Hoi meiden. Ik wil graag over op een ander anticonceptiemiddel. Niks definitiefs aangezien het nog niet vast staat dat ons gezin voor altijd compleet is (ml is 29 en ik word bijna 28). Maar voorlopig wel. Ik wil dus wel iets langdurigers dan de pil (niet elke dag eraan moeten denken). Ik wil iets waarbij het liefst mijn cyclus in stand blijft.. Heb teveel verhalen om me heen waarbij het ondanks spiraal,ring,whatever toch nog raak was. En eigenlijk zo min mogelijk hormonen. Ik kom dan uit op een koperspiraal, maar mijn man sprong op de kast toen ik het woord koper liet vallen, want harstikke gevaarlijk! je kunt er vergiftiging van krijgen etc.. Ik ben dus flink op zoek naar tips en ervaringen. Een Mirena heb ik gehad, daar ben ik 6 maand zo beroerd van geweest (constant zwanger voelen met alle kwalen erbij en toch 3 weken per maand bloeden) dus die hoeft niet meer voor mij.
Nou, gevaarlijk? Dat zou ik koperspiraal toch niet willen noemen . Na mijn tweede heb ik een koperspiraal gehad en was er erg tevreden mee. Plaatsen was een eitje, daarna gewoon mijn eigen cyclus. Menstruatie niet heviger of pijnlijker dan ik gewend was. Helaas was ik wel een van de uitzonderingen (1-2 op de 1000) die zwanger raakte bij koperspiraal. Ik ging overtijd, had een zooi kwaaltjes en toen ik na een week een testje deed was die dus overduidelijk positief. Mijn spiraal bleek verzakt. Een koperspiraal werkt het beste als deze bovenin je baarmoeder zit, die van mij was naar beneden geschoven en deed het dus niet meer optimaal. Bij ongeveer 6 wkn (een week na mijn positieve test) kreeg ik een miskraam (70-80% kans bij spiraal). Gyn zei toen nog: gewoon pech. Geen enkele reden om niet nog een keer dezelfde spiraal te nemen. Maar dat durfde ik niet. Ik heb nu mirena, die betrouwbaarder is dan koperspiraal, omdat het door hormoonafgifte niet uitmaakt waar die in je baarmoeder hangt... Wil wel opmerken dat koperspiraal toch nog steeds betrouwbaarder is dan de pil en ik vind het gebruiksgemak van een spiraal (niet aan hoeven denken) ideaal. Er is wat dat betreft niets dat 100% werkt, behalve geheel onthouding . Succes met je keuze! (een vriendin van mij heeft al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid een koperspiraal, zonder dat er ooit iets gebeurt is)
daarom zou ikzelf nooit een spiraaltje nemen.. omdat mocht je toch zwanger raken de overlevingskans van het vruchtje eigenlijk nihil is. daar moet je naar mijn mening ook naar kijken. mocht je wel zwanger raken door anticonceptie heen of je het toch een kans wil geven en dat doe je eigenlijk met een spiraal niet.. maar ieders eigen keuze hoor ken er genoeg die er 1 hebben maar mijn keus zou het dus niet zijn..
Ik heb het implanon. Het is echt ideaal, word aan de binnenkant van je bovenarm geplaatst. Eerst wordt je verdoofd dus je voelt er niks van. Hij zit net onder de huid dus je kan hem ook gewoon voelen. 3 jaar geen omkijken meer na en besluiten jij en je man toch alsnog een kindje te willen, kan het implanon makkelijk verwijderd worden en ben je ipc weer gelijk vruchtbaar.
Is het niet gek dan, dat je zo'n dingetje in je arm hebt zitten? Of gevoelig bij bepaalde aanrakingen? Heb je last van die hormonen?
Ik heb de Nuvaring. Ik haal hem er wel uit tijdens de seks maar dit hoeft natuurlijk niet dus dan hoef je er 3 weken niet aan te denken 7 jaar pil en 3 jaar nuva. Na de nuva na 1 maand zwanger dus hij heeft wel degelijk gewerkt
Mams136 Nee is eigenlijk niet raar in het begin wel even want je weet dat je iets in je arm hebt zitten dus ik zat telken aan dat dingetje haha. Nu doe ik dat helemaal niet meer. In het begin had ik wel een beetje last van meer honger en wat chaggerijnig maar dit was snel weg en nu totaal geen last van de hormonen
Hier zowel met koperspiraal als mirena negatieve ervaring. Denk dat t per person verschilt hoor qua symptomen. Koperspiraal was ik echt om de 2,5 week ongesteld en dan ook voor 1,5 week meteen met onwijs veel bloedverlies terwijl ik normaal helemaal geen heftige menstruatie had. Mirena na een jaar laten plaatsen en daar reageerde ik super heftig op de hormonen, veel puisten, moodswings, slecht slapen en het allerergste 0,0% zin in sex...die er dus ook uit laten halen. Nu ben ik er wel klaar mee en maar aan de condooms tot ik weer iets anders durf te proberen. Iedere anticonceptie heeft andere bijwerkingen, de 1 heeft er meer last van dan de ander...
Ik heb sinds bijna een maand een koperspiraal en moet dus nog ongesteld worden en kan daar nog geen uitspraak over doen. Maar verder....heerlijk. Ik heb nergens last van en vind het een fijn idee om nergens aan te hoeven denken. Omdat we verminderd vruchtbaar zijn is voor ons nu de kans op een zwangerschap wel nul. De betrouwbaarheid van een spiraaltje is trouwens net zo groot als die van de pil.
Ik heb een koperspiraal gehad. Mijn lichaam heeft daar best lang aan moeten wennen. De menstruatie was wel heftiger en langer. (6dagen) Later stabiliseerde zich dat wel. En dat je er nooit aan hoeft te denken is heerlijk! Plaatsen was 6 weken na de bevalling en heb ik niks van gevoeld. En volgensmij is het koper niet gevaarlijk.
Hey ik heb ook de koperspiraal gehad . Mijn ervaring hiermee was niet zo best , hij het zetten ben ik dus flauwgevallen wat achteraf niet zo gek leek, heb heM drie maandjes gehad in de eerste maand had ik de eerste dagen last van heftige buikkrampen dat trok al snel weg en werd. Maar niet ongesteld, wat er normaal juist wel bijhoort een maand later werd ik weer ongesteld ALLEEN MAAR! Twee dagen wel 1 dag niet 6 dagen wel weer twee dagen niet of periodes van alleen maar wel elke dag heel raar allemaal ik begon me er niet fijn bij te voellen. Maar ik kon niet tegen hormonen van daar dat ik deze keuze had gemaakt , de derde maand was ik ook alleen maar ongesteld mijn vriend zei opeens dat die rare dingen voelde en het pijn dee en ik merkte het zelf ook in de derde maand heel erg heb echt vaak in elkaar gekropen gelegen van de pijn maar dacht echt dat het aan mij lag waarop hij zei ga na de dokter, zo gezegd zo gedaan twee dagen later kreeg ik een inwendige echo die je normaal na het zetten ervan ook hoor te krijgen hoorde ik achteraf, dokter keek e na en zei al metteen hij zit veels te laag hij moet verwijderd worden. Ik belde meteen naar het ziekenhuis afdeling waar je ervoor moet zijn kon gelukkig de volgende dag al terecht, mocht plaats nemen hun keken ook eventjes met de inwendige echo en zag hun gezicht vertrekken en zeiden meteen hij zit scheef en veels te laag, ze keek of ze het draadje kon vinden om het te vverwijderen en zei mevrouw ik vind het echt niet gek dat u zoveel last hiervan heeft en ik werd er zo zenuwachtig van en shshrok van ieders reactie , na vier keer ttrekken was die eindelijk er uit! , ze vertelde me in het gesprek erna dat een haakje verkeerd in mijn baarmoeder geworteld zat en de ander tegen mijn baarmoedermond die hem open hield en wat beschadiging had opgelopen maar niet ernstig of blijvend . Ik heb besloten hem niet meer opnieuw te laten plaatsen want dit was me het ervarinkje wel . Hi hi
Als ik je verhaal lees TS, dan zou ik het gewoon proberen de koperspiraal, je krijgt hier op het forum veel verschillende vrouwen met verschillende ervaringen en meningen. maar hoe het bij jou is kunnen we allemaal niet weten. Ik was heel tevreden met de koperspiraal, (ben nu zwanger, heb hem bewust laten verwijderen, dus niet per ongeluk) geen hormonen en je hoeft nergens aan te denken. dus heel fijn. mijn menstruatie was iets heviger, vooral de eerste dagen veel bloedverlies, maar duurde bij mij juist iets korter. Het kan wel even duren voordat je weer een beetje in een normaal patroon qua menstruatie zit, je cyclus is bijv. wel gewoon 30 dagen, maar ik had eerst eeen paar keer of heel weinig of veel bloed, of juist kort of heel lang last van bloedingen, pas na 4-5 maanden was het een beetje stabiel. maar dit zal ook vast per persoon verschillen. Ik had trouwens een T-safe, die kon 10 jaar blijven zitten, dus dan heb je genoeg tijd om te kijken of je gezin echt compleet is voor je een definitievere keuze maakt. het koper is overigens niet gevaarlijk omdat er maar een klein beetje koper vanaf komt, je kunt er echter wel allergisch voor zijn, maar dit weet je van te voren niet. verder is het misschien handig om bij een huisarts/gynaecoloog eventueel nog de voor en nadelen van verschillende methodes te bespreken, ze kunnen met jou en je man bekijken wat voor jullie een goede optie is.
Ik heb een koperspiraal. Geen krampen tijdens mn menstruatie meer wat ik vroeger wel heeel erg had voor de kinderen. Nadeel extreem veel bloedverlies. Echt elk uur verschonen van het grootste verband 2/3 dagen.
Ik heb een koperspiraal gehad, en ik vond t top! Merkte dat ik zonder hormonen een stuk beter in mn vel zat. Menstruatie is wel iets heftiger, ik vond het dat absoluut waard. Scheelde ook n hoop in de "heb ik m wel ingennomen" stress.
Wij hebben deze overweging genomen. We wilde beide niet dat ik nog hormonen ging gebruiken , condooms is niets voor ons dan dan blijft er weinig over. Het "risico" dat minuscuul hoger ligt dan andere anticonceptie nemen wij voor lief. Plus ik voel heel goed mn eisprong aan die dagen ontwijken we ook nog extra
Ik wilde absoluut geen hormonen meer slikken en koos voor een koperspiraal, deze heb ik nu een jaar. Ben er heel tevreden over. Het is heel prettig om 'hormoon-vrij' te zijn na meer dan tien jaar pil slikken. Ik zit beter in mijn vel en heb een prettig libido Verder heb ik helemaal geen last meer van menstruatiekrampen, wel iets meer bloedverlies. De hoeveelheid koper in het spiraal is laag en ongevaarlijk. Niets om je druk om te maken.
Ik heb ook een koperspiraal gehad, maar was een ramp. Plaatsen was een hel en ik heb weken gebloed. Uiteindelijk was hij verzakt en zat niet meer goed, dus laten verwijderen. Ik denk dat het echt per persoon verschilt hoe je erop reageert.
Mijn huisarts zei, als het om spiralen gaat heb je maar 2 soorten vrouwen: de ene die het 'heerlijk' vindt en nergens last van heeft, de andere die het een afschuwelijk onding vindt (vanwege allerlei klachten/problemen). En je weet van te voren niet wat voor soort vrouw je bent , kwestie toch van proberen...
Ik heb een Mirena gehad en ik vond het vreeeeeselijk! Ik heb me 6 maand zwaar beroerd gevoeld. Alle verschijnselen van een zwangerschap en toch 3 weken per maand bloeden Ik wil wel heel graag iets dat mijn cyclus waarborgt dus waarbij ik gewoon ongesteld wordt.