 ons groente pp op (plus wat rauwkost in hun brooddoos van school) voor het avondeten begint. De oudste eet eigenlijk alles wel, de jongste is wat kieskeuriger. Wat volgens mij nog niet genoemd is, zijn wraps (tegenwoordig ook volkoren goed verkrijgbaar) waarin je veel groente kwijt kan naast wat Mexicaans gekruid kip/(vega)gehakt/vegastukjes: bak ui, champignons, maïs, courgette mee, vul met sla en tomatenblokjes, augurk, avocado... Maak een risotto met paddenstoelen en doperwtjes Gevulde rijstbladen: denk aan een poke bowl of sushi, en zet al die ingrediënten behalve de rijst in kommetjes op tafel. Pak rijstvelden op tafel en een schaal met een schone natte lauwwarme theedoek erin, en beleggen maar! Vinden ze super om te doen. Ik raad een sojasausje met wasabi aan voor de volwassenen
Is niet iedere gezonde maaltijd gewoon geschikt voor kinderen? En de meeste ongezonde maaltijden eigenlijk ook, zij het dan met mate. Maar dat moeten ze wat mij betreft ook leren. Het is voor mij ook eigenlijk onmogelijk om je vraag te beantwoorden. Ik heb 4 kinderen met allemaal tegenovergestelde smaken. Is geen doen om zoveel rekening met ze te gaan houden. De 1 is dol op Aziatisch, de ander meer op aardappelgerechten en mijn jongste eet geen vlees (alleen maar bewerkt vlees, zoals vleeswaren en soms een gehaktballetje. Is voornamelijk een structuur kwestie), en nog 1 is zo wispelturig als de pest. Als ik daarmee rekening moet gaan houden, zouden we heel eentoning en ongevarieerd eten. En dan is er altijd nog wel minstens 1 kind wat het niet lekker vindt. Dus ik bied gewoon gevarieerde maaltijden aan en als iemand het niet lust hebben ze pech. En mijn zoon is erg koppig en heeft sinds zijn peuterpuberteit nog steeds avonden dat hij letterlijk geen hap eet. Dat is echt geen ramp. Hij krijgt overdag genoeg fruit, rauwkost, gedroogd fruit, nootjes e.d. als tussendoortjes of bij zijn lunch erbij, zodat hij genoeg binnenkrijgt.
Hier gaan ook de ‘gewone’ gerechten als aardappel/ groente/ vlees/vis het beste. Maar daarnaast merk ik de laatste twee jaar ook dat ze veel meer willen en durven proberen en proeven. Rijst vonden ze voorheen niks, maar eten ze nu echt veel beter. Is volgens mij een structuur ding. Heb ook niet echt apart voor ze gekookt, wel bijvoorbeeld een restje boontjes extra erbij als we pittige wraps ofzo eten. Dan eten ze een beetje wrap met vulling en als aanvulling het restje boontjes. En daarnaast inderdaad ook vaak rond een uur of half vijf een schaaltje rauwkost: komkommer, paprika, tomaat, plakje vlees of blokje kaas bijvoorbeeld. Wat ze binnen hebben hebben ze vast binnen en als ze een keer wat minder eten geeft ook niks. Favoriet zijn hier wortel, bloemkool, broccoli, sperziebonen, rode bieten, doperwten, spinazie, en dan variërend tot een stamppot met vlees, of met aardappel/ rijst/ pasta met vlees of vis.
Je hebt helemaal gelijk dus meestal doe ik het precies zoals jij doet. Dan eten ze maar niet of minder. Maar ik zou het zo fijn vinden als er een maaltijd was wat ik een keer in de zoveel tijd neer kon zetten en niemand zeurt en iedereen zegt wow wat is dit lekker. Oke utopie misschien En dan geen pizza of patat...
Haha, dat snap ik wel! Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel een dikke huid heb ontwikkeld tegen gezeur over het eten Wat hier meestal door alle kinderen met veel smaak wordt gegeten zijn pastagerechten en wraps (fajitas, burritos, kip krokant, carnitas, e.d.) Maar hoewel feitelijk de pastagerechten best gezond zijn, eet mijn zoon alleen dat ertussenuit wat hij lekker vindt. En dan is het meteen minder gezond. Wraps zijn juist wel heel gezond voor hem. Hij laat het vlees links liggen en belegt het dan met verse guacamole, tomaat, maïs, e.d. En dan eet hij vaak weer gezonder dan ons. Dus dat maakt dat ik me er gewoon echt niet druk om kan maken. Die kinderen zijn gewoon te eigenwijs