Sterilisatie

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door CVB, 27 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Het schijnt tegenwoordig een makkelijke ingreep te zijn om je al;s vrouw te laten steriliseren. Omdat ik na deze kleine geen kinderen meer wil ( we hebben er dan 4 en dat is mijn max) zou ik willen overwegen om dit te laten doen.
    Bij mijn man blijft het toch een moeilijk onderwerp zoals bij zovelen.
    Maar aangezien ik nogal lang borstvoeding geef vraag ik me af of je het kan laten doen wanneer je dat nog geeft. Ik wil niet aan de pil en andere dingen zoals bv een spiraaltje zie ik ook niet zo zitten.
    Wanneer kan je je dus laten steriliseren na de bevalling en hoe gaat het dan met de borstvoeding?

    Carla

    Bedankt Mirjam en je begrijpt misschien wel dat als de vierde geboren is, onze kinderwens wel zo'n beetje vervuld is.......
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Carla,

    het is gebruikelijk in Nederland om een sterilisatie pas te doen een jaar na de geboorte van je laatste kind. Dit heeft te maken met het feit dat je er heel goed over na moet denken, omdat het een definitieve methode is. Soms ben je onder invloed van zwangerschapshormonen anders van mening. Er zijn de laatste jaren heel veel spijtoptanten, dat wil zeggen, mensen die dan na een paar jaar toch weer een hersteloperatie willen. De kans dat die operatie lukt is erg klein. Om dit te voorkomen moeten mensen dus lang en goed nadenken. Om dat eerste jaar te overbruggen moet je dus een ander anticonceptiemiddel kiezen. Condooms zijn een prima alternatief. Je kunt tegenwoordig ook kiezen voor bijvoorbeeld de nuvaring. Deze geeft wel hormonen af, maar dan lokaal, en heeft dus nauwelijks invloed op de borstvoeding, in tegenstelling tot de pil. Kijk eens op www.anticonceptie.nl Ook op de site van de NVOG kun je je informeren, www.nvog.nl, kies vervolgens gynaecologie, en dan anticonceptie. Hier staat ook informatie over sterilisatie.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina