Sterilisatie tijdens spoedkeizersnede mogelijk?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door vlinderCN, 14 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat ik gewoon natuurlijk mag bevallen maar zat er wel aan te denken, mocht het tot keizersnede komen dan maar meteen steriliseren. Geen idee of zoiets mogelijk is dan...?
     
  2. Amoxiclav

    Amoxiclav Fanatiek lid

    8 mrt 2017
    1.882
    2.191
    113
    Verpleegkundige
    Tijdens een gewone keizersnede doen ze het vaak wel heb ik al gelezen. Maar bij een spoedkeizersnede weet ik niet, vermoed van niet want dan gaat gezondheid moeder en kind voor hè. Misschien eens bespreken met je gynaecoloog?
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dat verwacht ik ook. Heb geen gyn maar ga t volgende x wel aan vk vragen.
     
  4. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Bij mij werd het wel aangegeven als mogelijkheid, mits vooraf besproken met gynaecoloog. Vonden ze geen enkel probleem. Maar ja van een keizersnede kwam het niet haha.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Zou je dan gewoon met een willekeurige gyn in het zknhs een afspraak moeten mkn vooraf? Of liep jij al bij een gyn?
     
  6. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Destijds liep ik bij de gyn (2014).

    Achteraf blij dat ik niet toen al gesteriliseerd ben haha. Maar het kon dus wél.

    Misschien kun je je wens kenbaar maken bij je vk voor als en indien en het dan toch vooraf vast bij de gyn neerleggen?
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    In mijn ziekenhuis kon dit alleen als je het van tevoren met je gynaecoloog had besproken en deze het vervolgens weer door het team overleg had gekregen.

    En de reden is helaas heel simpel. Op het moment dat een spoedkeizersnede nodig is, is het voor de gynaecoloog vaak lastig in te schatten hoe de baby er op dat moment aan toe is. Meestal komt dat uiteraard nog helemaal goed, maar dat risico is een gynaecoloog huiverig voor.
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja snap t, zal idd echt aan situatie liggen. Ik ga t eens navragen allemaal.
     
  9. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    ja, dat kan, mits vooraf besproken.

    Het maakt in principe niet zoveel uit of het een spoedkeizersnede is of een geplande. De sterilisatie wordt immers gedaan nadat de baby is gehaald. Als de baby er eenmaal uit is, dan kan de gynaecoloog rustig zijn of haar gang gaan. ;)

    overigens wordt het een spoedkeizersnede genoemd als het niet vooraf gepland is, maar niet altijd is er sprake van spoed. Bijvoorbeeld wanneer de ontsluiting niet vordert en daarom wordt besloten om over te gaan tot een keizersnede, terwijl de baby het verder prima maakt.

    Ps je schrijft: ik hoop dat ik natuurlijk mag bevallen. Je bedoelt: ik hoop dat ik natuurlijk kan bevallen. Niemand bepaalt dat jij een keizersnede moet. Dat is altijd jouw eigen keuze.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Thanx. En ja dat bedoelde ik idd ;) hoop dat t niet nodig is
     
  11. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Hier kreeg ik bij de derde een spoedkeizersnede. Ik wilde dat ik toen vooraf al had vastgelegd dat ik gesteriliseerd wilde worden mocht het alsnog een keizersnede worden tijdens de bevalling. Dus is namelijk zeker mogelijk, als het op papier staat vooraf.

    Bij dit kindje word het een geplande keizersnede over paar weken. Nu heb ik dus al in week 7 laten vastleggen dat ik gesteriliseerd wilde worden:p

    Dus dit gaat dan ook gebeuren.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Zitten er dan nog nadelen aan? Lees bij nadelen sterilisatie vrouw nl. over dat het operatie is, narcose enzo maar dat is dan geen issue meer.
     
  13. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Nee dat word gewoon tijdens de keizersnede gedaan. Eerst halen ze je kindje eruit, dmv ruggenprik. En daarna word je gesteriliseerd en dan weer dicht gemaakt. Tsja een keizersnede is ook een operatie. Dus voor mij was die keuze zo gemaakt, beter meteen steriliseren als ik toch open lig.
     
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja zo denk ik er ook over ;) en je moet dan toch herstellen van een buikoperatie...
    Maar vooralsnog ga ik er vanuit dat ik gewoon vaginaal kan bevallen, maar wil wel voorbereid zijn just in case.
     
  15. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Ja bij mijn derde, kreeg ik spoed keizersnede omdat haar leven in gevaar was. Extreem in gevaar! Wat inhield voor mij dat ik binnen paar min onder volledige narcose was. Als ik gewoon een ruggenprik zou hebben gekregen had I nog misschien kunnen aangeven dat ik gesteriliseerd wilde worden. Maarja onder volledig narcose word dat nogal lastig. Vandaar dat we nu zoiets hadden bij de eerste goede echo, meteen de sterilisatie vast leggen. Komen we ook niet voor verrassingen te staan.
     

Deel Deze Pagina