Sterilisatie (man) twijfel

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Fraser, 14 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.983
    5.815
    113
    Lastig idd. Hier hebben we wel een ‘onbetrouwbare’ methode (voor het zingen) maar voor ons werkt het prima. Man wil geen sterilisatie en ik wil niet meer aan de hormonen. Condooms zijn het ook niet voor ons, zo zijn we aan onze oudste gekomen ;).
    Tot nu toe geen issues (vanaf de geboorte van onze dochter in 2015 doen we dit muv de maand van conceptie van onze zoon, die was wel gericht :p) en ik ben inmiddels 40 dus mijn kansen zijn ook een stuk verminderd. Maar tot nu toe ben ik dus niet zwanger geraakt, terwijl het bij ons verder altijd (vrijwel) direct raak was.
    En wij hebben altijd wel de gedachte gehad, mocht het zo zijn is het welkom.
    Ik lees dat het bij jou anders ligt, dus dan lijkt me dit geen optie.
    Maar ik lees ook nog geen duidelijke nee mbt de kinderwens. Misschien is tijd de oplossing.. voorlopig aanklungelen met condooms en kijken hoe je gezin ontwikkelt. Misschien groeit toch het verlangen naar een kind ondanks de nadelen of misschien denk je over juist een tijdje mijn gezin is compleet en we maken de stap naar een sterilisatie. Je hoeft niet vandaag de keuze te maken. :)
     
    Zoesje en Lies1611 vinden dit leuk.
  2. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Bij ons zou die methode idd niet werken. Ik zou heel bang zijn toch zwanger te raken ongepland, en vanwege de moeilijke zwangerschappen is een heel plan van aanpak vooraf echt nodig.
    Dat is ook wel de reden dat ik alleen condooms ook niet helemaal vertrouw en toch bang ben voor een ongeplande zwangerschap. Daarom is een paar jaar met condooms prutsen ook niet ideaal.

    Het hoeft inderdaad niet een beslissing te worden op hele korte termijn (al gaan we deze maand wel langs de huisarts voor info), maar ergens wil ik ook gewoon duidelijkheid.
    Eigenlijk is het wel duidelijk, we hebben nu geen kinderwens en het voelt compleet, maar vanwege onze leeftijd en dat we zo genieten van het ouderschap, maakt dat het eng is om het helemaal definitief te maken.
    Man wil gelukkig die knip wel gewoon zetten wanneer we er klaar voor zijn, dat is geen issue.
    We laten het nog even door ons heen gaan en bespreken het regelmatig.

    Bedankt voor je reactie, ik denk wel gelijk bij je methode; oooh wat eng! Haha.
    Maar fijn dat het voor jullie werkt.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.983
    5.815
    113
    Ik snap heel goed dat het voor jullie geen optie is hoor, onze methode. Bij ons is er in principe niks wat er in de weg staat (medisch, financieel etc) mocht er nog een kindje komen, al zouden we er niet bewust meer voor kiezen. Voor mijn man is nog steeds de knip enger als de kans op een kind haha. Dus tot nu toe voelen wij hier ons beiden goed bij.
    Succes met het doorhakken (of leggen :p) van de knoop! :)
     
    Zonnestralen, WWJD en Fraser vinden dit leuk.
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hier hetzelfde, ergens bij beide nog een "stille wens", maar er zitten gewoon teveel risico's aan.
    Zelf hele zware hg zwangerschappen gehad, vroeggeboortes, kans op hartafwijking en ass. Niet iets waar je bewust weer voor zou kiezen.
    Wij hebben ook al talloze gesprekken gehad voor sterilisatie, maar hij durft niet.
    Nu dus op het punt dat ik het dan ga doen, maar dat is duurder. Het definitieve heb ik gewoon nodig. De wens is er bij beide nog, maar het kan gewoon niet.
    Praktisch, financieel en medische is het gewoon niet verstandig.
     
  5. Chanan82

    Chanan82 Bekend lid

    21 okt 2021
    607
    464
    63
    Vrouw
    Hier was de keuze al gemaakt toen ik 39 was. Manlief zou voor een knip gaan. Corona kwam dus het werd uitgesteld. Geklungeld met condooms en temperaturen om mij vruchtbare periode te bekijken…
    A fijn dat ging mis. Helaas eindigde dat in een miskraam. Dat wakkerde wel wat aan. En daarna wel gericht geprobeerd. En werd weer vlot zwanger van een tweeling die ik helaas in januari 2022 verloor. Door dit en andere gebeurtenissen een burn-out gehad. Besloten om een punt achter onze zwangerschapswens te zetten en gewoon heel blij te zijn met de twee kinderen (7 en bijna 9 jaar oud) die we al hebben. Hij ging dus voor de knip op 3 januari dit jaar. Door een buitenlandse bruiloft in december niet zo trouw geweest met temperaturen…. En door dit en een vroege eisprong… (jawel opeens rond dag 15 ipv 18,19 of 20)… bleek ik toch nog op de valreep zwanger te zijn. In het begin toch wat geschokt geweest want wij hadden dit echt afgesloten en ik was als de dood dat het weer verkeerd zou gaan. Gelukkig ben ik morgen 15 weken zwanger en had het tot nog toe goed.

    Moraal van het verhaal… condooms kunnen heel goed gaan… of terugtrekken op moment suprême ook… maar dat kan dus ook niet zo zijn. En ik ben veertig dus qua vruchtbaarheid zegt dat ook niet alles. Ik werd na mijn miskramen door de gynaecoloog onderzocht… en ik had nou genoeg eitjes aan elke kant. Volgens haar had ik de vruchtbaarheid van een 25 jarige.
     
    Zoesje, Precious03, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Wat naar dat het voor jullie als een wens voelt, maar het gewoon echt niet verstandig is. Zulke gevoelens zijn lastig… dat hebben wij eigenlijk met onze derde gehad, maar uiteindelijk won daarbij de wens bij ons.
    Hier is het nu geen stille wens, want er is nu oprecht geen kinderwens, maar toch blijft het ding, dat definitief maken.
    Wat is de reden dat hij niet durft? De ingreep zelf? Moeilijk zeg.
     
  7. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    @Chanan82
    Wat een heftige dingen hebben jullie meegemaakt zeg. Heel verdrietig.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap nu, echt op de valreep terwijl jullie het hadden afgesloten, maar ook mooi dat het nu goed gaat ❤️

    Wat je zegt… Het kan ook fout gaan met alleen condooms als AC. En dat is gelijk mijn grote angst. Ik wil echt echt niet ongepland zwanger raken, ik denk dat ik dat echt niet zou trekken. Ook wel een reden dat we serieus denken over sterilisatie, zodat dat niet kan gebeuren.
    Hadden we maar een glazen bol ofzo :rolleyes:
     
    Chanan82 vindt dit leuk.
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    Hier wil man het opzich wel maar ik ben echt nog niet klaar voor definitief beslissen. Ik heb juist nog wel/weer de wens. Man weet het maar wil echt niet. Voor mu is de oplossing een spiraaltje, zeker genoeg voor nu maar niet beslissend voor de toekomst.
    We zijn begin 30 dus ook nog jong. Ik hoop gewoon dat 1 van beide draait zodat we weer gelijk staan want wachten tot de natuur beslist kan nog lang duren
     
  9. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Oei wat lastig als je niet op één lijn ligt.
    Lijkt mij echt moeilijk als de ene wel wil en de ander niet. Hopelijk komen jullie er met der tijd uit.
    Ik las in een ander topic dat het ook wat met je doet als er zwangerschaps aankondigingen komen, dat je je jaloers voelt en ook wilt. Dat heb ik zelf niet, als er een aankondiging komt, ben ik juist blij dat ik niet weer hoef. Ook niet als het van een vierde is. Dat is misschien wel een teken dat het echt klaar voor mijzelf is?
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Nog geen ervaring met sterilisatie, maar mijn man heeft altijd gezegd dat hij het pas wilde laten doen als hij 35 was. Vorig jaar was hij dat en was ik degene die nog twijfelde.

    En toen raakte ik per ongeluk zwanger. Dat ging helaas mis, maar we wisten toen wel zeker dat we nog een 5e wilden. Na 3 maanden was ik weer zwanger. We hebben toen meteen afgesproken dat mijn man zich laat helpen als de kleine er gezond en wel uit is.

    Maar nu krijg ik over 4 weken een geplande keizersnede en de gynaecoloog begon zelf over eventueel meteen steriliseren. Ik heb meteen gezegd dat ik dat wil. Dus tijdens de keizersnede zal ik meteen gesteriliseerd worden en hoeft mijn man niet meer.

    Omdat er bij ons in ieder geval nog 1 iemand twijfelde hebben wij het nog niet gedaan. Nu is de twijfel er niet meer. Wij zijn wel iets ouder, ik ben bijna 37 en mijn man 36.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier heeft man het vorig jaar laten doen en tot nu toe geen spijt. Nog een poos getwijfeld over een vierde na de jongste, maar het is goed zo en het is heerlijk dat de kinderen groter worden en zelfstandiger. Ik heb ook echt geen kriebels meer.
    Toen nichtje hier 2 jaar terug onverwachts een kindje met Down kreeg was dat het laatste zetje wat we nodig hadden om het echt af te sluiten, vervolgens alle babyspullen verkocht en het voelde nog steeds goed. Na het 'besluit' heeft het nog wel even geduurd voor hij echt een afspraak had gemaakt.

    Mijn cyclus is niet heel regelmatig en nu geen stress meer als ik overtijd ben en geen gedoe meer met condooms.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier laten doen toen man 33 was en ik 30.
    Na onze 3e waren we compleet. Het voelde goed, dus toen laten doen. Nu 2 jaar geleden, en nog geen moment spijt gehad.

    Wij hadden geen twijfel. Ik denk als we hadden getwijfeld, wij het niet hadden laten doen. Beide zijn we behoorlijk nuchter, dus het moeilijk vinden om die fase af te sluiten hadden we beide niet.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  13. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.573
    1.774
    113
    Vrouw
    Wij hebben een afspraak staan voor volgende maand. Nou ja, man dan.
    Man is 46, ik 37 en we zijn echt compleet. Mijn spiraal zit er eind dit jaar 5 jaar in en waar we 5 jaar geleden nog niet 100% zeker waren, weten we het nu wel absoluut zeker.
    Als man het niet zou doen, dan zou ik het laten doen. Want ik wil echt geen kinderen meer en ik ben als de dood dat ik per ongeluk zwanger raak. Ben dolgelukkig dat ik 3 gezonde kinderen heb mogen krijgen maar dat is best heftig (geweest), ook lichamelijk, maar ook financieel en qua verantwoordelijkheid.. ik wil echt echt echt geen 4e.
     
    Fraser vindt dit leuk.
  14. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

    Hier laten we het voorlopig even rusten. We hebben beide nog twijfels, maar voor nu is het goed zoals het is en genieten we onwijs van onze kinderen. :)
    De tijd zal het verder leren, maar het voelt toch prettig om de optie open te houden. Die knip gaat er ooit wel komen en wie weet toch ineens over een paar maanden en anders over een aantal jaar.
     
    Cobon en toch3 vinden dit leuk.
  15. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Vandaag samen met man een informerend gesprek gehad bij de huisarts. Dat was wel prettig, manlief voelt zich meer voorbereid en we hebben er beide een goed gevoel over. Duidelijk dat we het binnen nu en max. 3 jaar laten doen en dat we nu allebei geen kinderwens meer hebben.
    Maar omdat we inimini twijfel voor de toekomst hebben, laten we het nog wel even zo. De huisarts zei ook, het beste maak je de keuze als je helemaal in rustig vaarwater zit (we hebben net een pittige tijd achter de rug).

    Ook was ik gisteren met jongste op het consultatie bureau en er waren heel veel kleine baby’s. Dat deed me precies helemaal niets en ik dacht echt; zij liever dan ik :roflmao:
     
    toch3 vindt dit leuk.
  16. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.666
    6.835
    113
    Vrouw
    Dat gevoel heb ik ook heel lang gehad hoor ;) Maar nu gaat de jongste sinds kort naar school en denk ik daar toch wel anders over ;)
     
    Fraser vindt dit leuk.
  17. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wat goed en fijn om zo die afspraken te maken samen.
    Hier ook duidelijkheid. De afspraak staat voor over een paar weken. Spannend wel. Maar nu voelt het heel definitief en kan ik eindelijk (zo voelt het) verder gaan in plaats van dat alles misschien nog weer opnieuw begint.
    Dubbel wel. Het gevoel van alles is echt voor het laatst. Voelt heel goed. Maar ook wel soort gemis naar een mooie tijd die afgesloten wordt.
    Maar duidelijkheid is fijn!
     
    Fraser vindt dit leuk.
  18. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    In de zin dat je toch weer een baby zou willen? Hmm dat is jammer, hoop dat dat gevoel hier wegblijft :rolleyes:
    Ik geniet heel erg van de tijd met de jongste, maar ergens kijk ik er ook naar uit als zij naar school gaat straks. Dus ik heb juist het gevoel dat als we nu niet meer voor een kindje gaan, we het later ook niet meer gaan doen. Maar goed, die optie houden we nog even open dus.
    Ik kan mij nu niet voorstellen dan weer terug naar de luiers, slaapjes en gebroken nachten te gaan.
     
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    :roflmao: is jouw man de mijne?
     
    JupitR en Eppo82 vinden dit leuk.
  20. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ja die duidelijkeid is zeker fijn. Het voelt goed zo, ook dat we daarin wat concretere afspraken hebben nu.

    Wat spannend dat jullie afspraak staat! Rustig aan het idee wennen de komende weken dus.

    Hier beleef ik bewust ook alles als laatste keer, sinds de geboorte van de jongste (de zwangerschap kan ik missen als kiespijn :o:)
    Dus ik heb wel het idee, als er geen vierde gaat komen, dat ik het goed en mooi heb afgesloten. Heerlijke babytijd gehad en ze is gewoon zo’n leuk kind :D
    Ze voelt ook echt als het jongste (en dus het laatste kind).

    Maar het blijft dubbel hè? Juist omdat het zo’n bijzondere tijd is, is het ook lastig dat die tijd nooit meer terug komt.
    Al komen er vast nog ontzettend veel mooie momenten in de toekomst. Andere fases.
     
    WWJD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina