Trillingen slecht tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door merah, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Gisteren heb ik in het ziekenhuis zo'n informatieboekje gekregen over zwangerschappen. Hierin staat onder 'zwangerschap en werk' dat 'werk waarin u wordt bloodgesteld aan trillingen (vrachtauto's, landbouwmachines), ..., niet bevorderlijk is voor de gezondheid tijdens de zwangerschap'.

    Graag zou ik willen weten wat dit precies inhoudt.
    Is het niet gezond voor mij? En zo ja, waarom niet.
    Of is het niet gezond voor het ongeboren kind? En wat zijn dan de risico's?

    Waarom ik dit vraag:
    Ik ben nu 7 weken zwanger en rijd motor. Graag wil ik, nu het weer beter wordt, weer vaker met de motor naar het werk.
    Ik rijd echter een 1-cylinder. Dit zegt u misschien niets, maar motoren als deze rijden minder 'gladjes' dan de gemiddelde andere motor. Ze worden ook wel spottend 'naaimachines' genoemd, vanwege het ratelende geluid en gevoel.
    Neem dus maar van me aan dat deze motor echt trilt!
    Ik wil dus graag de voors en tegens weten voordat ik weer met de motor naar het werk ga.
    Ik hoop niet al te spastisch met mijn zwangerschap om te gaan, maar wil wel alle reele risico's vermijden.
    Alvast bedankt voor de reactie.
     
  2. Ineke

    Ineke Verloskundige

    15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Merah.


    Je mag tijdens de zwangerschap niet worden blootgesteld aan sterke lichaamstrillingen of schokken. U loopt daarmee risico op rugklachten en een verhoogd risico op vroeg- en doodgeboorte.

    In welke hoedanigheid de trilling van het motorrijden invloed heeft kan ik niet zeggen.

    Groetjes Ineke.
     

Deel Deze Pagina