Sterilisatie Poes en al drachtig

Discussie in 'De lounge' gestart door Charise, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Dank jullie voor de reacties.
    Ja het is uiteindelijk ook wel beter hoor. Maar gewoon het eerste idee is gewoon raar haha.
    Het is ook echt een klein beestje nog van net 2,5 kg. Dus ja dat is ook wel gek als zij al kleintjes krijgt. In mijn ogen is het zelf nog een kitten. ;)

Dus het is ook beter.
    We hadden ook totaal niet verwacht of stil gestaan bij het feit dat ze al drachtig kon zijn. In mijn beleving gaan die poezebeesten dan zo raar mauwen en dat deed ze helemaal niet. Ze wou alleen erg graag naar buiten en ze ging dan in het gangpad of op de picknick tafel op d'r rug liggen. En er stonden ineens andere katten in de tuin. Dus toen hadden we zoiets van blijf jij maar binnen. ;)
    We hebben een ijzeren rek aan de deur hangen, en daar klom ze ook elke keer op naar boven om te deurklink open te krijgen, dus de deur moest echt op slot haha. Slim beest.

Nouja, nu nog even beter worden en dan mag ze over een ruime week weer lekker buiten spelen. ;)

2. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    En ik heb vandaag even gelezen over symptomen van drachtige kat.
    En begrijp nu dus waarom ze zo geïrriteerd was naar haar broer toe. Want normaal speelden ze veel samen, maar nu moest ze er weinig van hebben. Grommen en blazen e.d.

En vooral naar mij toe was ze erg aanhankelijk. Ze wou geaaid worden en knuffelen e.d.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grote kans dat het nest van meerdere andere katers was...poezen die krols zijn worden als de omstandigheden het toelaten vaak door meerdere katers gedekt.
    Ik kan me voorstellen dat het rottig voelt, maar uiteindelijk, vroeger adviseerden dierenartsen voor een sterilisatie om de kat drachtig te laten worden, omdat dan de operatie gemakkelijker werd.

4. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al gezegd, maar het gaat om een poes van 8 maanden. Die zijn daar nog helemaal niet aan toe.
    Vind het al goed dat jullie haar wilde steriliseren, en een goed besluit van de DA om niet eerst jullie te bellen. Zou niet goed geweest zijn als jullie zieden dat ze de kittens had mogen houden. Veel te zielig.

5. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Maar goed dat je haar al binnen hield en het wel had willen voorkomen.
    Deden meer baasjes dat maar.
    En niet alleen de poezen eigenaren maar ook de eigenaars van katers.
    Zelf 2 katers en ook natuurlijk laten castreren.

6. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Ja ik vind dat ook wel de verantwoordelijkheid van de eigenaren.
    Ik hoor hier ook wel eens een krolse kat rondlopen.

En ik dacht ook wel even wie laat z'n kater nou zo rondlopen dat ie mijn poezebeest kan bezwangeren. :p

Maar goed, mijn beestjes zijn nu beide geholpen dus die kunnen straks weer fijn buiten spelen.

7. oxbow

oxbow Niet meer actief

Heb niet alles gelezen, mar de kat van mijn moeder is laats ook geholpen en die was ook pril drachtig.

Ook bij haar hebben ze de sterrelisatie doorgezete en hun gaven ook als reden dat de vruchtjes een narcose ook niet redden, dus dan heb je ook geen keuze en kan je maar beter doorgaan lijkt mij.

Hopelijk knapt jullie kat snel op.

8. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik lees nu van een aantal mensen commentaar over de dierenarts die had moeten bellen, eerst een echo had moeten maken, dat je als eigenaar toch verantwoordelijk bent voor wat er al dan niet met je poes gebeurt...

En dat is het nou juist: ik ben inderdaad van mening dat je als eigenaar verantwoordelijk bent. Dat betekent dat je om te beginnen moet zorgen dat je poes überhaupt niet drachtig kan worden als je geen nestje wilt. En dat kan soms al een stuk eerder dan op 8 maanden. Als je zelf niet aan de arts vertelt dat je poes mogelijk drachtig is zal die er ook niet naar op zoek gaan dmv een echo voordat de poes geopereerd wordt (dat is tenslotte niet nodig als de eigenaar zeker weet dat ze niet drachtig is?). Als een eigenaar dat niet zeker weet moet hij het aan de arts vertellen en DAN hoort deze de eigenaar te informeren over de mogelijkheden. Helaas is het zo dat je met een echo ook pas vanaf grofweg halverwege de dracht iets kan zien, voor die tijd niet! Dus als je niet eens weet wanneer je poes eventueel gedekt is is een echo niet eens betrouwbaar.

Ik ben zelf dierenarts en vindt het iedere keer weer afschuwelijk als ik tijdens de sterilisatie moet ontdekken dat de poes drachtig is! Het is simpelweg niet nodig: breng die poezen dan gewoon op tijd!

Ik merk aan de latere posts van TS dat ze niet zozeer de dierenarts iets kwalijk neemt, maar de nu ontstane situatie heel vervelend vindt.
    In plaats dat mensen commentaar op de dierenarts geven lijkt het me handig dat ze zichzelf beter informeren en zich juist als verantwoordelijke eigenaar gaan gedragen. Dan ontstaat er zowel voor de eigenaar als voor de dierenarts geen situatie meer die voor beiden zo onwenselijk is!

9. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Whabbit, ik ben het met je eens hoor. En ik neem de dierenarts ook niets kwalijk. Ik vroeg me meer af wat gebruikelijk is hierbij.
    En ja wij hebben moeite gedaan om haar binnen te houden, maar soms is ze toch ontsnapt en dan zijn we soms wel een uur bezig geweest om haar weer binnen te krijgen.

Ik had geen idee hoe zoiets ging bij een sterilisatie. Ik dacht dat ze misschien met een echo zouden kijken. Bovendien hadden we echt geen idee dat ze al drachtig kon zijn. Achteraf ja.
    Misschien ook naief van ons.
    Ik snap dat het voor een dierenarts ook niet fijn is om erachter te komen tijdens een operatie.

PS we waren al van plan om haar eerder te laten helpen hoor, maar toen kreeg onze kater last van zijn oogje, en bleef ontsteken, dus daar zijn we een aantal weken mee bezig geweest en die moest geopereerd worden (ooglidcorrectie + castratie), en daardoor is die van ons poesje wat uitgesteld.

10. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Je kunt gewoon niet verwachten dat een dierenarts alle poezen gaat screenen voor ze castreren..
    Heel eerlijk gezegd vind ik dit je eigen verantwoording! Voor jullie katje is het alleen maar beter! Ze is met haar 8 maanden nog een kind... Ook in de dierenwereld horen kinderen geen kinderen te krijgen..

Deel Deze Pagina