Sterilisatie

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamadelon, 14 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wij zitten ook middenin de kwestie, wel of niet en wie dan.
    Ik heb inmiddels een gesprek gehad bij het ziekenhuis met een gyneacoloog. Ze zei dat als er twijfels waren over of de man of de vrouw gestereliseerd moet worden, zij altijd de voorkeur geven aan de man. De ingreep is makkelijker, zorgt voor minder complicaties en eventueel ongedaan maken is ook makkelijker. Wel steriliseren ze de vrouw met een nieuwe methode. Essure heet het geloof ik. Dan krijg je een veertje in je eileiders, wat een soort plaatselijke ontstekingsreactie veroorzaakt en dicht gaat groeien. Hoef je niet onder narcose enzo, is te vergelijken met het plaatsen van een spiraal qua ingreep. Ik heb me in de methode verdiept en het schijnt nog wel eens voor te komen dat vrouwen meer pijn bij de eisprong of menstruatie krijgen na de ingreep. Mijn baarmoeder is erg gevoelig en ik heb altijd veel pijn rondom de eisprong dus ik durf het gefrut aan mijn lijf niet aan. Mijn vriend (bijna 31) laat zich dus ws sterliseren. Hij moet dan nog apart op gesprek en er wordt in het team van het ziekenhuis besproken of het mag. Dat vind ik zo achterlijk! Ze bleef erop hameren dat 10% van de vrouwen onder de 30 spijt krijgen. Ik kreeg een folder mee en na de 30 is dat 3%. Ik word over een half jaar 30;) Het is verdorie mijn lijf! Als ik dat wil dan wil ik dat, is mijn eigen vernatwoordelijkheid. En ja, wat als ik spijt krijg? Dan is dat toch mijn probleem? Ik kan ze toch niet aanklagen? Kom op zeg. Voor ons is het duidelijk. We willen het bij 2 kinderen laten. Ook als we eventueel een andere partner vinden.
    Daarbij komt dat ik elke anticonceptie inmiddels geprobeerd hebt en niks bevalt. Zo gauw ik ook maar iets van hormonen in mijn lijf krijg krijg ik klachten (misselijk, migraine, stemmingswisselingen, weg libido etc). De gynaecoloog zei dat dat idd wel een goede reden was voor sterilisatie. Normaal raadt ze vrouwen altijd nog een andere vorm van anticonceptie aan dan wat ze al geprobeerd heeft.
    Nouja, we moeten sowieso nog even wachten want pas vanaf januari zou het kunnen. Nu hebben we geen aanvullende verzekering dus wordt het niet vergoed. En dan nog, mijn man laat het dus ws doen dus ik maak me druk om niks:D

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

meestal is het zo dat een ha er met zo'n jonge leeftijd niet in mee gaat. ik weet niet of dat veranderd is in de loop der jaren.aan de andere kant het is jou lijf en als jij eht graag wilt. wie is iemand anders dan om het tegen te houden.

wij hebben ons 5 maanden geleden laten steriliseren.bij mij is het puur vanwege mijn leeftijd, de problemen rond de voorbehoedsmiddelen,. ik wil geen pil slikken tot mijn overgang en ik reageer slecht deze keer op de spiraal.en ook de onzekere financiƩle tijden spelen een rol in onze beslissing. mijn vriend heeft zich laten steriliseren. ik had na 3 zwangerschappen en bevallingen en de nodige toestanden met een spiraal wel genoeg gedaan vond hij.

wij hebben 3 kinderen en ik ben 41 mijn vriend is 34.

bij ons ging het trouwens wel idioot makkelijk, ik was echt een beetje verbluft hierdoor,( ik had toch wel een gesprek verwacht waarin je met grondige argumenten aan moest komen bijv) mijn vriend ging naar de ha en we kregen een brief van het ziekenhuis met de afspraak voor de ingreep erin. niks geen vooronderzoeken of gesprekken.ik vond dat wel heel appart. dat ze tegenwoordig dus niet meer filteren. ja, zei die arts we gaan ervan uit dat mensen weten wat ze doen en de kwestie uitvoerig met de ha besproken hebben voor ze bij ons komen.

3. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Dat doen ze hier in het ziekenhuis niet hoor als je zo jong bent.
    Ik zelf ben 26 en wil niet gesterrisileerd worden,mn mannetje mag onder het mes.
    Nu nog niet hehe,want we willen nog graag een kindje erbij.
    Maar hier doen ze er helemaal niks aan als je nog zo jong bent,want als je jong bent dan gaan ze er vanuit meestal,ook al ben je nu helemaal tevreden met 2 kindjes,sluit een 3e kindje,of wens voor een 3e kindje nooit uit als je zo jong bent.
    Daarom doen ze het niet hier in het ziekenhuis zo jong.
    Vind ik ook wel begrijpelijk.
    Want stel je bent 30 ofzo en het kriebelt en jullie willen toch nog 1 kindje....
    Dan moet je alles weer ongedaan laten maken en met de gevolgen van alles nog proberen zwanger te raken,en dan heb je nog kans dat het via de MMM moet.....
    Zou er toch eerst echt heeeeeel goed over nadenken en desnoods een goed gesprek er over met je huisarts.

4. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Wij zouden graag nog een tweede krijgen en als wij zoveel geluk mogen hebben dat dit lukt word 1 van ons na de tweede gestreriliseerd, Waarin ik eigenlijk vind dat hij dat mag doen omdat:

*Ik jaren anticonceptie heb gebruikt.
    *Ik 20 jaar jonger dan hem ben.
    *Twee keer 9 maanden zwanger ben geweest.
    *2 Bevallingen heb gedaan waarvan 1 eidigde na 48 uur volle weeen met een spoedkeizersnede(toch wel wat anders dan een knipje denk ik dan).

Dan is het zijn beurt;)

Maargoed iedereen denkt daar anders over.

5. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    verkeerd gepost..sorry :)

6. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    ik heb niet alles gelezen maaar ik ben 25 en man is 28 ,ze raden aan om de man te steriliseren aangezien dit een ingreep is van 20minuten by een vrouw word het een algehele narcose en veel meer gevaren,maar wij zijn blij dat manlief dat gedaan heeft

bij ons deden ze niet moeilijk

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat is echt onzin :)

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    bij ons heeft manlief het gedaan dit ook omdat ik dus al genoeg ervoor gedaan heb. met jaren pil, 2 bevallingen. en hij ouder is san mij. hij is 35 ik 27. toen ze hem vroegen waarom zei hij dus ook dat hij er klaar mee was ook mocht er ooit wat tussen ons gebueren. en hij heeft ook gezecht dat ik dus jonger was en mocht er wat met hem gebueren dan zou ik dus miss nog een keer opnieuw kunnen beginnen.

9. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk ook na over sterilisatie. Ik ben 30 en ik heb 4 kinderen. Hoewel ik weleens stiekem verlang naar nog een kindje, zal er waarschijnlijk geen kindje meer komen. Ik heb geen partner meer, te weinig geld, ruimte etc.
    Ook was de laatste zwangerschap zwaar. Iedere zwangerschap ben ik 9 maanden kotsmisselijk maar bij deze laatste zwangerschap mocht ik wekenlang amper nog wat doen ivm vroegtijdige weeen. Dat is geen goede combi als je al een heel gezin hebt rondlopen. Dus ik durf wat dat betreft ook niet zo goed meer.
    De HA vind mij nog te jong voor sterilisatie, ondanks dat ik al 4 kinderen heb. Dus heb ik het volgende bedacht. Ik heb nu een koperspiraal laten plaatsen voor 5 jaar. Als ik over 5 jaar nog steeds een sterilisatie wil, gaat het alsnog gebeuren.
    Als ik erop had gestaan, had de HA mij vast wel doorverwezen denk ik, maar ik vind deze 5 jaar extra bedenktijd wel prettig.
    Oja nog een kleine toevoeging, als ik kies voor sterilisatie dan wil ik graag de essure of adiana.

10. Mamasab

Mamasab Actief lid

17 jul 2009
    183
    0
    16
    TBM en Postbode
    Utrecht
    Bij ons doen ze het pas vanaf 30jr of je moet een medisch iets hebben ervoor. Maar als jij tevreden bent en er samen achter staat kan je het doen. Al is het voor de man een makkelijker ingreep en goedkoper

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

dat is onzin. ik heb me laten voorlichten en een onderzoek van mijn baarmoeder gehad. toen vertelde de gyn dat de sterilistatie bij de vrouw op precies dezelfde manier gaat tegenwoordig. dus gewoon met een camera en water naar binnen en dan doen ze daar iets.( daar heb ik verder niet inhoudelijk naar gevraagd omdat in eerste instantie alleen wilde weten of het onder narcose ging of niet) niks geen operatie en narcose dus,je kunt meteen weer maar huis.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Dat ligt er dus aan, als je de optie wilt die om te draaien is dan is dat een andere methode als de essure methode (die trouwens ook nadelen heeft zoals extra pijn bij eisprong en menstruatie e.d.) dus niet iedereen heeft daar baat bij...

Bij een man is het echter altijd hetzelfde...

13. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    hmm ik vind dat sterilisatie toch wel bij de man mag hoor.
    Ik bedoel maar wij vrouwen moeten alles doen...zwanger worden, zwanger zijn, bevallen.....de nasleep...nee ik denk dat zij ook wel eens iets mogen doen hoor.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Met essure kun je nog steeds wel zwanger worden via IVF. Sowieso is het ongedaan maken van een sterilisatie bij de vrouw erg lastig en geeft zeker geen garanties.

De extra pijn bij eisprong en menstruatie zijn volgens mij ook geen complicaties die super vaak voorkomen. Heb er zelf helemaal geen last van. Weet je ook waarom de eisprong extra pijn zou gaan doen? Het heeft toch niets met elkaar te maken? Eisprong vindt niet plaats in de buurt van waar de veertjes geplaatst worden.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    de veertjes worden in de eileider geplaatst, dus zit bij elkaar natuurlijk, heel veel vrouwen hebben normaal al "pijn" klachten bij hun eisprong, het is littekenweefsel natuurlijk dat kan door allerlei omstandigheden gevoelig zijn.

Deze bijwerking komt juist regelmatig voor als je de ervaringen op internet leest veel vrouwen vinden het achteraf toch tegenvallen (zeker met hetgene wat je verteld word)

Maar goed daarnaast is voor mij ook gewoon een principe kwestie en heb ik een man met ballen :p

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ervaring met Essure? | Casa.nl
    hier een voorbeeldje van hoeveel vrouwen er zijn met klachten (ook waarbij het 100% is goed gegaan hoor maar toch wel een aanzienlijk percentage met klachten vind ik..

Natuurlijk is het een keuze die je maakt elke dag de pil slikken is ook geen pretje natuurlijk voor alles betaal je een prijs, maar waarom altijd de vrouwen??

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mensen zullen wel sneller op zo'n topic reageren als er iets te melden valt denk ik :) Bij mij was het echt heel erg niet spectaculair allemaal (nauwelijks pijn, geen problemen naderhand).

Bij ons was de keuze voor mij snel gemaakt. Ik wil namelijk zeker zijn dat ik niet meer zwanger kan worden. Ik wil onder geen enkele omstandigheid meer kinderen hebben. Daarnaast is mijn vriend als de dood voor naalden etc ;)

18. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    precies mijn verhaal!
    mijn man is ook bang voor naalden!
    en ik wil ook geen kinderen meer erbij(ook niet als er iets met mijn man gebeurd)

bij mij is het nu bijna 5 jaar geleden dat ik met essure ben gesteriliseerd, en heb echt totaal nergens last van, of van gehad!
    de sterilisatie viel me 100% mee, en naderhand ook nergens last van.
    zat na de ingreep gelijk weer op de fiets om de kinderen van school te halen ;)

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wat ben ik altijd blij met mijn man na dit soort topics die is ook bang voor naalden e.d. maar zou zich doodschamen dat na alles wat ik heb moeten doorstaan ook nog even zijn vrouw zou sturen voor dit, ik vind het echt heel erg dat meeste mannen nog steeds zich niet man genoeg voelen om ook mee deel te nemen aan anti conceptie, nee het vrouwtje doet het wel even want stel je voor dat ik iets moet doen... zoiezo je vrouw nog geeneens even ondersteunen na een behandeling maar meteen de kinderen laten halen, dat vind ik nog erger eigenlijk... waar is het respect voor ons lichaam vraag ik mij af?

20. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    mijn man is toevallig 1,5 week geleden gesteriliseerd!
    Wij zijn beide 29 en ja, er werd wel wat moeilijk gedaan, maar we waren heel stellig!

Hij heeft zich alleen niet aan de voorgeschreven rust gehouden, en zit nu met een zware prostaatinfectie, maar met 2 weken AB is hij daar straks ook weer van af!

Deel Deze Pagina